Ing. Zbyněk Stanjura

  • ODS
  • ministr financí
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,82. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

16.09.2022 12:27:00

Důvodem v této chvíli není vysoká cena nafty, ale konkurenční prostředí

Důvodem v této chvíli není vysoká cena nafty, ale konkurenční prostředí

Projev na 39. schůzi Poslanecké sněmovny 16. září 2022 k vládnímu návrhu zákona o spotřebních daních

 Hezké dopoledne, vážená paní předsedkyně, milé poslankyně, milí poslanci,

předstupuji před vás v zásadě s obsahově jednoduchým návrhem legislativní změny. My jsme společně, a když říkám společně, tak to myslím vážně, myslím, že pro to hlasovaly všechny poslanecké kluby, přijali v rámci opatření, která měla zmírnit ten šokový nárůst cen pohonných hmot, zákon, kterým jsme na čtyři měsíce, to znamená od 1. června do 30. září, snížili hladinu spotřebních daní na evropsky určenou minimální hodnotu.

Když se dneska podíváme, nebo v těchto dnech a týdnech na ceny pohonných hmot, tak ne že bychom mohli být spokojeni, kdybych to srovnal s loňským a předloňským rokem, ale musíme říct, že ten cenový šok jsme zvládli a že opatření vlády, Parlamentu, jak Sněmovny, tak Senátu, zabrala.

V této chvíli přicházíme s návrhem, abychom prodloužili tu sníženou sazbu spotřební daně pouze u motorové nafty, a to na následujících 15 měsíců, to znamená od 1. října roku 2022 do konce roku 2023.

Důvod, proč to předkládáme, v této chvíli není vysoká cena nafty, ale konkurenční prostředí. Vedeme vlastně s panem ministrem dopravy, zejména pan ministr dopravy, já se toho občas účastním, dlouhá, mnoho měsíců vedeme jednání o konkurenceschopnosti našich dopravců, a je třeba říci, že největšími konkurenty našich dopravců, zejména těch menších, jsou dopravci z Polska, Slovenska, Maďarska a Rumunska. To jsou největší konkurenti zejména pro malé dopravce. A proto, abychom zachovali jejich konkurenceschopnost, tak chceme, aby ta minimální hladina spotřební daně u motorové nafty byla na té nejnižší evropské úrovni. To je hlavní důvod, proč předkládáme tento návrh zákona. Ale protože nejsme schopni, ani jsme neuvažovali, že by takto zvýhodněná cena platila pouze pro dopravce, tak samozřejmě pozitivní efekt to bude mít pro všechny, kteří jezdí na naftu, ať už to jsou podnikatelé, kteří nejsou dopravci, ať už do jsou veřejné instituce, ať už to jsou občané, kteří vlastní motorové vozidlo, do kterého tankují naftu.

Už jsem četl komentáře, že je to málo, to vždycky slyšíme, že je to málo, pozdě a špatně, tak já chci říct, že konzervativní odhad, to znamená, může být nižší, ale konzervativní odhad dopadu do státního rozpočtu v příštím roce - v letošním a v příštím roce je - znovu, v příštím roce 9,5 miliardy, v tomto roce, abych vás nemystifikoval, by to dělalo 2,5 miliardy. Takže když to sečtu, tak je to do kupy 12 miliard. 12 miliard je to pomoc! To není malá částka! Uvědomme si, že o tuto částku budou nižší příjmy státního rozpočtu a tato částka, obrovská částka, 12 miliard, zůstane daňovým poplatníkům, ať už podnikajícím, ať už veřejným institucím nebo občanům.

Děkuji a chtěl bych vás jménem vlády požádat o podporu tohoto návrhu zákona, až o ní budeme hlasovat ve třetím čtení.

Děkuji za pozornost.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama