Zbyněk Passer

  • HPP
  • Praha-Koloděje
  • starosta
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,33. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

08.09.2014 13:58:40

Nabízíme novou strategii ve spravování městských společností

Nabízíme novou strategii ve spravování  městských společností

Městské firmy bez cizí účasti by měly zajišťovat výhradně ten typ služeb, kde je podíl soukromého subjektu nežádoucí. Musejí také hledat synergie a výkon akcionářských práv by měl být pojat jinak. Není možno dále je používat jako trafiky.

V jiném našem článku se naše hnutí  Pro Prahu snažilo poukázat na  neutěšený stav v „řízení“ firem založených nebo zřízených hlavním městem. Hlavní otázkou je, kde má město vlastnit 100% podíl, kde kontrolní a kde může být minoritním akcionářem.

Prosazujeme tvrzení, že městské firmy bez cizí účasti by měly zajišťovat výhradně ten typ služeb, kde je podíl soukromého subjektu nežádoucí (liniová vedení, kdy jde o základní infrastrukturu, anebo strategické služby města). Město by mělo být regulátorem v oblastech, kde to samotný trh není schopen ochránit a kde to není pro město prospěšné. V jiných případech se má ponechat volné tržní prostředí. Městské služby v silně tržním prostředí by měly zajišťovat primárně soukromé subjekty, městské firmy mohou soutěžit, pokud jsou konkurenceschopné (viz údržba zeleně)

Příkladem, kdy má být město aktivní, je problematiku kalů a jejich svoz nebo otázky ohledně spalovny odpadů. Ostatní společnosti by podle míry strategického významu měly mít v nepřímé úměře odpovídající podíl soukromého kapitálu a managementu.

Žádoucí je synergie městských firem v provozu i obchodě

Městské firmy musejí hledat synergie, tzn. jak se říká: „1+1 je více než 2“. Myslíme tím synergie provozní  i obchodní,  neboť by pak došlo jednak k větší efektivitě a systematičnosti práce i úspoře nákladů (např. při nákupu zboží a služeb - spolupráce Pražské služby a Lesy Praha, odvoz odpadů Pražskými službami od DPP apod.).

Klasickým příkladem snahy najít synergií provozní je řešení liniových vedení: naší vizí je, že by Praha měla vlastnit liniová vedení, nikoli však samotné organizace, pokud nejde o monopolní postavení (např. v oblasti zdrojů vody).

Syndikované investiční akce ve střednědobých plánech by měly eliminovat stavy, kdy se jednotlivé firmy nezkoordinují své práce a znehodnotí výsledky  předchozího subjektu.

Městské firmy by se měly chovat tržně a hledat úspory ve společném postupu a přístupu. Měly by se hledat společné jmenovatele, kde je možné si vzájemně pomoci a tím uspořit finanční prostředky. Taktéž by měly městské společnosti samy hledat další možnosti úspor, např. při hromadném nákupu zboží a služeb.

Prosadíme nové pojetí výkonu akcionářských práv, resp. práv zřizovatele

Trváme na tom, aby v představenstvech a dozorčích radách seděli zástupci akademické obce, lidé z profesních sdružení pro daný obor, občanských iniciativ a dále delegáti znovu ustaveného Sněmu  starostů městských částí apod.

V současné době se kombinují dva modely, někde řídí firmu dozorčí rady, jinde představenstva:  dozorčí rady  jsou politické skoro všude. Reálná praxe vypadá tak, že předseda je politicky dosazený a zbytek je tvořen tzv. odborníky, ale skutečnost  je taková, že i tito odborníci, pokud jimi vůbec jsou,  jsou politicky provázaní. Obdobná situace je i u představenstev.

Ideální model patrně neexistuje. Určitý politický vliv bude ve firmách vždy a je nutný – jde o výkon práv akcionáře.

Je třeba přestat posílat do městských firem jako trafiku za odměnu vysloužilé nebo nekompetentní  (nebo obojí) chlebíčkáře, ale politiky, kteří musí být schopni provádět efektivní kontrolu a výkon práv akcionáře

Pro nás je pak nejpřijatelnější ten model, který si bere za vzor základní manažerské přístupy z privátního sektoru.

Nezapomeňme na kontrolu

Příslušní radní a výbory zastupitelstva musí fungovat jako kontrolní orgány na základě pravidelného reportování výsledků z městských firem.

Jsme si vědomi, že pravidelná kontrola a reporty jsou nákladné na ICT a také pro radní náročné časově.  Radní by proto měli mít někoho k ruce, který bude za věc zodpovědný a bude radnímu připravovat/ zpracovávat a předávat výstupy.

Controlling má být transparentní - výstupy  musí  být pravidelné, k dispozici nejen radě, ale i zastupitelstvu, veřejnosti.  Dále nebude přípustné, aby  např. na  oficiálních stránkách Dopravního podniku  nebyla ani zmínka o jeho investičním plánu a záměrech.

Chceme prosadit novou koncepci majetkových účastí města

Praha má schválený rozpočtový výhled do r. 2019, takže předpokládáme, že jakousi strategii městských firem, navázanou na tento plán, má. 

U městských firem chceme, aby výnosy byly uplatňovány ve vztahu k majetku (z trvale vlastněného majetku vypočítávat zisky).

Po ustavení nového zastupitelstva hlavního města vzešlého z nastávajících voleb počítáme se zpracováním aktuální koncepce a strategie městských firem, tzn. i každé jednotlivě včetně zásada akviziční činnosti,  prodeje akcií či podílů atd.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama