Marcel Chládek

  • SOCDEM
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 1,16. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

22.08.2012 15:22:06

Předškolní vzdělávání je přeci víc než jen hlídací služba...

Předškolní vzdělávání je přeci víc než jen hlídací služba...

Vláda dnes schválila návrh ministra práce a sociálních věcí Jaromíra Drábka ohledně zjednodušení předškolní péče o děti, kdy se místo školek mají zřizovat tzv. dětské skupiny. Návrh však zcela rezignuje na vzdělávací hledisko předškolní péče...

Před rokem, kdy pan ministr s tímto nápadem přišel, jsem varoval před důsledky, které toto opatření může mít. Omezovat předškolní péči o děti jen na "hlídání" a rezignovat na vzdělávací hledisko předškolní péče není nejšťastnější, spíše naopak.

ČSSD navrhuje, aby byly nevyčerpané (či spíše z důvodu neschopnosti ministerstva školství nevyčerpatelné) miliardy z fondů EU alokovány do Regionálních operačních programů, kde by se za ně rozšířily kapacity stávajících mateřských školek. Peníze by se tedy vyčerpaly efektivně a výrazně by se vyřešily i problémy s předškolním vzděláváním. Další alternativou je založení fondu bezúročných půjček  pro obce, které by si na výstavbu školek vypůjčili od státu. Příkladem může být prstenec kolem Prahy, kdy jednotlivé obce nemají žádný problém s personálem či naplněností, ale nemají peníze na výstavbu tohoto zařízení. Pokud kritici hovoří o tom, že hrozí v budoucnu riziko snížené porodnosti a nově vystavené školky by ležely ladem, lze argumentovat, že tyto budovy by mohly být v budoucnu jednoduše přestavěny na startovací byty nebo domovy pro seniory, u kterých lze očekávat, že jich bude v budoucnu nedostatek.

Předškolní vzdělávání je základním a rozhodujícím prvkem vzdělávacího systému, který zásadním způsobem ovlivňuje další úspěšnost či neúspěšnost dítěte v dalších stupních vzdělávací soustavy a dává pevné základy pro jeho budoucí úspěšnou pracovní kariéru. Předškolní vzdělávání má rovněž klíčový význam při utváření osobnosti a její socializace. Absolvování předškolního vzdělávání v neposlední řadě významně ulehčuje dítěti jeho vstup do základní školy, a to včetně socializačního hlediska. Při nástupu do první třídy je totiž obrovský rozdíl mezi těmi, kdo předškolní vzdělávání absolvoval a těmi, kteří do mateřských škol nechodili. I proto je nutné zajistit dostupnost kvalitních zařízení předškolního vzdělávání. Stát je totiž za kvalitu vzdělávání a jeho dostupnost zodpovědný. 
Pokud ministr Drábek tvrdí, že se v tzv. dětských skupinách nebude tolik bazírovat na hygieně a vzdělání pečovatelů, je to podle mého názoru důkaz toho, že vláda chce na význam předškolního vzdělávání zcela rezignovat. Pokud se budeme snažit řešit nedostatečnou kapacitu předškolních zařízení zaváděním "samospásných" novinek, tak hrozí reálné riziko poklesu úrovně předškolního vzdělávání v ČR, které bylo vždy na velmi vysoké úrovni. Je to jen další hřebíček do rakve českému školství ze strany současné pravicové vlády.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama