Reaguji na Vaši interpelaci ve věci „Problémů běžného fungování státního podniku Česká pošta“.
Nejprve se vyjádřím k úvodní části Vaší interpelace, týkající se doručování denního tisku v lokalitě Vašeho bydliště. Šetřením systému sledování nepravidelnosti doručování tisku R.O.L. bylo zjištěno, že Česká pošta, s.p. eviduje v tomto roce u předplatitele celkem 19 reklamací, které byly, mimo jedné,, zadány hromadně ve třech dnech v období 13. září 2016 – 26. října 2016. Mimo jiné Česká pošta, s.p. dne 26. října 2016 obdržela od zástupce vydavatele MARFA, a.s. reklamaci klienta na doručování MF Dnes přímo na regionální pracoviště oddělení podpory doručovacích a účelových sítí Praha. Odpověď byla vydavateli předána obratem.
Dodejna Praha 98, ze které jsou tituly doručovány, se dlouhodobě potýká s nedostatkem zaměstnanců. Příslušný okrsek NDO01 je dlouhodobě neobsazený a dosud se nepodařilo zajistit nového doručovatele či zástup pro dodání tisku do 7:30 hod. K zajištění nápravy v doručování předplatného tisku v dané lokalitě byla opakovaně oslovena vedoucí depa Praha 703, která doručování operativně zajistila. Na odstranění nepříznivé personální situace Česká pošta, s.p. intenzivně pracuje.
K Vašim konkrétním dotazům sděluji následující.
- Jak hodlá vedení ČP tyto zdejší problémy, včetně mezd, řešit? - Výše mezd zaměstnanců, kteří roznáší noviny, závisí na ekonomických možnostech České pošty, s.p. a zároveň je stanovena s ohledem na efektivitu celého procesu. Případné zvýšení odměn zaměstnanců novinové služby bude realizováno v návaznosti na jednání České pošty, s.p. s odborovými organizacemi o navýšení mezd zaměstnanců České pošty, s.p. v roce 2017, které proběhne v prosinci 2016. Ze strany ředitelů doručovacích a účelových sítí, vedoucích dep a ze strany vedoucích dodejen jsou činěny všechny možné kroky k obsazení pracovních pozic. 
- Proč se ČP jako státní podnik za podobné situace vůbec smluvně zavazuje ke službě, kterou není schopna dlouhodobě poskytnout? - Služba distribuce novin a časopisů zapadá do celkového portfolia služeb a produktů České pošty, s.p. a je jednou z důležitých částí výnosů České pošty, s.p. O kvalitě služby vypovídá stálý zájem podavatelů o službu distribuce novin u České pošty, s.p. Pro zajištění případných jednotlivých reklamací od klientů má podnik nastaven s podavateli reklamační systém, který vede ke zkvalitňování služby. 
- Proč na webových stránkách státního podniku ČP nelze snadno a jednoduše dohledat kontakty na její centrální vedení? Ale toliko vedení regionů? - Na webových stránkách České pošty, s.p. jsou v rubrice Kontakty zveřejněny kontakty určené pro zákazníky či obchodní partnery. V této rubrice je uveden i kontakt do sídla společnosti. Kontakty na centrální vedení jsou součástí profilu společnosti, kde lze jednoduše u jednotlivých členů vedení najít jak telefonické, tak e-mailové spojení. 
- Proč podobně snadno a jednoduše nedohledáte možnost reklamací, stížností? - Informace o způsobu podání reklamace nebo stížnosti jsou na webových stránkách České pošty, s.p. zveřejněny v menu „Rady a návody“ a „Kontakty“. - V menu „Rady a návody“ se základní informace, jak reklamovat poštovní zásilku nebo poštovní poukázku, nachází v nabídce „Při dodání“. V nabídce „Jiné“ je pak informace, jak má adresát postupovat, když po dodání zásilky zjistí doma její poškození. A dále jsou zde uveřejněny postupy a formuláře pro případ, že poškozená zásilka má vyšší hmotnost než 30 kg a pro reklamujícího by bylo značně problematické předložit takovou zásilku na pobočce pošty k sepsání zápisu o poškození. - Při zadání slova „reklamace“ do fulltextového vyhledávače je zákazník naveden na výše uvedené odkazy. - V menu „Kontakty“ je v nabídce „Call centrum“ uveden text: „Se svými dotazy, podněty, přáními, popřípadě stížnostmi se můžete obrátit na e-mailovou adresu info@cpost.cz.“ A v nabídce „Poštovní ombudsman“ je přímo uveden výčet podnětů a s hypertextovými odkazy na kontakty, kam se zákazník může obrátit: - v případě REKLAMACE na kteroukoli pobočku České pošty, kde s Vámi naši zaměstnanci projednají způsob vyřízení reklamace v souladu s poštovními podmínkami, 
- v případě STÍŽNOSTI můžete záležitost projednat na jakékoli pobočce České pošty, případně na ředitelství příslušného regionu. Stejně tak můžete využít naše Call centrum i e-mailovou adresu info@cpost.cz, 
- v případě DOTAZU se obraťte na jakoukoli pobočku České pošty, případně na ředitelství příslušného regionu. Stejně tak můžete využít naše Call centrum i e-mailovou adresu info@cpost.cz. - Kompletní informace o způsobu podání reklamace, lhůtách pro vyřízení, odpovědnosti za škodu a opravných prostředcích pak zákazník nalezne v poštovních podmínkách, které jsou na webových stránkách k dispozici v menu „Ke stažení“, v nabídce „Poštovní podmínky“. - Proč přitom při platbě SIPO bankovním převodem, na kterou má exkluzivitu, každému svému klientovi ČP i tak účtuje 10 Kč za příjem peněžní částky? Nejde tak jen o další nepřímou daň na její fungování? - Služba SIPO je obstaravatelskou činností České pošty, s.p., která sdružuje klientem vybrané platby (nájem, elektřina, plyn apod.) do jediné konsolidované platby. Ze strany klienta stačí provedení jedné platby a Česká pošta, s.p. na základě smluv uzavřených s organizacemi tuto platbu rozdělí mezi jednotlivé organizace. Nejedná se o exkluzivní službu, ale o další konkurenční způsob, vedle trvalých či jednorázových převodů z účtů, případně plateb v hotovosti, jak může klient hradit své závazky. - Cenová politika České pošty, s.p. musí reflektovat náklady spojené s poskytováním služby SIPO, které jsou tvořeny zejména náklady na vyhotovení a doručení dokladů SIPO všem klientům nebo zpracování a zprocesnění plateb. - Povinnost vyhotovit a doručit klientovi Platební doklad SIPO, který obsahuje rozpis platebních položek SIPO, je stanovena v platných obchodních podmínkách SIPO. - Klient SIPO, který platí v hotovosti, má možnost hradit své SIPO na kterékoliv poště nebo prostřednictvím jednorázového příkazu k úhradě, tzn. bankovním převodem. V případě úhrady v hotovosti jsou výše zmíněné náklady promítnuty v ceně poplatku za platbu SIPO na přepážce. V případě platby bankovním převodem je nutné tyto náklady taktéž zohlednit a z toho důvodu je účtován poplatek za zmíněný způsob úhrady ve výši 10,- Kč předepsáním poplatku na dokladu SIPO v následujícím inkasním měsíci. - Každý klient SIPO má navíc možnost nastavit ve své bance platbu SIPO inkasem a zároveň na kterékoliv poště aktivovat doplňkovou službu „Zasílání platebního dokladu SIPO – Bezhotovost e-mailem“. V tomto případě Česká pošta, s.p. neúčtuje žádný poplatek, protože vyhotovení a doručení dokladu SIPO probíhá elektronickou cestou. 
 
 





