ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,49. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

08.09.2009 13:27:47

Otazníky kolem nákupů v hypermarketech

Otazníky kolem nákupů v hypermarketech

Na přízeň českých zákazníků si řetězce, které vlastní a provozují supermarkety a hypermarkety v České republice, nemohou rozhodně stěžovat.

<span class="Apple-style-span" style="font-family: arial; font-size: 14px; ">Obliba nákupů pod jednou střechou celkem nepřekvapuje, protože se tu dá v&nbsp;řadě případů nakoupit levněji než jinde.&nbsp;<br />V&nbsp;tom je však onen pověstný kámen úrazu. Protože levné nákupy na jedné straně sice samozřejmě vyhovují zákazníkům, na druhé straně však dělají problémy dodavatelům zejména potravinářského zboží.&nbsp;<br /><br />Jinak řečeno: neexistují rovnoprávné vztahy mezi řetězci a jejich dodavateli. V&nbsp;době, kdy zemědělci a potravináři obracejí každou korunu a jejich zisky jsou nulové a v&nbsp;mnoha případech zaznamenávají dokonce ztráty, zvýšily obchodní řetězce své marže i několikanásobně.&nbsp;<br /><br />Kromě běžných platebních vztahů mezi dodavatelem a odběratelem existuje totiž celá škála různých kliček, jejichž cíl je jediný: dostat od těch, kteří mají zájem realizovat své zboží v&nbsp;regálech velkoprodejen, další a další peníze. A tak se uplatňuje regálné (čím výhodněji umístěné zboží, tím více peněz se zaplatí), platba různých bonusů a vynucených akčních nabídek, ale i zalistování (prosté uvedení na listu dodavatelů, s&nbsp;nimiž se obchoduje).<br /><br />Šancí pro narovnání uvedených vztahů je zákon, který se bude projednávat v&nbsp;září v&nbsp;Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR. Uskuteční se konečné hlasování zákona o významné tržní síle. Fakt je, že v&nbsp;různých formách o něm už sněmovna jedná skoro deset let. Našim zájmem je, aby byly v&nbsp;obchodním podnikatelském prostředí České republiky nastoleny rovnoprávné vztahy mezi řetězci a jejich dodavateli. Aby mezi nimi fungovala jedna faktura jako mezi jakýmkoli jiným dodavatelem a odběratelem a nedocházelo navíc k&nbsp;různým jiným finančním plněním.<br />V&nbsp;další fázi bychom pak chtěli prosadit určité zastoupení regionálních výrobců v&nbsp;řetězcích. Mám na mysli například pečivo, zeleninu, ovoce, ale i jiné třeba i nepotravinářské výrobky. Podobný mechanismus funguje například ve Francii.<br /><br />Pokud si někdo klade otázku, jak se projevují vztahy mezi řetězci a dodavateli ve starých zemích Evropské unie, mohl by být překvapen. To, co si u nás provozovatelé a majitelé velkoprodejen vyzkoušeli a co jim dosud tolerujeme, zkoušejí praktikovat i tam. Jako prubířská dílna se tedy Česká republika osvědčila. Naštěstí však v&nbsp;současné době již Evropská komise obdržela podnět k&nbsp;prošetření chování řetězců v&nbsp;rámci celé Evropské unie. To by mohl být dobrý signál pro zemědělce, potravináře a další výrobce, kterým se jejich nerovnoprávné postavení ve vztahu k&nbsp;supermarketům a hypermarketům zajídá.</span>
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama