„Vývoj v posledních deseti letech pokročil natolik, že lze masově automobily vybavit prvky, které řidičům v případě potřeby pomůžou a zároveň chrání chodce a cyklisty. Bezpečnost za volantem už se nemusí řídit stavem peněženky,“ uvádí česká europoslankyně za ČSSD Olga Sehnalová, která legislativu připravovala.
Sporným bodem návrhu byla Evropskou komisí navržená inteligentní regulace rychlosti, která měla při překročení limitu řidiči aktivně zasahovat do řízení. To však Olga Sehnalová razantně odmítla.
“Stále musí platit, že řidič musí být vždy tím, kdo ovládá své vozidlo. Nesmysl, se kterým přišla Evropská komise, aby vozidlo při překročení rychlostí měnilo jízdní vlastnosti například tím, že řidiči začne tuhnout pedál, jsem z návrhu dostala ven a jsem ráda, že mě kolegové nakonec podpořili. Všechny asistenční prvky musí být možné vypnout. Technika musí řidiči sloužit, ne ho stresovat nebo dokonce ohrožovat!“ je přesvědčena Olga Sehnalová, která se bezpečnosti silničního provozu dlouhodobě věnuje.
Vozidla budou v budoucnu vybavena i tzv. černými skříňkami, ze kterých bude možno získat popis situace těsně před a krátce po dopravní nehodě. Poslankyně prosadila, aby data byla plně anonymizovaná a k dispozici pouze v případě nehody.
“Zařízení budou sloužit pouze a výhradně pro analýzu nehody a ověření funkčnosti bezpečnostních systémů, nikoliv pro šmírování řidičů. Proto jsem prosadila, že údaje z vozidla nebudou nikam odesílány, není možné identifikovat vlastníka vozidla, řidiče ani další pasažéry a užití dat je striktně omezeno,” vysvětluje europoslankyně Sehnalová, která v minulosti stála také u zavedení bezpečnostního systému tísňového volání eCall.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV