Ing. Adam Scheinherr, MSc., Ph.D.

  • PRAHA SOBĚ
  • Hlavní město Praha
  • krajský zastupitel
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -2,61. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

06.08.2020 21:23:00

Město nemá vydělávat na chudobě. Mám řešení jízdného

Město nemá vydělávat na chudobě. Mám řešení jízdného

Komentář na facebookovém profilu k jízdnému v pražské hromadné dopravě

MĚSÍČNÍ KUPON JAKO NETFLIX NEBO SPOTIFY

V Praze žijí desetitisíce lidí, kteří si každý měsíc kupují jízdenku za 550 korun, protože nedají dohromady celou sumu na roční kupon. Politici, kteří v minulosti nabídli zlevněním jízdného a různými nelogickými slevami podobné úplatky voličům, jako nabízí Andrej Babiš, se na tuhle část Pražanů vykašlali. Protože jich je relativně málo a k volbám moc nechodí. To je ale morálně neúnosné. Lidé, kteří mají málo peněz, jsou za to trestáni tím, že za dopravu platí téměř dvojnásobek. Nejslabší sociální skupinu dvanáct měsíců ježdění po Praze vyjde na 6 600 Kč. A město nemá vydělávat na chudobě. Musíme proto cenu narovnat. Inspiraci jsme nakonec našli v online předplacených službách jako Netflix, HBO Go nebo Spotify.

Jak to bude fungovat? Jednoduše. Pokud si člověk koupí dvanáctkrát za sebou měsíční kupon, vrátíme mu částku ve výši tří nebo čtyř měsíců zpět. Na rozdíl od Netflixu, ten nic nevrátí. Každý si pak bude moct vybrat, jestli si částku nechá ve virtuální peněžence na svém zákaznickém účtu na další kupony, nebo si vezme zpátky peníze. Tím se výrazně srovná cena měsíčního kuponu versus ročního. Při vrácení čtyř měsíců by měsíční kupon vyšel na 366 korun. Tedy celkem na 4 392 Kč za rok, namísto současných 6 600 Kč. Roční kupon, jak víte, pro příští rok navrhujeme o korunu denně dražší, tedy za zhruba 3 900 korun. Příplatek pár set korun za administrativu spojenou s měsíčním řešením je podle mne fér, na rozdíl od dosavadního nemorálního rozdílu tří tisícovek.

Mimochodem, zamítli jsme další dvě možnosti. Nechceme roční kupon prodávat na úvěr. Jen bychom lidem, kteří na tom nejsou sociálně nejlépe, zvyšovali riziko, že spadnou do exekuce. Podobně není možné aby lidé zaplatili rovnou nižší částku a pár měsíců dostali jako bonus. Z toho by musel Dopravní podnik platit darovací daň a Praha by zbytečně přicházela o peníze.

S výše popsaným návrhem půjdu za koaličními partnery a začne politické vyjednávání o celkové podobě a mechanismu. Věřím, že pro ně bude akceptovatelný – zlevnění měsíčního kuponu, které my chceme od začátku a hledali jsme pro něj řešení, je také požadavek Pirátů. Zásadní je, že musíme pomoct sociálně slabším a zodpovědným Pražanům. Co na takovou možnost říkáte?

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama