Ministryně Jourová: O práci na zákonech - část 2

28.07.2014 21:00

Představení legislativních záměrů Ministerstva pro místní rozvoj. Veřejné zakázky, velmi diskutované téma. Věcný záměr zákona o veřejných zakázkách byl dokončen, probíhá vypořádání připomínek z mezirezortního připomínkového řízení a v srpnu bude návrh postoupen vládě k projednání.

Ministryně Jourová: O práci na zákonech - část 2
Foto: Hans Štembera
Popisek: Věra Jourová, ministryně pro místní rozvoj

Hlavním impulsem, jak je obecně známo, je příprava zcela nového zákona o veřejných zakázkách. Podnětem k tomu byl jednak velmi kritizovaný stav současného zákona, jeho přílišná administrativní náročnost a jednak přijetí tří nových zadávacích směrnic EU, které budou muset být do dvou let implementovány. Věcný záměr v zásadě nezahrnuje oblasti, které jsou obsahem směrnic a jsou tedy pevně dané a neměnné, jedná se proto o poměrně stručný materiál. S ohledem na skutečnost, že v nadlimitním zadávacím řízení nelze přijmout národní úpravu rozpornou se směrnicí, přičemž podle Legislativních pravidel vlády se věcné záměry k právním úpravám, které jsou regulovány evropským právem, standardně vůbec nezpracovávají, zaměřilo se Ministerstvo ve věcném záměru na podlimitní oblast a dále na obecný přístup k zákonu. Věcný záměr obsahuje mj. zejména úpravu zjednodušeného podlimitního řízení tak, aby bylo skutečně administrativně i časově nenáročným řízením. Zatímco ve zjednodušeném podlimitním řízení na dodávky a služby by měly být zachovány stávající limity, u stavebních prací je naopak snahou tyto limity zvýšit z důvodu nadbytečné administrativy u staveb menšího rozsahu tak, aby zadávací řízení nebylo nadbytečně komplikované. 

Současně se zpracováváním nového zákona o veřejných zakázkách připravuje ministerstvo, zejména s ohledem na nezbytnost odstranění nedostatků účinného znění současné právní úpravy, tzv. technickou novelu zákona. Jejím přijetím dojde k úpravě víceprací v souladu s evropským právem, kdy zadavatel dnes nemá možnost drobných změn na stavbě kvůli chybě v projektu a je nucen zákon buď obcházet, nebo stavět s chybami. Nově bude také dána zadavateli možnost hodnotit složení týmu zhotovitele, zejména jeho kvalitu a zkušenosti tak, aby projekční práce nebyly hodnoceny pouze na cenu a byly eliminovány nekvalitně zpracované projekty. Novela dále ruší institut tzv. hodnotitele, a to z důvodu přípravy systému státní expertizy, který má řešit již přípravnou fázi projektů a jejich hodnocení a jednalo by se tak o duplikaci institutů. Dále dojde ke zjednodušení a zrychlení přezkumného řízení u ÚOHS a v neposlední řadě také ke zrušení povinnosti zrušit zadávací řízení za situace, kdy zadavatel obdržel pouze jednu nabídku.

Technická novela by měla nabýt účinnosti od 1. ledna 2015. V současné chvíli probíhá mezirezortní připomínkové řízení, na základě obdržených připomínek dojde následně k úpravě předloženého návrhu novely. Předpokládáme, že technická novela usnadní čerpání prostředků z fondů EU.

Zákon č. 67/2013 Sb., kterým se upravují některé otázky související s poskytováním plnění spojených s užíváním bytu a nebytových prostorů v domě s byty. Jedná se o technickou novelu, opravují se některé legislativní nedokonalosti. Důvodem novelizace je rovněž odstranění zbytečné tvrdosti zákona a snížení sankce pro poskytovatele příp. příjemce služeb ze 100 Kč/den na 50 Kč/den. Zákon zůstává po přijetí nového občanského zákoníku jediným zákonem, kde je ukotven poplatek z prodlení. Nemyslíme si, že je to správně navrhujeme proto poplatek z prodlení zrušit s tím, že nadále by byl používán pouze úrok z prodlení. Dále je navržen základ postupu pro případy, kdy nedojde k dohodě o rozúčtování nákladů na dodávku tepla a teplé vody s tím, že podrobnosti stanoví nová vyhláška.

Nařízení vlády č. 468/2012 Sb. a nařízení vlády o použití finančních prostředků SFRB formou úvěrů na obnovu bytu, bytového, nebytového nebo rodinného domu postiženého živelní pohromou. První nařízení bylo schváleno vládou a bude v nejbližší době vyhlášeno ve sbírce zákonů.   Je to nařízení vlády o použití prostředků Státního fondu rozvoje bydlení formou úvěrů poskytnutých právnickým a fyzickým osobám na opravy a modernizace domů. Novela tohoto nařízení vlády se dá nazvat technickou novelou. V listopadu 2013 proběhla notifikace programu podpory. Dosud totiž bylo možné poskytovat podporu pouze v limitované výši de minimis, po notifikaci je možné poskytnout podporu i subjektům, které již limit de minimis vyčerpaly.  Co se týká okruhu příjemců, výše a zamýšlených cílů udělované podpory, toto vše bude zachováno.

Další nařízení vlády je nové a má v jednom společném nařízení vlády sjednotit a upravit podmínky pro poskytování úvěrů v případě postižení živelní pohromou. Měly být poskytovány úvěry na opravy vlastníkům bytů - fyzickým i právnickým osobám a dále úvěry na výstavbu či pořízení bydlení fyzickým osobám - vlastníkům bytů, které byly zničeny v důsledku živelní pohromy.  Cílem navrhované úpravy je zpřehlednění právní úpravy následné pomoci v případě živelní pohromy, sjednocení a aktualizace podmínek pro získání úvěru na opravy a výstavbu bytů, zvýšení limitů úvěru na opravy, výstavbu a pořízení bytů, snížení administrativní i dluhové zátěže obcí a zároveň zvýšení motivace vlastníků k pojištění bydlení.

Také stavební zákon je třeba novelizovat. U novely, která musí být provedena ještě v tomto roce a je ve fázi vypořádání připomínek z meziresortního připomínkování, jsme spolupředkladatelem, protože náš zákon je jen jedním z několika měněných, které jsou upravovány v souvislosti s novelou zákona č. 100/2001 Sb. o posuzování vlivů na životní prostředí.

Novela je nezbytná, protože Evropská komise zahájila s ČR řízení o porušení smlouvy. Namítá, že jsme špatně implementovali směrnici EIA a hrozí poměrně závažnou sankcí. Je to jedna z předběžných podmínek Evropské komise pro spuštění čerpání fondů v novém programovém období. Legislativní úprava by měla být – co se týká našeho stavebního zákona – provedena pouze v nezbytné míře. Bude vypuštěn problematický § 91 stavebního zákona, který upravuje posuzování vlivů na životním prostředí v územním řízení a ve stavebním řízení bude zavedeno povinné ústní jednání u záměrů, pro které bylo vydáno stanovisko EIA. Dále bude vyloučeno ohlášení, případně uzavření veřejnoprávní smlouvy nahrazující stavební povolení a rovněž posouzení záměrů autorizovaným inspektorem v případě záměrů, pro které bylo vydáno stanovisko EIA. Dále potom, a to vyplývá jako dopad úpravy, která bude nově provedena v zákoně č. 100/2001 Sb., do činnosti stavebních úřadů, bude mít veřejnost právo na konzultativní účast, bude moci vznášet připomínky k  projednávaným závěrům a tyto připomínky bude stavební úřad muset brát v úvahu při vydávání rozhodnutí a bude se s nimi muset vypořádat v odůvodnění rozhodnutí.

Věra Jourová
ministryně pro místní rozvoj

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Ministerstvo pro místní rozvoj

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Schillerová (ANO): Bez války by Fialova vláda přišla o poslední téma

10:14 Schillerová (ANO): Bez války by Fialova vláda přišla o poslední téma

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k antikampani koalice SPOLU.