Hnacím motorem změny je TOP 09, resp. její integrální část Starostové. Základní myšlenkou změny v představách Starostů je snížit daňové příjmy čtyř největších českých a moravských měst (Prahy, Brna, Ostravy a Plzně) a tuto částku – v původních představách hnutí Starostové to byly až 4 mld. Kč – navýšit rozpočtové příjmy menších a malých obcí.
Tento původní návrh Starostů narazil dokonce i v rámci koalice, na ODS, která má významné politické pozice právě v uvedených čtyřech největších městech republiky (ve všech čtyřech městech je zastoupena v městské radě, v Praze a Plzni jsou primátoři z ODS).
Nyní se údajně již koalice dohodla na kompromisu s tím, že největším městům sníží daňové příjmy „jen“ o miliardu.
Stanovisko národních socialistů k problematice rozpočtového určení daní:
Záměr posílit rozpočtové příjmy menších obcí považujeme obecně za správný.
V situaci stagnace či dokonce poklesu českého hospodářství dojde v roce 2013 k poklesu rozpočtových příjmů státu i obcí, takže se pozitivní dopad přesunu části daňových výnosů ve prospěch menších obcí prostě neprojeví.
Období negativního vývoje hospodářství, a tím roky 2012 a 2013 nesporně je, nepovažujeme za racionální změnit zákon o rozpočtovém určení daní. Velká města změna připraví o peníze, menší obce pozitivní změnu ve svých příjmech v roce 2013 nepocítí.
Dali bychom přednost řešení, kdy se v roce 2013 zachovají všem stejné výpočtové koeficienty.Předpokládáme, že od roku 2014 již dojde alespoň k mírnému růstu českého hospodářství. Poté – tedy od roku 2014 – bude možné navyšovat koeficienty pro sdílené daně pro menší obce.
Z uvedených důvodů považujeme koaličními stranami dohodnutý postup u zákona o rozpočtovém určení daní za neracionální a špatně načasovaný a tedy z fiskálního hlediska za neodpovědný.
Jiří Paroubek, předseda NS-LEV 21

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: NS - LEV 21