Tomio Okamura

Předseda hnutí Svoboda a přímá demokracie (SPD)
  • SPD
  • Moravskoslezský kraj
  • poslanec
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 3,93. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

13.03.2019 20:09:00

Reklamačním místem je přece cestovní kancelář jejích služeb

Reklamačním místem je přece cestovní kancelář jejích služeb

Projev na 27. schůzi Poslanecké sněmovny 13. března 2019 k návrhu zákona, kterým se mění zákon o živnostenském podnikání.

Vážené dámy a pánové. Já bych se tedy vyjádřil k tomuto návrhu zákona na regulaci průvodcovské činnosti. Na úvod hlásím v souladu s jednacím řádem střet zájmů, protože pochopitelně se pohybuji v cestovním ruchu celý svůj profesní život. Takže tento návrh je opravdu - řekl bych přímo fatální. A v podstatě tento návrh totálně zlikviduje cestovní ruch v České republice.

Proto jsem rád a předesílám to, že už proběhla celá řada diskusí s poslanci různých poslaneckých klubů, a že víceméně je tam většinová shoda na tom, jestli jsem to vnímal správně, že pakliže to projde do dalšího čtení, tak by se mělo diskutovat o tom komplexním pozměňovacím návrhu, který jak vím, už je připraven, protože přijmout to v tomto znění, tak to je v podstatě totální ohrožení celého cestovního ruchu v České republice.

A já budu konkrétní. Za prvé - my, protože jsme členy EU, tak nám platí dvě směrnice EU, a to je směrnice o volném pohybu pracovních sil a druhá je směrnice o uznávání kvalifikací. To znamená, že zatímco v Německu je to volnou živností a v Německu je průvodcovská činnost volnou živností - zdůrazňuji, a němečtí turisté jsou zároveň na prvním místě, co se týče příjezdu do České republiky. To znamená, němečtí průvodci by u nás mohli provádět volně na našem trhu, a je to i v současné době takto. Tak my v podstatě omezíme přístup českých občanů na náš vlastní vnitřní trh. A to si myslím, že je tedy klíčová výtka k tomuto návrhu. To znamená, náš český průvodce by musel mít kvalifikaci jakousi - k tomu se samozřejmě ještě dostanu, ale německý průvodce i po přijetí této novely bude moci provádět volně.

Takže to si vůbec nedokážu představit, že bychom tady mohli podpořit diskriminaci našich vlastních občanů na našem vlastním trhu. A protože jsme součástí EU a platí tady ty dvě směrnice o volném pohybu sil a uznávání kvalifikací, tak nemáme bohužel jedinou možnost přikázat zahraničním průvodcům, aby u nás prováděli pouze s námi určenou kvalifikací. Neexistuje tato možnost. Jo, tato možnost neexistuje. Protože stejně to tak platí pro české průvodce, a to už jsem u outgoingu. To znamená, když čeští průvodci dneska můžou volně provádět - konečně, české skupiny v zahraničí.
To znamená, čeští průvodci - vzpomeňte na ty doby, kdy jsme vstupovali do Evropské unie, kdy naše turistické skupiny, řekl bych nízkonákladové zájezdy, jely autobusem na prohlídku Benátek, Říma, Paříže, protože naši turisté neměli peníze na to, aby si zaplatili francouzského nebo italského průvodce, tak jim český průvodce vysvětlil ty památky uvnitř autobusu a venku už chodili mlčky, protože jsme samozřejmě neměli na to, abychom si připlatili toho drahého západního průvodce.

Ta situace už se ovšem dávno změnila a právě díky tomu, že platí ty dvě směrnice Evropské unie o volném pohybu pracovních sil a uznání kvalifikací, tak naši průvodci, čeští průvodci bez problémů, bez příplatků pro české turisty provádějí naše turisty v Benátkách, v Římě, ve Florencii, v Paříži. Je to díky tomu, že existuje takzvaný mezinárodní průkaz průvodce, který tady vydává Ministerstvo průmyslu a na základě tohoto průkazu čeští průvodci mohou volně provádět v zemích Evropské unie.

Stejně tak - protože u nás je to volná živnost - tak my můžeme, naši průvodci provádějí české skupiny v zahraničí.

A teď abych to aplikoval na váš návrh, v podstatě vy když uděláte z průvodcovské činnosti vázanou živnost, tak způsobíte samozřejmě zdražení zájezdů pro české turisty do zahraničí, protože - jak víte, a předpokládám, že to navrhovatelé vědí - evropská norma průvodce v případě, že to není volnou živností, žádá průvodcovský kurs podle normy o 500 hodinách. Nevím, jestli se ta norma už nezměnila, ale bylo to vždycky 500 hodin.

Samozřejmě chápu, že je tady lobbing například průvodcovské agentury Tyrkys /to je paní Myslivcová/, že chtějí z toho za každou cenu udělat vázanou živnost, aby se tyto náročné kursy tady dělaly, ale jako navrhovatelé jste zapomněli, že postihnete i outgoingové průvodce, to znamená průvodce českých turistů do zahraničí, a vy jim tímto návrhem zdražíte zájezdy. A to je výtka číslo dvě, zdražení zájezdů českým turistům do zahraničí. Proto také stanovisko Asociace českých cestovních kanceláří a agentur, která sdružuje nejvíce outgoingových cestovních kanceláří na českém trhu, je k tomuto návrhu negativní, protože tam se shromažďují ty cestovky, které hodně dělají autobusové zájezdy. Ostatně i tady paní překladatelka, paní zastupitelka, paní doktorka Marvanová měla schůzku s prezidentem Asociace českých cestovních kanceláří Romanem Škrabánkem a jasně to jako překladatelce paní Marvanové bylo řečeno, že Asociace je proti, protože právě to zdraží poznávací zájezdy po Evropě, hrozí zdražení pro české turisty. To je výtka číslo dvě.

To znamená, za prvé /jenom to zopakuji/, první výtka je diskriminace českých občanů, českých nových potenciálních průvodců na našem trhu oproti těm, kde je to volná živnost - a upozorňuji, že například v Německu je to volná živnost, což je největší množství turistů do České republiky, takže je nabíledni, že je to takovýto návrh je v této formě prostě šílený. Potom je to zdražení zájezdů v zahraničí.

Třetí výtka jsou regiony. Ano, ale tady ta shoda celkem je, že je to problém. Je to návrh Prahy, já to nevnímám jako problém, ale že v jiných regionech tento problém vůbec neexistuje, protože v jiných regionech České republiky je přece problém úplně jiný, a to je naopak nedostatek průvodců a nedostatek průvodců na všechny možné potřebné jazykové mutace. To znamená, ano, angličtinář, němčinář. Dobře, když jsme v Krumlově. Ale i když jdeme už po místech UNESCO, a tím mám na mysli i menší místa UNESCO, jako například Třebíč, Telč apod., tak nemají ani jednoho japonštináře, ani jednoho čínštináře, nemají často ani francouzštináře či španělštináře. Takže teď samozřejmě vzniká otázka, kdo to tam bude provádět, protože dnes situace v českých regionech je taková, že oni jsou rádi za každého turistu, což je správně, protože v České republice jezdí přes 60 % všech zahraničních turistů do Prahy a pouze 40 % jezdí mimo Prahu, což je poměr, který odpovídá turisticky rozvojové zemi, ne vyspělé, ale rozvojové zemi, protože v jakékoliv západní vyspělé turistické zemi je ten rozptyl turistů po regionech mnohem větší, viz Rakousko, Německo, protože i ty regiony jsou dostatečně vyspělé na to, aby turisty přilákaly na vysoké úrovni služeb.

My naopak jako Česká republika, kdybychom nemysleli jenom na Prahu - a já vím, že je to prostě návrh zastupitelstva Prahy, prostě úzké skupiny segmentu - tak kdybychom byli opravdu chtěli cestovní ruch posunout, tak bychom naopak měli usilovat o posílení turismu v regionech a o to, abychom neomezovali turistický ruch v regionech. Je to přesně naopak. Ten návrh by měl být - resp. ten návrh by nejlépe neměl být žádný - ten návrh jde přímo proti tomu, abychom dostali do českých regionů co nejvíce turistů. To znamená, dnes to funguje v regionech tak, že tam přijedou italské nebo španělské skupiny, protože pochopitelně italštinářů a španělštinářů, i tyto relativně běžné jazyky, prostě se jich v českých regionech nedostává, i v turistických místech, a oni to tam zahraniční průvodci provádějí sami právě na základě těch dvou směrnic, volný pohyb pracovních sil a uznávání kvalifikací, mají svůj průkaz průvodce, třeba vydaný Italy nebo Španěly a zkrátka si to odprovádějí ve svém daném českém regionálním městě. Regionální města jsou spokojena, protože jim tam utratí peníze za hrad, za oběd a za všechno.

Navíc, dnes to dělají tak - díky tomu, že je to volná živnost - že města si proškolí v rámci infocenter své studenty, potažmo důchodce, kteří čistě sezónně jsou proškoleni jenom na to své městečko, na to své náměstí a třeba na nějaký svůj hrad, oni si tak přivydělají a město je spokojeno, protože oni provádějí jen to svoje, jsou tam proškoleni a k žádným nepravdivým informacím prostě nedochází.

A teď samozřejmě váš návrh. Kdybychom plošně z toho udělali vázanou živnost, tak to způsobí, že oni si ten kurs, kde evropská norma předpokládala vždy cca 500 hodin, a i kdyby to bylo méně, tak si ho budou muset jít nákladně dělat do nějakého města desítky kilometrů bůhví kde, protože školy na průvodcovské kursy prostě nejsou v malých turistických místech a vy způsobíte totální kolaps a výpadek v podstatě i těch místních českých průvodců, kteří jsou v českých regionech.

To je další chyba tohoto návrhu, protože prostě je navržen pouze Prahou, městem Praha, zastupitelstvem Prahy, ale ne námi, kteří celý život v té Praze dokonce podnikáme a v tom incomingu jsme velkými hráči.

Dále - asijská klientela. K tomu už tento návrh vůbec nepřihlíží, protože jak víte, a to určitě vědí předkladatelé, tak asijští turistů jsou dokonce v první desítce příjezdů do Prahy co se týče nejenom množství, ale i útrat. Jsou to Korejci a těsně za desítkou jsou to Japonci. A teď nevím, jestli jste si to při tom, když jste ten návrh zpracovávali, udělali odbornou rešerši, že je totální nedostatek čínsky mluvících průvodců, takže například na kantonštinu je tuším Čech jenom jeden, který provádí, a na mandarinštinu tuším jsou tři. A ti jsou totálně nedostatkoví, protože zároveň dělají soudní tlumočníky, protože jsou potřební na soudní tlumočení. My všichni, co vlastně pracujeme v cestovním ruchu s asijskou klientelou, používáme samozřejmě Číňany, rodilé Číňany, kteří tady mají živnostenské oprávnění, mají tu i povolení k pobytu a platí tady daně, protože není nikdo, kdo by v takovém množství turisty prováděl. A čínských turistů tuším jezdí do Prahy tři čtvrtě miliónů ročně. Na to nestačí ani deset českých průvodců, ani dvacet, dokonce ani padesát. Čínsky mluvících průvodců by muselo být opravdu obrovské množství, ale takto čínsky mluvících lidí prostě v České republice neexistuje a minimálně ještě deset let existovat nebude, a to ani po deseti letech nebude, protože zdaleka ne všichni chtějí dělat průvodce i z těch, co třeba absolvují nějakou čínštinu na sinologii na Univerzitě Karlově.

Například japonština, tam to bývalo tak, že jednou za dva roky otevírají tuším asi deset nebo patnáct studijních míst na Karlově univerzitě, takže ani u japonštinářů nepřibývají.

V podstatě váš návrh přinese totální kolaps příjezdu asijských turistů do Prahy. Vy můžete namítnout - no jo, vždyť si můžou ověřit kvalifikaci, vždyť můžou mít v Číně vystudovanou školu cestovního ruchu, jak tady navrhujete, stejně jako ten český občan. No jo, jenže to byste na pražském magistrátu museli trošku zrychlit takzvané nostrifikace vysvědčení. Vždyť i evropské vysvědčení, nostrifikace, evropského středoškolského vysvědčení, trvá na pražském magistrátu aktuálně tři čtvrtě roku. Já to vím, protože to po maturitě absolvoval můj syn. Takže já fyzicky vím, že málem nestihl přihlášku na českou vysokou školu, protože nostrifikace k mému překvapení, protože to asi člověk absolvuje tak jednou za život, tak jeho evropskou maturitu ze západní země - přestože absolvoval českou střední školu, tak k mému překvapení, oni tam mají nějakou švýcarskou maturitu, je to normálně v Praze střední škola, kde mají angličtinu, tak prostě nostrifikace jeho vysvědčení, aby se vůbec mohl přihlásit na českou vysokou školu, trvala tři čtvrtě roku na pražském magistrátu.

Jestli toto je váš návrh, že i ti průvodci na totálně nedostatkové jazyky, kterých se ovšem jezdí statisíce, aby splnili kvalifikaci, tak si musí v podstatě nostrifikovat vysvědčení, aby splnili nějakou tu školu cestovního ruchu nebo co tam píšete, tak to je vlastně nerealizovatelné. Ten váš návrh je totálně nerealizovatelný i sám o sobě pro město Praha.

To znamená, další věc, o které bych chtěl říci, to znamená, když to shrnu, tak je to omezení českých občanů na svém vlastním trhu oproti zahraničním v přístupu k práci průvodců, za druhé zdražení českých zájezdů do zahraničí, protože se to bude týkat i průvodců českých zájezdů do zahraničí, protože průvodcovská činnost je jenom jedna živnost, neexistuje průvodce pro outgoing nebo incoming.

Třetí věc je totální nedostatek průvodců v českých regionech. K tomu jste bohužel v Praze nepřihlédli, to způsobí kolaps. A čtvrtá věc je asijská potažmo klientela, které jezdí tady statisíce ročně, ale nejsou tady vůbec jazykově disponované osoby v České republice, kteří by to mohli provádět.

Dále. Tady pan poslanec Dolínek hovořil jako zpravodaj o tom, že do roku 1998 to byla vázaná živnost. Nebo 2008. Pane poslanče prostřednictvím pana předsedajícího, tady se na vás nezlobím. Ale já jsem odborník a i v té době jsem byl v oboru. Víte, jak to fungovalo do toho roku 2008?

Fungovalo to tak, že ti průvodci se skupinami chodili dva, s asijskými skupinami. To znamená, jeden byl ten, který měl licenci, neuměl ani slovo japonsky ani čínsky, ale ta skupina si ho musela platit. A zároveň s nimi chodil stejně nelicencovaný Číňan, nebo Japonec, který jim to všechno odvyprávěl. A ten, co měl tu licenci, co uměl vlastně jenom česky, ten s nima jenom chodil celou dobu. To znamená, klientela si musela platit dokonce dva průvodce najednou, což přineslo obrovské prodražení skupin a ti lidé samozřejmě nechtěli do České republiky jezdit. Takže je to přesně naopak.

Ještě, že se to stalo volnou živností, protože se ty zájezdy zpřístupnily solventní klientele z asijských zemí. Je to přesně naopak ten argument v praxi. Ale já se na vás nezlobím, protože já v tom pracuju celý život. Takže vám říkám, jaká byla praxe. A co jste tady zřejmě omylem prostřednictvím pana předsedajícího pochválil. Vy jste pochválil systém, který byl totálně nefunkční a naopak byl kritizován vlastně jak těmi čínskými, tak japonskými a dalšími cestovkami. Je to přesně naopak. Takže to tohoto se snad vracet nechceme.

Dále, co se týče stížností na kvalitu. No, nezlobte se na mě, ale to je obrovská fáma, kterou šíří vždycky nějací průvodci, že prý si stěžují nějací klienti na nekvalitu výkladu. Ale já jsem nikdy neviděl jedinou písemnou stížnost, která by to potvrzovala. Takže bych vás chtěl zároveň vyzvat, abyste nějakou ukázali. Kromě toho, že to říkáte verbálně. Protože já jsem byl ve vedení Asociace českých cestovních kanceláří přes deset let, byla to známá asociace. Díky našim členům přijíždělo do Prahy miliony turistů, ale nikdy jsme na asociaci nezaznamenali ani jednu stížnost na kvalitu výkladu. Ani jednou dokonce. Já jsem byl ve vedení a dokonce jsem měl i pozici tiskového mluvčího. To znamená, k nám nic takového nikdy nepřišlo, jo.

To znamená, jestli kvůli nějakému okrajovému případu chceme postihnout opravdu takhle obrovský segment s těmi výtkami, které já tady říkám, tak to je opravdu nepoměr. To si zase řekněme, jo. Já jsem slyšel, když jsem to projednával se zástupci z Prahy, co jsou kolem vás a kolem těch, kteří to připravovali, tak říkali, přiznali se, že problémem jsou takzvaní "deštníkáři". To jsou ti "průvodci", kteří jsou s tím deštníkem vedle Staroměstského orloje. A nabízí vlastně ty služby jakoby zdarma za zpropitné a je to vlastně černé průvodcování.

No jo, ale vždycky je argument, kdybyste to tady viděli na Staromáku. No tak já jsem jako přes dvacet let na Národní a v Rytířský. Takže na tom Staromáku jsem x krát denně i sám jsem původně průvodce. Takže já se na to nepotřebuju dívat z okna. Já jsem přímo v té praxi každý den. To znamená, jestli kvůli pěti šesti "deštníkářům" chceme postihnou statisíce českých turistů cestujících do zahraničí, statisíce, téměř přes milion asijských turistů, kteří utrácí peníze a přijíždí do České republiky, tak to je tedy opravdu nepoměr.

To znamená, je škoda, že jsme ten návrh jakoby spolu nekonzultovali v předstihu, protože si myslím, že bychom ho mohli dotáhnout tak, aby byli všichni spokojeni. Ale tomu vlastně v podstatě odpovídá ten návrh tady pana poslance Nachera, který zpracoval kompletní pozměňovací návrh jménem hnutí ANO. A ten se k tomu v podstatě alespoň malinko blíží.

To znamená, já tedy tímto, aby to zaznělo, navrhuji návrh na zamítnutí, protože ten návrh je totálně nepřipraven. A já myslím, že jsem to tady řekl jasně, to je prostě úplně kolaps cestovního ruchu. Ale v případě, že ten návrh na zamítnutí neprojde, tak zároveň budu samozřejmě rád, budeme spolupracovat tady na pozměňovacím návrhu pana poslance Nachera. Protože tam je v podstatě ta varianta, aby všichni museli mít povinně nějakou tu placku. Jo, na základě volné živnosti ale.

Jo, a kdo si chce udělat profesní způsobilost, tak jsou tam dva stupně tý průkazky. Kdo má volnou, bude mít prostě průkazku, kdo si chce udělat, tak bude mít průkazku jiné barvy nějaké. No, ale nějakým způsobem to alespoň nepostihne tyhle problémy, o kterých já tady hovořím, myslím ty negativa. A je to možná určitý nějaký posun. Ale ten návrh tak, jak je, tak to je opravdu kolaps. To tady můžeme skončit všichni opravdu s asijskou klientelou, zdražení zájezdů do zahraničí a tak dále.

Dál. Vy jste říkal, a to jste říkal správně, že z 28 zemí Evropské unie pouze v 13 zemích je to nějakým způsobem regulované. No, ovšem je také potřeba upřesnit, jak je to regulováno. Takže když jste mluvil o sousedním Rakousku, tak opět - omlouvám se zase prostřednictvím pana předsedajícího, protože já se v tom opravdu pohybuji celý život a dopodrobna jsem to měl v asociaci vždycky na starosti tuhle problematiku - tak vy jste mluvil o Rakousku. Tak o Německu jsme mluvili, tam je to volná živnost. Takže z toho pohledu už sami vidíme, jak je ten váš návrh podivný, nebo zvláštní z tohoto pohledu.

Ale tak řekněme Rakousko, kde to není volná živnost. Ale víte, jak to funguje v Rakousku, prostřednictvím pana předsedajícího pane poslanče Dolínku? Tam to funguje tak, že Rakouská hospodářská komora na základě nabídky poptávky určuje, které jazyky jsou nedostatkové, takže je mezi nima například čínština a ty jsou vyjmuty z té potřeby kvalifikace. Byla tam i japonština dřív. Ale tu japonštinu teďka už z toho vyjmuli, protože japonštinářů mají relativně dostatek versus toho množství té klientely, která tam chodí. Takže to není tak, že je to tam vázaný. I pro ty okrajový jazyky. Oni si to dobře uvědomují ten problém a naopak je pro to výjimka. Takže opět je to i z tohoto pohledu díra ve vašem návrhu, protože vůbec tuhle problematiku nezohledňuje. Takže to jenom na okraj.

Jinak si taky pojďme vyjmenovat - a vy jste to nevyjmenoval úplně celkově - které ty země mají volnou tu živnost v té Evropské unii. Vy jste vyjmenovat jenom ty prostřednictvím pana předsedajícího, které to nemají volné. Ale pojďme vyjmenovat i ty, které to mají volné, kde bychom si měli brát podle mě příklad. Ale je to nejenom Německo. Je to například celý Benelux. Je to Holandsko, je to Belgie. Je to celá Skandinávie. Je to Švýcarsko. (Výhrady poslanců, že Švýcarsko není v EU.) Pozor. Já to jenom říkám, není v EU, ale je to také samozřejmě turisticky vyspělá země, proto o tom mluvím. Turistická špičková země. Nechci do toho teď míchat politiku a nějaké politické systémy.

No ale i tak jako tak platí, a znova zdůrazňuji, proto ten váš návrh v podstatě zřejmě, jak byl podán někdy dřív, nebo byl už promyšlován, jste na něm už asi dumali dřív, tak bohužel nejde s dobou. Protože i v těch zemích jako Řecko, Španělsko, Itálie, platí ty dvě směrnice Evropské unie o volném pohybu osob a uznávání kvalifikací. Takže naši průvodci s volnou živností tam stejně provádí bez té kvalifikace. To zdůrazňuju. Takže váš návrh jde vlastně proti tomu směru úplně nelogicky dokonce. Tak.

Takže to jsou z mého pohledu asi ty výtky, které tam jsou. Takže znova opakuji, že my bychom rádi dali návrh na zamítnutí. Je to takový, myslím, i určitý návrh, který mám přímo povinnost dát jako člověk, který se v tom oboru prostě pohybuje celý život. A je to i stanovisko Asociace českých cestovních kanceláří a agentur, která zastupuje více, než 200 cestovních kanceláří na českém trhu.

A pakliže ten návrh na zamítnutí neprojde, tak bych chtěl dát ještě druhý návrh a to by byl návrh na vrácení navrhovateli k přepracování. A pakliže ani ten by neprošel, tak nezbývá, než samozřejmě pracovat s pozměňovacím návrhem pana poslance Patrika Nachera. Ale myslím si, že ten návrh je tak, jak jsem to popsal, tak špatně napsaný - a nemyslím to nějak pejorativně - já cítím nějaký jakoby záměr v tom, jako kladný. Ten tam jako cítím.

Ale bohužel jste si prostě neuvědomili - a to už neoslovuji přímo pana poslance, ale navrhovatele jako celek - že ta problematika je mnohem hlubší, než se zdá. A že ten návrh by fatálně postihl celou řadu segmentů, které jste podle mě na magistrátu ani nediskutovali - nevytýkám vám to. Bylo jenom chybou, že ti odborníci do toho nebyli, že byla přizvána třeba jenom asociace průvodců. Ale ne ti zaměstnavatelé těch průvodců a ti, kteří skutečně dováží ty miliony turistů a to jsou ty cestovní kanceláře a agentury. A my tu problematiku vidíme pochopitelně hlouběji.

Z tohoto pohledu bych chtěl ještě říci poslední věc. Vy jste mluvili o kvalitě. Tam přece reklamačním místem není průvodce. Většina průvodců je najímána cestovními kancelářemi. A reklamačním místem je přece cestovní kancelář jejich služeb. Takže to si opět řekněme přeci, jak to je. Když si koupíte zkažený mlíko v samoobsluze, nebo protržený svetr v obchodu s oblečením, tak to přece nejdete reklamovat za výrobcem. Přece to nejdete reklamovat za výrobcem mléka. Jdete k tomu prodejci a tam podáváte reklamaci. Proto opět garantem kvality té služby není průvodce. Ano, to je v minimu případů, nebo ve velmi málo případech. Ale je to městské informační centrum, nebo ta cestovní kancelář, u které si klient zaplatil. To je i podle českého zákona reklamační místo, jo. A ti hlídají kvalitu.

Takže to jsem chtěl jenom říci, že i tento argument se trošku míjí v praxi. Nejenom v praxi, ale dokonce i podle české legislativy. Takže to jsou ty moje návrhy a já opravdu - do toho absolutně nemícháme politiku, protože tohle je skutečně bytostně odborná záležitost - já si myslím, že bychom o těch argumentech měli opravdu uvažovat. A znova říkám, v podstatě to je na úplné předělání.

A já myslím, že ten návrh - já jsem to říkal i při těch interních jednáních. Dobře, jestli je tady vůle s tím něco dělat, tak dejme všem prostě ty průkazky, ať mají průkazku prostě připnutou na oblečení. Tím pádem hned rozlišíme ty, co mají živnostenský list a platí daně - o to tady přece jde.

A odlišíme ty, kteří jsou opravdu ti černí. Ale musím se ještě důrazně taky na závěr ohradit proti argumentaci některých průvodců, to znamená Asociace průvodců, kde jsou ostatně v drtivé většině jenom pražští průvodci - ne všichni, ale v drtivé většině - že černé podnikání rovná se volná živnost. Tuhle argumentaci slyším pořád dokola z jejich úst. Ale to přece není pravda. Jestli chceme řešit černé průvodce, nevyřešíme je tím, že z volné živnosti uděláme vázanou, protože černý bude dál. Černý si stejně živnostenský list nikdy neudělá, ani tu zkoušku. A notabene ještě nějakou zkoušku. Jestli chcete opravdu potření černých průvodců - a pro to jsme my všichni pochopitelně - zpřísněme kontroly. Já sám jsem v tomto byl iniciativní a navštívil jsem v minulosti Živnostenský úřad pro Prahu 1, kontrolní odbor, ještě jménem asociace a požádali jsme je naopak o to - souhlasili jsme s těmi kontrolami - protože nikdo z nás nechce černé průvodce. Jenže to jsou ti, co nemají živnostenské oprávnění. A váš návrh, bohužel, trestá ty poctivé. To je ten problém. Váš návrh trestá průvodce, kteří si udělali živnostenský list, odvádí daně a my jim to ještě ztížíme. Ale nepostihneme ty černé, právě ty deštníkáře, kteří stejně živnostenský list nemají a stejně si ho tím pádem neudělají nebo nevím, stejně jsou to zřejmě nějací podvodníci. Skutečně to řešení asi je, pakliže to nebude zamítnuto, dát prostě ty placky na základě současné legislativy. Nedělat z toho vázanou živnost, pochopitelně - ty důvody jsem už tady popsal - a tím pádem se odliší v podstatě ten legální od nelegálního a může se celá věc tedy aspoň malinko posunout ke spokojenosti všech. Samozřejmě pak je tam otázkou, kolik úředníků na to bude potřeba na ministerstvu navíc na registrace. Zase to bude ty živnostníky stát nějaké peníze navíc za průkazku. V návrhu je tisíc korun nebo kolik. Jsou to drobní živnostníci, takže to zase není úplně ideální, ale to je asi tak, co bych k tomuhle řekl. Děkuji za pozornost.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama