ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,21. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

06.07.2011 14:19:00

Řidiči páchající přestupky v cizině budou nadále beztrestní

Řidiči páchající přestupky v cizině budou nadále beztrestní

K zmařené příležitosti zvýšit bezpečnosti silničního provozu v EU.

Evropský parlament dnes bude hlasovat o směrnici o usnadnění přeshraniční výměny informací o dopravních přestupcích v oblasti bezpečnosti silničního provozu.

 "Do směrnice byla vkládána velká očekávání, která bohužel zůstala nenaplněna. Z původního ambiciózního návrhu zaměřeného na vymáhání pokut za dopravní přestupky spáchané v cizině zůstalo jen torzo v podobě nic neřešící výměny informací a údajů o přestupcích", netají své zklamání nad podobou směrnice europoslanec Jan Březina.

 Ve směrnici je stanoven postup pro výměnu informací mezi členskými státy pomocí sítě pro elektronickou výměnu údajů, umožňující identifikovat vozidlo, jehož  řidič spáchal určitý přestupek. V návaznosti na identifikaci tohoto vozidla by mělo být příslušným orgánem členského státu, ve kterém došlo ke spáchání přestupku, zasláno držiteli osvědčení o registraci dotčeného vozidla oznámení o přestupku.

 Podle Březiny z provedených studií vyplývá, že nerezidentní řidiči (ti, kteří spáchají dopravní přestupek v jiném státě, než ve kterém mají bydliště) odpovídají za neúměrně vysoký počet silničních nehod způsobených zejména překročením povolené rychlosti. "Sankce ukládané za přestupky, které byly spáchány nerezidentními řidiči, se velmi často nevymáhají, což platí zejména pro přestupky, které byly zaznamenány automaticky a jejichž počet se s rozšířením automatických radarových systémů na evropských silnicích výrazně zvýšil", uvádí k tomu Březina.

 Podstatou původního návrhu Komise, se kterým se EP v prvním čtení ztotožnil, ale který členské státy kategoricky odmítly, bylo usnadnění vymáhání pokut udělených řidičům, kteří spáchali dopravní přestupek týkající se překročení povolené rychlosti, řízení vozidla pod vlivem alkoholu, nepoužití bezpečnostních pásů a nezastavení na červenou na křižovatce se světelným signalizačním zařízením v jiném členském státě. "Komise záměrně a zcela správně omezila působnost směrnice na čtyři druhy přestupků, které jsou nejčastější příčinou úmrtí při dopravních nehodách a jsou za přestupky považovány ve všech členských státech EU", uvádí k tomu Březina, podle něhož však členské státy následně veškeré odkazy na postupy vymáhání odstranily a působnost směrnice omezily na pouhou výměnu údajů. "Vymáhání pokut tak zůstává nepovinné a závislé na rozhodnutích jednotlivých členských států v souladu s jejich vnitrostátními předpisy", komentuje rozředění směrnice Březina.

 "Považuji to za zmařenou příležitost. Praktická beztrestnost řidičů dopouštějících se přestupku v cizině podkopává plnění cílů v oblasti bezpečnosti silničního provozu a zpochybňuje oprávněnost silničních kontrol v očích evropských občanů, kteří oprávněně požadují, aby se rezidentním i nerezidentním řidičům měřilo stejným metrem", dodává závěrem Březina.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama