Zlín optimalizuje příjmy, aby měl finanční prostředky pro další rozvoj

23.02.2024 22:31 | Tisková zpráva

Statutární město Zlín realizovalo za poslední období řadu nepopulárních ekonomických kroků, které zasáhly nebo teprve zasáhnou do peněženek obyvatel města. Navýšil se poplatek za svoz komunálního odpadu, upravily se ceny jízdného v MHD, největším zásahem pak byla úprava koeficientů pro výpočet daně z nemovitosti. Všechny nepopulární kroky mají jeden cíl, optimalizaci příjmů města, aby mělo finanční prostředky pro další rozvoj, které citelně chybí.

Zlín optimalizuje příjmy, aby měl finanční prostředky pro další rozvoj
Foto: zlin.eu
Popisek: Zlín, ilustrační foto.

„Jednou ze základních otázek pro další směrování města je, zda jít ekonomicky odpovědnou cestou, nebo populisticky nechat věci tak nějak běžet. Patnáct let se vybírala stejná daň z nemovitosti, dvanáct let se nehýbalo s cenou jízdného v MHD, ani zvýšená základní sazba poplatku za svoz komunálního odpadu nepokryje náklady na osobu spojené se svozem. Vše doplácí město, proto se kloníme k nepopulární, ale odpovědné cestě. Na této se budou podílet občané, zároveň však bojujeme společně s dalšími městy na státní úrovni za komplexní změnu rozpočtového určení daní, která je v tuto chvíli pro většinu statutárních měst velmi nevýhodná. Úpravu vyhlášky o dani z nemovitostí a zavedení místního koeficientu nám doporučil i nezávislý ekonom Luděk Tesař,“ sdělil náměstek primátora pro oblast financí Miroslav Chalánek.

Nejvíce občany finančně zatíží právě navýšení daně z nemovitosti, která bude 4-5x vyšší než v předchozích letech. Na zvýšení daně z nemovitostí od letošního roku mají vliv dva faktory, zákonná úprava v rámci tzv. vládního konsolidačního balíčku a městská Obecně závazná vyhláška o stanovení koeficientů pro výpočet daně z nemovitých věcí, která je  účinná od 1. 1. 2024.

Město Zlín přistoupilo k přijetí nové aktualizované obecně závazné vyhlášky o stanovení koeficientů pro výpočet daně z nemovitých věcí po dlouhých 15 letech. Zastupitelstvo města Zlína proto schválilo jednak sjednocení zákonného koeficientu na úroveň 3,5 stanoveného pro statutární města. Nově byl zaveden i místní koeficient o dani z nemovitých věcí, který může obec stanovit pro všechny nemovité věci na území celé obce nebo pro všechny nemovité věci na území jednotlivé části obce, a to ve výši v rozmezí 1,1 až 5. V případě města byl novou vyhláškou zaveden tento místní koeficient diferencovaně ve výši 2,9 pro katastrální území Zlín, 2,3 pro katastrální území Jaroslavice u Zlína, Kostelec u Zlína, Kudlov, Lužkovice, Louky nad Dřevnicí, Malenovice u Zlína, Mladcová, Prštné, Příluky u Zlína, Štípa, Velíková, a 2,0 pro katastrální území Klečůvka, Lhotka u Zlína a Salaš u Zlína.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Šlo podle vás o jasný komplot Blažka již od počátku?

Aspoň podle toho, na co v tomto článku poukazujete, jestli to je teda pravda, tak o co jiného šlo? A stačí podle vás to, že Blažek rezignoval? Není už toto protizákonné? https://www.parlamentnilisty.cz/politika/politici-volicum/Kordova-Marvanova-Ministerstvo-zatajilo-dulezity-dukaz-775472

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

České Budějovice: Naše plácky se brzy otevřou

16:47 České Budějovice: Naše plácky se brzy otevřou

Se začátkem prázdnin dojde k velkému rozšíření otevírací doby na školních hřištích Náš plácek. Těch …