Bc. Petra Novotná, DiS.

  • SPD
  • Příbram
  • konrolní výbor
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 4. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

01.09.2025 15:42:24

Jak to vypadá s podmínkami v rámci DZES 5 – aneb protierozní příručka

Jak to vypadá s podmínkami v rámci DZES 5 – aneb protierozní příručka

Jak to vypadá s podmínkami v rámci DZES 5 – aneb protierozní příručka

 

Půda v rámci erozí se dělí na silně erozně ohrožené (SEO) a mírně erozně ohrožené (MEO). SEO a MEO plochy v ČR se nacházejí na více než 50 % zemědělské půdy, přičemž odborné analýzy uvádějí až 24 % SEO a 28 % MEO. Při jednání s MZe se podařilo alespoň vyjednat, aby se v rámci MEO neřešily ozimé obiloviny, ale pouze řepka ozimá. U ostatních plodin, kterých se eroze resp. příručka týká, bylo původně navrženo 36 protierozních opatření, která MZe představilo. To však bylo celkem logicky neproveditelné, takže došlo ke zredukování těchto opatření a vznikla výrazněji zjednodušená metodika, kde by se protierozní opatření měla pouze zaškrtávat. Letos se zatím metodika vztahuje, jak je zmíněno výše, pouze na řepku ozimou a nic jiného se momentálně řešit nemusí. Otázkou je, jak to bude v dalších letech.

Veškeré podrobnosti a opatření jsou tedy uvedeny v „Metodické příručce k DZES 5 pro osevy ozimů 2025“, kterou naleznete na stránkách Ministerstva zemědělství ČR nebo webu AK ČR. Bohužel je smutné, že v LPIS (registr evidence zemědělské půdy) je nyní mnoho ploch označeno jako SEO, což při porovnání s Rakouskem vede k zamyšlení, jak je tohle u nás vůbec možné. Rakousko je velmi hornatá oblast (Alpy) a v SEO mají pouze 13,8 % orné půdy, zatímco v ČR představují silně erozně ohrožené plochy okolo 24 %.

Při případné erozní události se samozřejmě musí vzít v úvahu i tzv. zásah vyšší moci. Navíc za sebe prosazuji, aby skutečná vzniklá eroze byla sankcionovaná pouze ze strany státu (jak tomu bylo, tj. přes SPÚ) i proto, aby finance zůstávaly v našem rozpočtu, tedy v ČR, a nikoliv přes DZES 5, kdy finance ze sankcí putují zpět do rozpočtu EU, z čehož náš stát bohužel nic neuvidí. Nehledě na to, že aktuálně je ve hře zároveň sankce spočívající v ponížení dotací, pokud jiný kontrolní orgán zjistí u zemědělce jiné porušení, např. porušení v rámci BOZP, hygieny apod. To znamená, že zemědělec bude sankcionován dvakrát za 1 skutek. Domnívám se, že by se měla uplatňovat stále zásada „ne bis in idem“, tedy ne dvakrát v téže věci.

Byrokracie tedy přibývá a velmi často mám dojem, že některá další nesmyslná lejstra a nařízení vymýšlí úředníci v Bruselu, aby měli práci.  

Bc. Petra Novotná, DiS.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama