Monika Jarošová

  • SPD
  • Ústecký kraj
  • poslankyně
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 3,5. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

05.03.2019 19:48:00

Nová pravidla budou v řidičích nepochybně vyvolávat agresivní chování

Nová pravidla budou v řidičích nepochybně vyvolávat agresivní chování

Projev na 27. schůzi Poslanecké sněmovny 5. března 2019 ke změně návrhu o provozu na pozemních komunikacích a silničním provozu.

Děkuji za slovo. Vážené dámy a pánové, vyjádřím se k poslaneckému návrhu zákona o provozu na pozemních komunikacích, tzv. zákon o silničním provozu, k jeho dodatku.

Řidiči nákladního automobilu o celkové hmotnosti převyšující 3,5 t a řidiči jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje 7 metrů, je na dálnici zakázána v pracovních dnech od 6 do 22 hodin jízda v levém krajním jízdním pruhu, určeném pro rychle jedoucí vozidla. Vláda na své schůzi dne 11. ledna 2019 projednala a posoudila tento návrh zákona a zaujala k němu neutrální stanovisko.

Navrhovaná úprava je zřejmě reakcí na kalamitní situaci na dálnici D1 z prosince 2018, k níž došlo za vydatného sněžení v průběhu rozsáhlé rekonstrukce. To může vypadat i z data podání návrhu dne 20. 12. 2018, tedy čtyři dny po kolapsu na dálnici D1, tak, že tento návrh byl podán asi proto, aby se do budoucna předešlo takovým situacím, kdy je dálnice v obou pruzích blokována kamiony a situace neumožňuje průjezd vozidel údržby dálnice a integrovaného záchranného systému.

Z projevů ministra Ťoka v té době vyplývalo, že chce prosadit cokoli, jen aby to bylo. Jenže návrh ve skutečnosti tuto situaci vůbec neřeší a naopak dopadne na ty druhy vozidel, které tuto situaci nezapříčinily.

V důvodové zprávě se uvádí, že tato změna zákona směřuje ke zvýšení plynulosti a bezpečnosti provozu na dálnicích. Opak je pravdou. Můžeme spíše očekávat i za běžných povětrnostních podmínek vytváření dlouhých kolon nákladních vozidel, které budou neprostupné jak pro vozidla, která z dálnice sjíždějí, tak i pro vozidla, která se na dálnici připojují, a to v celé její délce. V levém jízdním pruhu se pak vytvoří kolona těch vozidel, na které se zákaz nevztahuje, a to jedoucí rychlostí nejpomalejšího vozidla v jejím čele. Nelze očekávat, že by si řidiči pomalu jedoucích osobních automobilů, například 100 km za hodinu, čímž by výrazně snížili rychlost jízdy v levém jízdním pruhu, troufli zařadit mezi blízko za sebou jedoucí nákladní vozidla.

Tyto situace budou v řidičích nepochybně vyvolávat agresivní chování a můžou způsobit celou řadu nebezpečných situací, které by se jinak nestaly.

Složité zákony, spojené s omezováním rychlosti, nesmyslnými zákazy předjíždění a bodovým systémem utahují stále více pomyslné šrouby s následným výběrem pokut a odebíráním řidičáků. Stanovují se nové normy, které už zasahují do schopnosti člověka mít možnost se rozhodnout. Doporučuji zde jít cestou místní úpravy provozu na pozemních komunikacích beze změny zákona. V případě kalamitních situací lze použít informační světelné tabule nebo úpravu sklopnými značkami, a to buď zákazovou dopravní značkou zákaz předjíždění pro nákladní automobily, nebo značkou omezení v jízdním pruhu, doplněné o symbol dopravní značky zákaz vjezdu nákladních automobilů, které jsou zejména pro řidiče cizí státní příslušnosti srozumitelnější. Řidič se vždy v konkrétním úseku pozemní komunikace dozví, kde levého jízdního pruhu nesmí užít.

Rozhodně jsem proti tomu, aby jakékoliv novely vznikaly pod tlakem náhle vzniklých situací a po zkušenostech s nimi se v praxi tyto paskvily musely opět předělávat. Jedná se podle mě o prvotní snahu se zalíbit voličům s tím, že okamžitě podnikám příslušné kroky a na jejich důsledky nehledím. Celý tento systém totiž především obhajuje státní neschopnost utvořit natolik vyhovující dopravní infrastrukturu, aby vozidla nebyla nepřáteli, ale radostí, a zároveň se vše přizpůsobuje těm, pro které je zisk řidičského oprávnění vrcholem jejich schopností.

Z automobilismu se stal celosvětově masová záležitost, a tím i dojná kráva. Za sebe rozhodně návrh nepřijmu v této podobě. Naopak je třeba ho projednat ve výborech. Pokud by byl takto přijat, jak je navrhováno, tedy ve zrychleném projednávání, potom by nežádoucí důsledky bylo velmi obtížné odstranit. Rozhodně naslouchám názorům jak zkušených řidičů, tak i odborníků a doporučovala bych vám totéž.

V SPD jsme vždy podporovali návrhy rozumné, které ulehčí životy našich občanů, což si o této novele opravdu nemyslím.

Děkuji.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama