Mgr. Ivan Adamec

  • ODS
  • Královéhradecký kraj
  • poslanec
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 1,28. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

22. 1. 2020 11:32:00

Podívejte se do mapy, kudy pak budou kamiony jezdit

Podívejte se do mapy, kudy pak budou kamiony jezdit

Projev na 40. schůzi Poslanecké sněmovny 22. ledna 2020 k zákonu o silničním provozu

 Pane předsedo, dámy a pánové,

já se pokusím vám znovu vysvětlit, proč tento návrh zákona není úplně v pořádku a některé pozměňovací návrhy, řekl bych, jsou vedeny dobrými úmysly, nicméně všichni známe, že dobré úmysly v řadě případů nestačí a jak se říká lidově, cesta do pekel je dlážděná samými dobrými úmysly.

Já musím říct - a já to jenom zopakuji, protože jsem tady hovořil někdy před Vánoci a to už si určitě nikdo nepamatujete, že ty veškeré pozměňovací návrhy, které byly k tomuto návrhu zákona přidány, až na poslední paní hejtmanky Vildumetzové Mračkové, se snažily vylepšit ten stav úplného zákazu předjíždění kamionů a já si myslím, že tudy cesta nevede. Nakonec pokud jste dnes sledovali ranní vysílání, kdy se vyjadřovali dopravní policisté a kdy se zhodnocoval stav, jak to vypadá s předjížděním kamionů na českých dálnicích, tak jste zjistili, že ŘSD už konalo, policie začíná konat, že jsou úseky, kde ten zákaz už dneska je, a jsou úseky, kde může být proměnlivě ten zákaz zadán vzhledem třeba ke klimatickým podmínkám. Já si myslím, že to je správné pochopení problémů, že tudy vede cesta, nicméně tady bych chtěl spíš apel na policisty, Dopravní policii, aby na dálnicích také dělali něco jiného, než měřili tím maskovaným autem rychlé řidiče, protože ten problém všichni známe a ti závodníci v těch kamionech, když jede jeden o tři kilometry rychleji než druhý, tak dovedou řádně zkomplikovat jízdu na dálnici a dokonce to nebezpečí, které z toho vzniká, je opravdu obrovské. A chápu tímto i ten záměr předkladatelů, že to chtěli takto vyřešit. Nicméně známe všichni, že úplná prohibice, úplný zákaz většinou nic neřeší, vyvolá další problémy a ta cesta může být ještě komplikovanější a výsledek daleko horší...

Pane předsedo, já bych poprosil, kdyby mi tady pánové přede mnou přestali vyprávět do mého povídání.

Mně to nevadí, pane předsedo, já klidně začnu znova, já mám času dost. A jestli si někdo myslí, že to neumím zopakovat, tak umím, dobře, několikrát po sobě. Takže tam, kde jsem skončil - tentokrát budu na vás ještě přívětivý, ale jestli mi to provedete ještě jednou, tak pak už to tak nebude.

Takže to jenom abychom si řekli pravidla hry. Takže chtěl jsem říct, že ten záměr samozřejmě chápu, nicméně to provedení tímto způsobem nelze zařídit.

Podělím se s vámi o zkušenost ze včerejška, kdy jsem přijel sem do Sněmovny, jel jsem po desáté hodině a měl jsem takový pocit, že všichni kamioňáci se zastavili na svačině a kolem té jedenácté všichni na tu D11 vyjeli.

A musím vám říct, jak to vypadalo. Narazil jsem celkem na tři chumly kamionů asi po padesáti, po šedesáti kusech. A jak vypadala jízda po dálnici, pokud oni jeli v tomto pravém pruhu takto za sebou, tak, jak by jezdili při úplném zákazu. Mezi nimi bylo pár zoufalců, kteří se klepali, aby kamionu neselhaly brzdy, a zbytek jel v levém pruhu. A víte, jak (jeli?) rychle v levém pruhu? Mimochodem, od Poděbrad do Prahy. Možná ještě před Poděbrady. Maximálně sto deset, protože vepředu vždycky jel ten nejpomalejší, jak to tak bývá, a celá kolona jela podle něj. Tak se to opakovalo třikrát. Takže já si myslím, že kdyby to bylo na celé dálnici, tak toto bychom měli na denním pořádku. Doufám, že všichni vědí, že kde je vysoká koncentrace na jednom místě, tak i to nebezpečí nehody výrazně stoupá. A řekl bych, že to víc než přímo úměrně.

Pochopil jsem i z dnešního ranního vysílání, že odborníci dávají jasně najevo, že tento přístup není správně, že správně je v některých úsecích zakázat předjíždění, správně je dávat proměnlivé značky, možná správně by bylo, aby ti kamioňáci, kteří předjíždějí tímto způsobem, byli varováni od svých zaměstnavatelů, že tudy cesta nevede, že to komplikuje život a vyvolává to potom takovéto nápady tady ve Sněmovně.

Takže já jsem pro všechny pozměňovací návrhy, které zlepšují (ten?) případ, pokud nezamítneme tento návrh zákona, a nepadlo tady, že také tady padl návrh na vrácení do druhého čtení, tak prostě tyto věci doporučuji zásadně zamítat.

Co se týká zmiňovaného pozměňovacího návrhu paní hejtmanky, tady bych chtěl říct, že samozřejmě beru hejtmany jako významné osobnosti a starosty jako významné osobnosti, mluvím o hejtmanech, (protože?) to bylo na (nesroz.) hejtmanů, to jenom abychom si vysvětlili. Beru, že samozřejmě oni mají zájem řešit problém, který nám tady vznikne, ale musím říct, že to je řešení problému, kdy vláda nenaplnila slib, že těch 800 až 900 kilometrů silnic prvních tříd nebude spadat pod mýto, pod výběr mýta. Oni se samozřejmě oprávněně bojí, že ty kamiony budou jezdit jinudy než mají a víceméně ten návrh, který přišel na hospodářský výbor, stanovisko Ministerstva dopravy bylo nejdřív záporné. A podle mě to bylo správně, protože podle mého názoru tímto způsobem se tento problém vyřešit nedá.

Nicméně pak bylo jednání a přes noc ministerstvo, pan ministr Kremlík, aby bylo ještě jasné, změnil názor a na jednání hospodářského výboru přišli se stanoviskem kladným. A já chci říct, že ono to vypadá velmi hezky - a zase, jako dobrý nápad - ale ten výsledek podle mě dobrý nebude a doporučuji všem, kteří si myslí, že to je správně, aby se podívali na mapy, kudy ty kamiony pak budou moci jezdit. A dostat se z bodu A do bodu B tímto způsobem přes tento zákaz znamená jet přes bod C, D, kdy ta kilometráž těch kamionů bude úplně jiná, samozřejmě z hlediska životního prostředí to je úplně špatně. Z hlediska ceny přepravy je to také špatně a mám zkušenosti i tam, kde takhle se to paušálně udělalo, průjezd přes obec, tak to stejně nefungovalo, protože ta zjištění jsou taková, že oni pak všichni riskují, policistů máme málo a myslím si, že je to potřeba vyřešit místními úpravami.

Na druhou stranu chápu, že i Policie České republiky v řadě případů ti dopravní inženýři neslyší na požadavky starostů a hejtmanů nebo vydávají negativní stanoviska k těm nápadům, jak by se to mohlo řešit. Tomu rozumím, nicméně takto paušálně je to špatně, povede to, řekl bych, k deformaci trhu v lepším případě, v horším případě to může vést - a nebojím se říct - až možná k zániku těch dopravců, protože nebudou prostě schopni za ty ceny to zboží dodávat na místo.

Takže já před tím varuji. Objeví se nám to ještě jednou v dalším návrhu pana poslance Dolínka, kde já to považuji trošku za přílepek, nicméně jsem ochoten o tom diskutovat v rámci toho návrhu zákona, ale já fakt doporučuji i přesto, že si vážím názoru hejtmanů, tento pozměňovací návrh prostě neschválit. Hledejme jiná řešení. A všechno to vzniklo jenom proto, protože tady někdo něco slíbil a nedodržel. A ten, kdo to sliboval, byl ministr dopravy a potažmo vláda. (Hluk v sále.)

Dámy a pánové, já doporučuji osobně tento návrh zákona zamítnout a případně vrátit do druhého čtení, ale řeknu to tady zcela veřejně a otevřeně, aby někdo neměl pokušení opět to otvírat, tak já bych to nazval zaparkovat do druhého čtení.

Děkuji vám za pozornost.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama