Mgr. Marta Semelová

  • KSČM
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 3,61. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

06.10.2017 10:17:26

Marta Semelová: Vzdělávací systém potřebuje řád

Marta Semelová: Vzdělávací systém potřebuje řád

Pozitivní trend může být podle poslankyně a vedoucí pražské kandidátky KSČM Marty Semelové v tom, že se začíná sjednocovat učivo a dochází k revizi vzdělávacích programů, pozitivně vnímá i spolupráci středních škol s firmami.

»Náš vzdělávací systém potřebuje určitý řád,« uvedla v rámci kulatého stolu Stálé komise asociací ve vzdělávání a EDUin »Co plánují politické strany pro oblast školství po volbách?«. Podle exministryně školství Kateřiny Valachové (ČSSD) je dobře, že školský systém začíná být vnímán jako celek, od mateřinek po vysoké školy. Většina zástupců politických stran vnímá pozitivně, že školství se stává veřejným tématem. »Společnost začíná vnímat, že je něco špatně,« řekl kupříkladu František Vácha (TOP 09). Zatímco Pavel Himl (SZ) vítá, že čím dál víc lidí déle studuje, Václavu Klausovi ml. (ODS) se naopak nelíbí, že »všichni míří na vysoké školy«. Semelová má za to, že by už základní škola měla napomáhat tomu, na co je které dítě nadané. Ne každému jdou teoretické předměty, někdo by se mohl realizovat při dílnách, které na základních školách podle ní chybí. »Některé dítě by mohlo díky nim získat vztah k řemeslu,« řekla. Ocenila, že část základních škol podporuje technické kroužky tím, že platí jejich vedoucí.

Debata se vedla i o platech učitelů, diskutující se shodli, že by měly být vyšší. »Při projednávání každého státního rozpočtu navrhujeme navýšení peněz do školství. Co vláda, to priorita vzdělávání, často to ale zůstalo jen na papíře. Platy učitelů se zvedly i díky tlaku odborů, díky jejich kampani Konec levné práce,« uvedla Semelová. Podle Ivana Gabala (KDU-ČSL) je dobře, že do školství jdou i privátní penize, Semelová je oproti tomu přesvědčena, že veřejné školství musí finančně zajistit stát. »Na náš návrh jde každý rok 200 milionů korun školám zřizovaným Prahou a 100 milionů školám zřizovaným městskými částmi, tyto peníze jdou na platy učitelů a dalších pracovníků ve školství,« zmínila Semelová dobrou praxi v hlavním městě. Je podle ní špatně, že stát duplicitně dotuje soukromé a církevní školy. Prestiž učitelů by podle ní neměla být snižována domácím vzděláváním nebo širokým otevřením učitelské profese lidem bez pedagogického vzdělání. Profesi speciálních pedagogů, kteří daný specializovaný obor studují pět let, snižuje podle ní zase to, že je kvůli inkluzi musí nahrazovat učitelé klasických škol. Inkluze se dotkl i Petr Gazdík (STAN), její nastavení podle něj zvýšilo ve školách byrokracii. S tím souhlasí i Semelová. »Učitel by měl především učit,« řekla. K jednacímu stolu by si podle ní měli sednout zástupci příslušných ministerstev, odborů a asociací, s cílem administrativu snížit. Pirát Václav Fořtík, zřejmě trochu v nadsázce, řekl, že administrativu by možná snížilo i to, kdyby u každého byrokratického paragrafu bylo připsáno, který politik jej prosadil – mnozí by si to pak možná rozmysleli.

Kulatého stolu se zúčastnili zástupci KSČM, ČSSD, ODS, KDU-ČSL, SZ, TOP 09, Pirátů a STAN. Pro nedostatek času se z účasti omluvilo hnutí ANO. Debatu v Praze moderoval Tomáš Feřtek z EDUin. 

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout