Vítková (KDU-ČSL): Technické vzdělávání dětí a mládeže

14.10.2018 18:18 | Zprávy

Jak podnítit malé děti k manuálním činnostem, nejen o tom byl seminář, který jsem pořádala pod Výborem pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a petice 3. října v Senátu.

Vítková (KDU-ČSL): Technické vzdělávání dětí a mládeže
Foto: senat.cz
Popisek: Jaromíra Vítková

Dnešní doba není příznivá pro technické obory. Firmy se předhánějí v tom, jak získat strojaře, konstruktéry a další odborné pracovníky. Zájem o techniku klesá a každoročně je na trhu méně absolventů, než je třeba. Ukazuje se, že předměty jako je matematika, fyzika nebo chemie zajímají u nás méně žáků, než by odpovídalo jejich důležitosti. Vše se řeší novými technologiemi a spousta věcí se zjednodušuje, děti méně času tráví s rodiči a prarodiči při drobných manuálních činnostech a nemohou si tyto činnosti vyzkoušet. Děti nevědí, jak se vrtá, piluje atd.

Setkávám se s aktéry jak ve vzdělávacím systému (učiteli, pedagogy, řediteli), tak i s podnikateli a vnímám tuto problematiku již delší dobu. Motivovat je potřeba již u malých dětí v mateřské školce. Zájem o techniku, manuální zručnost a komunikace, to je cílem projektu „Technické mateřské školky“, do kterého se zapojila také MŠ Boskovice. Konkrétní pojetí projektu a jak s dětmi pracují, jsme si mohli na semináři přímo vyslechnout od paní učitelky Ivany Havelkové. Děti mezi 6. a 11. rokem jsou nejvíce otevřeny novým věcem a rychle se učí, objevují a zkouší. Dětem chybí nejen zručnost, ale také schopnost komunikace mezi sebou. V „Technických mateřských školkách“ nejde jen o to, aby děti vrtaly a řezaly pilkou, celý projekt je koncipován tak, že děti pracují tematicky. Nejprve se seznámí s tématem, například lodní doprava, mosty, kola atd. Děti se seznamují s tématem formou prezentace, návštěvy někoho z oboru, videoukázkou či dalšími aktivitami. Poté se seznámí s úlohou, co budou vyrábět, seznámí se s technickými aspekty a připraví si na výrobu nářadí a materiál. Poté děti přejdou k samotné výrobě a odzkoušení výrobku, zda funguje dle představ na začátku. Na konec je důležitá prezentace před dětmi, učiteli či rodiči. Tímto děti získávají nejen manuální zručnost, ale i vědomosti, prezentační schopnosti a další. Není to o tom, že chceme, aby každé dítě šlo na učiliště. Každé dítě by mělo být schopno se manuálně obsloužit, což je důležité jak v pracovním tak v rodinném životě.

Na semináři vystoupili zástupci středních, základních i mateřských škol a představili, jak se tato problematika u nich řeší – příklady dobré praxe. Vystoupili i představitelé státní správy – obě strany si předaly důležité informace. Propojovat aktivity škol je potřeba také s firmami v regionu. Ať už to mohou být návštěvy pracovníků ve škole, exkurze ve firmách či ukázky výroby v praxi. Děti si tak udělají lepší představu o tom, jak to funguje. Dále apeluji na to, že je důležité aktivity vhodně prezentovat rodičům a veřejnosti. Technické vzdělávání není o tom, že by děti nedělaly nic jiného, ale šikovné učitelky propojí témata techniky i s hudbou, vyprávěním a dalšími aktivitami. Technické vzdělávání je část výuky, kterou jsou děti vedeny. Základní myšlenkou technického vzdělávání a tedy i tématem celého semináře je dětem, žákům, studentů a jejich rodičům představit tyto obory, tak aby se nejen zvýšil zájem o tyto obory, ale aby se zvýšila i manuální zručnost pro každodenní život. Jsem ráda, že jsme se mohli na půdě Senátu potkat z různých sfér a propojit tuto problematiku od pedagogů a dětí až po instituce zajišťující chod vzdělávací soustavy.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Mgr. Marek Výborný byl položen dotaz

Podle čeho soudíte, že mají lidovci nárok na post předsedy Sněmovny?

Proč zrovna vy? A nebylo tomu vždy, i za vás tak, že post měla strana vládní koalice? Navíc, co si pamatuji, vy jste nedali SPD ani post místopředsedy, i když by to odpovídalo výsledku voleb. Nepřijde vám to tak nyní až pokrytecké si tento post nárokovat? Že se vám nelíbí Okamura není podle mě argum...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Václav Klaus: Odešel velký a mimořádný člověk

11:16 Václav Klaus: Odešel velký a mimořádný člověk

Kardinál Duka byl velký a mimořádný člověk a jeho odchod je velikou ztrátou nejen pro naši katolicko…