JUDr. Alena Schillerová, Ph.D.

  • ANO 2011
  • Jihomoravský kraj
  • poslankyně
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 3,13. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

05.11.2021 11:37:00

Jde o jeden z legislativních návrhů v rámci balíčku Fit for 55

Jde o jeden z legislativních návrhů v rámci balíčku Fit for 55

Projev na 17. schůzi Senátu 5. listopadu 2021 k návrhu směrnice Rady, kterou se mění struktura rámcových předpisů Unie o zdanění energetických produktů a elektřiny.

 Dobrý den, děkuji za slovo, pane předsedo. Tak jsem tu zas po týdnu. Děkuji a dovolte, abych vás seznámila s návrhem směrnice Rady, kterou se mění struktura rámcových předpisů Unie o zdanění energetických produktů a elektřiny.

Jde o jeden z legislativních návrhů v rámci balíčku Fit for 55, který má v souladu s evropským právním rámcem pro klima výrazně přispět ke snížení cíle Unie snížit emise skleníkových plynů do roku 2030 o 55 % v porovnání s rokem 1990. V souladu s tímto cílem návrh restrukturalizuje EU minimální sazbě daně energetických produktů tak, aby odrážely, energetickou, environmentální a klimatickou politiku EU a nastavuje mechanismus nárůstu těchto sazeb v čase podle vývoje spotřebitelských cen v EU.

Návrh rovněž reviduje některé neopodstatněné daňové výjimky, kterou vedou k motivaci spotřebovávat zejména fosilní paliva. Nad rámec toho návrhu obsahuje i řadu úprav reagujících na vývoj trhu s energiemi. Jedná se např. o aktualizaci některých definic, zahrnutí nových energetických produktů do působnosti směrnice nebo o aktualizaci výčtu energetických produktů podléhajících sledování pohybu.

Transpoziční lhůta je navrhovaná k 1. lednu 2023. Zároveň jsou z objektivních, sociálních a energetických důvodů v některých případech stanovena přechodná období. Dovolte mi rovněž vás stručně seznámit s rámcovou pozicí, kterou k návrhu zaujala vláda dne 13. října tohoto roku. Česká republika odmítá návrhy, které by mohly vést ke zvyšování cen energetických produktů a elektřiny, zvláště když se rostoucí cena těchto statků promítne do zvýšení cen výstupu ostatních segmentů ekonomiky. Dále odmítá navyšování EU minimálních sazeb daně, provázanost EU minimálních sazeb daně u jednotlivých energetických produktů a elektřiny s ohledem na jejich environmentální vlastnosti, indexaci EU minimálních sazeb, rozšiřování předmětu zdanění o nové energetické produkty, revizi současných povinných i fakultativních osvobození od daně, pokud výsledkem má být přesun položek z oblasti osvobození do oblasti zdaňované. Přijímání delegovaných aktů Komise v daňové oblasti a navrhovanou transpoziční lhůtu, která nezohledňuje ekonomickou situaci.

Česká republika podporuje flexibilitu v oblasti daní, aby mohla pružně reagovat na vývoj ekonomiky, zohlední spotřebu domácností a podniků. A aby byl návrh založen pouze na článku 113 smlouvy O fungování EU, který je jediným správným právním základem v daňové oblasti.

Děkuji vám za pozornost.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama