Marcel Chládek

  • ČSSD
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 1,25. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

07.05.2014 16:41:56

Školství aneb Co se povedlo za 100 dní vlády

Školství aneb Co se povedlo za 100 dní vlády

Tento týden je to sto dní od jmenování vlády. Musím říct, že resort školství, jak jsem ho za poslední tři měsíce poznal, je v horším stavu, než jsem si myslel. Jsem rád, že se mi podařilo jej částečně stabilizovat. Stále mne ale čeká spousta práce.

Prakticky denně si o sobě v médiích čtu, jaký že jsem to chrlič nápadů, anebo že mi jde jen o to, vidět se v televizi. Snažím se prostě pracovat pro české školství a řada mých návrhů již byla finalizována. To ale média nevidí. Nebo vidět ani nechtějí. Nevím, jakého ministra by si nejmenovaní páni komentátoři z některých českých deníků přáli mít v čele resortu školství. Zřejmě někoho, kdo nic nedělá. Takových tady ale už bylo na můj vkus až až. České školství není v dobrém stavu a je třeba intenzivně pracovat.

Abych umírnil kritiku, že jsem jen chrličem nápadů, uvedu zde několik návrhů, které už se mi za poslední tři měsíce podařily finalizovat. Předně bych chtěl uvést, že jsem prakticky ihned po svém nástupu na ministerstvo začal s hledáním úspor. Podařilo se mi je nalézt ve výši 350 milionů a očekávám, že to není konečná částka. Mí předchůdci na úspory příliš nedbali, důkazem jsou externí smlouvy, kterých bylo přes tři tisíce, a daňové poplatníky jen v minulém roce stály 90 milionů korun. Všechny tyto smlouvy jsem okamžitě zarazil. Nechal jsem rovněž provést audit státních maturit, který ukázal 82 milionů nezpůsobilých výdajů.

V prvních týdnech svého působení na ministerstvu školství se mi rovněž podařila odblokovat situace okolo jmenování profesorů, kteří museli na svůj titul několik měsíců čekat. Dalším problémem, který se mi podařilo vyřešit, byli tzv. nekvalifikovaní pedagogové. Situace, kdy některým školám hrozila po 1. lednu 2015 personální krize, se podařila vyřešit prostřednictvím novelizace zákona o pedagogických pracovnících.

Podařilo se mi rovněž otevřít problematiku okolo výchovných ústavů a vyšší právní ochrany pedagogů, což je téma, které je v českém prostředí dlouhodobě zanedbáváno. Mí předchůdci prakticky jen nečinně přihlíželi tomu, jak žáci, studenti nebo chovanci výchovných ústavů napadali pedagogický sbor.

Dalším problémem, který jsem začal řešit, je nedostatečná kapacita mateřských škol. Nechal jsem zřídit dva fondy – národní a evropský – díky kterým by mohly města a obce do tří let vystavět či dostatečně rozšířit mateřské školy. Již dnes mohou obce o tuto podporu požádat. Detaily budou sděleny v následujících dnech.

Ministerstvo školství pod mým vedením také dokončilo novelu školského zákona, která mimo jiné umožní všem dětem nástup do přípravné třídy. V současné době ještě pracujeme na novele vysokoškolského zákona a také připravujeme nový způsob financování regionálního školství. Nesmím zapomínat ani na to, že jsem ministrem sportu. V tom jsem nechal navýšit neinvestiční podporu o celých 300 milionů korun.

To jsou tedy v souhrnu záležitosti, které se mi za sto dní na ministerstvu školství podařily vyřešit. Ať si o mém působení udělá každý obrázek sám. Já jsem se svou prací spokojen a ohlasy učitelů, kteří mi píší prakticky každý den a vyjadřují mi podporu, mi dodávají sílu pracovat pro české školství i nadále se stejnou vervou.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout