Ing. Klára Dostálová

  • BPP
  • ministryně pro místní rozvoj v demisi
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 1,96. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

19.09.2021 15:39:00

Drtivá většina cestovek své závazky vůči klientům plní

Drtivá většina cestovek své závazky vůči klientům plní

Skončila ochranná doba, vymezená zákonem Lex voucher. Cestovní kanceláře nyní vracejí klientům peníze za nevyužité vouchery.

 Zhruba třetinu ze všech vydaných voucherů tvořily právě ty podle Lex voucher – jednalo se o cca 55 000 voucherů za cca 830 mil. Kč. Zbylé dvě třetiny jsou vlastní vouchery cestovních kanceláří. Ze všech Lex voucherů nyní zbývá vyplatit zhruba do 20 mil. Kč. Mezi nimi jsou i klienti, kteří doposud nereagovali na výzvy cestovních kanceláří.

MMR jednalo s profesními asociacemi cestovních kanceláří o tom, že se blíží konec ochranné doby, a že bude nutné se na toto náročné období personálně a administrativně připravit tak, aby cestovní kanceláře byly schopny nejpozději do 14 dnů od skončení ochranné doby vše uhradit.

Celá řada cestovních kanceláří již vouchery proplatila. Nejvíce voucherů vydaly největší cestovní kanceláře, které tvoří až 80 % trhu zájezdů v ČR. Ty přitom již poukazy vydané podle zákona lex voucher začaly proplácet ještě před koncem ochranné doby v průběhu letních měsíců. Další cestovní kanceláře aktivně jednají se svými zákazníky.

„Jsem ráda, že drtivá většina cestovek plní své závazky vůči klientům. Pokud cestovní kancelář povinnosti nesplní, hrozí jí především žaloba ze strany zákazníků a s tím spojené další náklady soudních řízení a úroky z prodlení. Eventuálně může hrozit i pokuta ze strany živnostenského úřadu. Výplatní doba je stanovena zákonem a cestovní kancelář ji nemůže svévolně posouvat,“ řekla ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová.

Ministerstvo nemá pravomoci k tomu, aby do vztahů mezi zákazníky a cestovními kancelářemi zasahovalo. Samozřejmě bude záležet na důvodu, pro který nebyl voucher proplacen. Může se jednat i o pouhé administrativní důvody nebo nedorozumění, kdy CK např. nemá potřebné údaje pro provedení platby. Zákazník by se tedy především měl v takovém případě obrátit na CK, sdělit údaje o bankovním spojení a vyzvat jí k neprodlenému provedení platby.

Zákazníci, kterým přesto nebude voucher proplacen, se mohou obrátit s občanskoprávní žalobou na soud a hodnotu poukazu vymáhat včetně úroků z prodlení. V případě, že voucher nebude proplacen z důvodu úpadku CK, mohou zákazníci uplatnit nárok u příslušné pojišťovny.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama