Mgr. Marta Semelová

  • KSČM
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 3,6. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

28.01.2011 10:14:12

Semelová: Kvalitu vzdělávání žádné testy nevyřeší

Semelová: Kvalitu vzdělávání žádné testy nevyřeší

Ministr školství Josef Dobeš má v úmyslu zavést srovnávací testy znalostí žáků. S tímto záměrem nemám v podstatě problém, ale chci upozornit, že samy o sobě kvalitu vzdělání nevyřeší. Příčiny jsou mnohem hlubší.

Ministr školství Josef Dobeš má v úmyslu zavést srovnávací testy znalostí žáků na konci 5. a 9.tříd základních škol. S tímto záměrem nemám v podstatě problém,vždyť řada škol své žáky testuje už několik let a určité srovnání jednotlivých škol je jistě potřebné. Jen bych ráda upozornila, že samy o osobě kvalitu vzdělávání žádné testy nevyřeší. Příčiny jsou mnohem hlubší. Od počátku 90.let KSČM upozorňovala na to, jaké dopady bude mít nesystémovost, nekoncepčnost a destabilizace. Varovali jsme před rušením jednotné školy a osnov daných ministerstvem školství. Odmítali jsme zavádění nejrůznějších vzdělávacích programů, jež byly v rámci světovosti přebírány většinou z USA a které akorát zkomplikovaly život žákům, rodičům i učitelům. Upozorňovali jsme na nebezpečí módy „volné výchovy“ dětí, které vedlo ke stavu, kdy požadavek na plnění nějakých povinností žáky i jejich rodiče nezřídka vyloženě obtěžuje.Vzpomeňme si také, s jakým opovržením byl polistopadovými „Všeználky“ (pohádkové postavičce se omlouvám, nechtěla jsem ji urazit) přijímán pojem „plánování“. V důsledku toho došlo k značnému nárůstu počtu středních i vysokých škol, zelenou dostal nebývalý rozmach soukromého a církevního školství, přičemž na potřeby společnosti a zaměstnanost absolventů nebyl brán vůbec zřetel.Učňovské školství pak byl systematicky likvidováno a jeho prestiž v očích veřejnosti za pomocí médií klesala.Naopak zelenou dostala gymnázia, na která je dnes přijímán téměř každý, třeba s čtyřkami na vysvědčení odshora dolů. Prudce dolů šla také kázeň.

To jsou pouze některé z příčin bídného stavu současného školství. Podmínkou zlepšení tohoto stavu je stabilizace v oblasti výchovy a vzdělávání, nastavení pravidel a výstupů, ocenění učitelů za jejich nelehkou práci. Nelze donekonečna ustupovat, snižovat požadavky a vydávat bezcenné maturitní vysvědčení a vysokoškolské diplomy, které nejsou podloženy znalostmi. Náprava školství však také musí jít ruku v ruce s nápravou celé naší společnosti.

 

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout