Mgr. Jana Drastichová

Vaše dotazy ráda zodpovím na svém Facebooku.
  • BPP
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,7. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

19.09.2012 11:04:30

Drastichová (VV): Prý dvakrát nevstoupíš do stejné řeky. .

Drastichová (VV): Prý dvakrát nevstoupíš do stejné řeky. .

Státní maturity doznají zásadních změn, kde jednou z těch hlavních je návrat hodnocení písemných prací z českého jazyka nazpět do škol.

Letošní maturitní zkoušky byly studenty i učiteli na středních školách kritizovány kvůli způsobu hodnocení písemných prací, které opravovali externí, vyškolení hodnotitelé. Schválení těchto pozměňovacích návrhů se dotkne už letošních maturantů a slohové práce budou opravovány opět učiteli na školách. Ministr Fiala sice uvádí, že návrat hodnocení do škol ušetří významnou finanční částku v rozpočtu. S tímto názorem však nesouhlasím. Hodnocení maturitních prací je časově náročné a je nepravděpodobné, že by hodnocení testů dělali učitelé zdarma, tzn. i učitele na školách bude třeba zaplatit například za přesčasové hodiny. Připouštím, že mzdové nároky budou o něco nižší než u externistů, ale obávám se, že ušetřená částka nebude v takové výši, jak uvádí ministr. Navíc, tím, že se již nadále nebudou využívat externí hodnotitelé, vyhodil stát z okna cca 20 milionů korun. To je částka, za kterou byli externí hodnotitelé vyškoleni. Navíc se jedná o projekt spolufinancovaný z fondů EU, a proto je reálná hrozba, že nebude dodržena udržitelnost této oblasti financování.

Druhou změnou je zavedení jednoúrovňové maturitní zkoušky z matematiky, což s sebou také může přinést nejednu obtíž. Obávám se, že jednoúrovňová maturita nevystihne rozdíly mezi úrovní studentů středních škol, především gymnázií a učňovských oborů s maturitou. Osobně vnímám řešení této situace jako nepraktické a neférové. Přitom by stačilo vytvořit testy se vzestupnou náročností, jak je tomu například v Anglii či Francii. To znamená, že student vyplňuje test od nejjednodušších úloh, až k těm nejnáročnějším. Tímto způsobem získáme maximum informací o znalostech žáka, aniž by si to on sám uvědomoval či měl pocit, že testy byly extrémně náročné.

Další neméně podstatnou změnou je fixace dvou povinných předmětů, tedy českého jazyka a matematiky nebo cizího jazyka. Ruší se volba třetího, povinně volitelného, předmětu mezi informatikou a společensko-přírodními vědami. Za připomenutí jistě stojí, že s tímto návrhem změn, tedy fixací předmětů, jsem zde stála již před více jak rokem. Tehdy paní poslankyně Putnová prosadila svůj pozměňovací návrh, který tuto fixaci zkrátil z mnou požadovaných dvou let na pouhý jeden rok.

Dámy a pánové, sešel se rok s rokem a odůvodnění paní poslankyně Putnové cituji ze stenografického záznamu jejího projevu z 30. Srpna 2011 „Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych vás informovala o názoru, který převládl na našem školském výboru, který projednával otázku změny termínu zavedení třetí povinné zkoušky maturity. Byly dva návrhy, které se na školském výboru projednávaly - stávající maturitu zafixovat na rok, nebo stávající maturitu zafixovat na dva roky. Připravili jsme pozměňovací návrh, který bude součástí podrobné rozpravy, a žádám vás, abyste tuto možnost zvážili, abychom šanci, kterou dnes máme, přijali, abychom umožnili studentům maturovat moderně, maturovat způsobem, který odpovídá 21. století, a abychom ukázali, že to můžeme udělat s mnohem menším finančním zatížením a náročností na učitele středních škol. Závěr tedy školského výboru byl, že bychom měli posunout maturitu, třetí předmět, pouze o rok a tento rok využít plně k tomu, aby se nastavila nová forma, která už bude mít všechny parametry, o kterých jsem mluvila.“ konec citace.

A já se nyní ptám, v čem se dnešní situace liší od té loňské, když dnes se odložení třetí povinné maturitní zkoušky odkládá v součtu na tři roky? Ptám se, kde jsou ony avizované úspory? Proč již paní poslankyně nechce, aby studenti maturovali moderně, způsobem který odpovídá 21. Století, abych se vyjádřila jejími slovy.

Závěrem bych chtěla říci, že pozměňovací návrhy jsou v souladu s mými návrhy předkládanými před rokem. Tyto školy nejsou připraveny na zavedení třetí povinné zkoušky. Stále je vhodné ponechat maturitní zkoušku navrhovanou na dva roky v dosavadním rozsahu povinných předmětů společné části a nezatěžovat školský terén dalším rozšiřováním státní maturity. Z těchto důvodů PK VV tyto návrhy podpoří.

Mgr.Jana Drastichová
poslankyně za Moravskoslezský kraj a předsedkyně krajské rady
členka Výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama