Ing. Antonín Seďa

  • SOCDEM
  • mimo zastupitelskou funkci
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,08. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

06.12.2013 8:49:51

Jak je možné, že Česká republika svůj boj s korupcí stále prohrává

Jak je možné, že Česká republika svůj boj s korupcí stále prohrává

Podle posledních údajů Transparency International v hodnocení indexu korupce (CPI) klesla naše země o tři místa a ze 177 zkoumaných zemí obsadila 57 místo se 48 body. Zároveň a to je daleko horší, obsadila ze 31 evropských států 25. místo. Podle TI s

 

Osobně jsem přesvědčen, že v naší zemi bují systémová korupce, opírající se o nízké kompetence a slabou nezávislost kontrolních orgánů, orgánů činných v trestním řízení a soudců. Jejich personální provázanost a klientelismus je zejména patrný na krajských úrovních. Tomu všemu napomohly nekoncepční škrty ve státní správě, stále odkládaná účinnost zákona o statní službě, špatně nastavené kontrolní mechanismy při čerpání evropských dotací, omezování kontrolní role Parlamentu ČR či málo funkční hlídací pes demokracie – česká média. K tomu všemu je nutno přičíst stále přetrvávající návyky společenské solidarity s malými zlodějinami, které má český národ zřejmě v krvi a umělé potlačování rozdílů mezi zákonným a nezákonným, chcete-li morálním jednáním. Když se podíváme do nedaleké minulosti, nebylo vlády, která by si potírání korupce nedala do svého programového prohlášení. Jenže skutek utek, jak je vidno z hodnocení CPI.

Podle mého názoru je nutno především změnit klima tak, aby se boj proti korupci stal celospolečenským fenoménem. K tomu je třeba uvést v život kvalitní, odpovědný a transparentní zákon o státní službě, je nutno zjednodušit systém odměňování ve státní i veřejné službě, zvýšit pravomoc NKÚ a dalších kontrolních institucí, přesunout Finančně analytický útvar z ministerstva financí mimo exekutivu, posílit kontrolní funkce parlamentu, založit soudní komoru a znovu obnovit institut účinné lítosti pro trestný čin úplatkářství.

Jsem také přesvědčen a poslední nález NKÚ to potvrzuje, že i činnost finančních úřadů si vyžádá změn. Zejména z pohledu nutnosti zavedení zákonných možností k prověřování nabytého majetku. K tomu mohou sloužit majetková přiznání, jako povinnost prokázat příjmy pro nabytí majetku v případě vyšetřování či neshody mezi přiznanými příjmy a majetkem. Dále rozšíření pravomocí všech kontrolních orgánů v zemi, stanovení transparentních pravidel pro poskytování dotací z evropských fondů a jejich kontrol. Musí platit, že s rostoucími pravomocemi musí růst i osobní odpovědnost úředníků, orgánů činných v trestním řízení i samotných soudců za svá rozhodnutí. Jedině tak dojde ke změně vnímání spravedlnosti občany České republiky. Bez této změny se celá naše společnost nepohne kupředu.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama