Hejtman Petera: Ekologická veřejná doprava regionálními vlaky odolala „pravicovým úředníkům“

23.07.2014 19:44 | Zprávy

Přestože řada lidí má letní měsíce podvědomě spojeny především s příjemnou dovolenou, v soukromém i veřejném sektoru běží řada důležitých prací. Například ministerstvo financí pilně sestavuje návrh státního rozpočtu na příští rok, který vláda musí předložit do Poslanecké sněmovny v září. Senát zase na své srpnové schůzi projedná novelu zákona o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury. Obě normy mají pro kraje nejen v oblasti dopravy zásadní význam.

Hejtman Petera: Ekologická veřejná doprava regionálními vlaky odolala „pravicovým úředníkům“
Foto: Redakce
Popisek: Ing. Miloš Petera, ČSSD, hejtman, předseda středočeské ČSSD

Jsem přesvědčen, že se již podařilo odvrátit pokusy některých ministerských úředníků, aby kraje přišly o možnost finančně podporovat regionální železniční dopravu. Úvahy o vypuštění prostředků z návrhu státního rozpočtu na rok 2015 vláda vedená sociální demokracií nemůže dopustit. Memorandum o financování regionálních vlaků, které před pěti lety podepsala úřednická vláda s kraji, bylo následně zpochybňováno místopředsedou TOP 09 Miroslavem Kalouskem.  Sociálně demokratické krajské samosprávy však vždy trvaly na potřebnosti zajistit občanům dopravní dostupnost prostřednictvím regionálních vlaků a zohlednění této priority v rámci státního rozpočtu. Veřejnou železniční dopravu preferujeme i s ohledem na její ekologičtější charakter a příznivý vliv na životní prostředí v porovnání s jinými druhy dopravy. Věřím, že se krajům podaří najít shodu s vládou i při přípravách státního rozpočtu v následujících letech.

Na dobré cestě je i změna zákona o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury. Původní zákon zamýšlel zamezit spekulantům v nákupu zemědělské půdy, kterou pak prodávali státu za mnohonásobně vyšší cenu stavebních pozemků. Šlo o trasy, na kterých stát plánuje postavit dálnice a silnice a musí tudíž pozemky vykoupit. Myšlenka zákona byla dobrá, ale ukázalo se, že se v této oblasti legislativně pohybujeme způsobem ode zdi ke zdi. Zatímco v minulosti byl stát příliš lehkovážný a nakupoval pozemky za přemrštěné ceny, nyní nabízí tak málo, že málokdo chce dobrovolně prodat. Novela zákona by měla ceny přiblížit realitě a urychlit tak dobrovolné odprodeje pozemků, které jsou potřebné pro dobudování dopravní infrastruktury.

Pro Střední Čechy představuje doprava palčivý problém. Stále nedokončený a blokovaný pražský okruh komplikuje dopravní spojení nejen Středočechům, ale motoristům z celé republiky. Nedokončená je rovněž rychlostní komunikace R4 Praha – Příbram – Nová Hospoda – státní hranice ČR-SRN, R 7 Praha – Slaný – Chomutov a R 6 Praha – Karlovy Vary – Cheb - Německo. Komplikované spojení Středočeského kraje s Jihočeským představuje i dálnice D3, které stojí jen malinký kousek.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: ČSSD

Mgr. Ondřej Kolář byl položen dotaz

Elektro automobily

Že jsou předražené se shodneme. Ale co s tím? To, že to jako politik budete jen říkat je podle mě žalostně málo.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Levice: Nacisty ve vládě nechceme

17:03 Levice: Nacisty ve vládě nechceme