Jaroslav Doubrava

  • S.cz
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 3,41. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

05.11.2021 19:12:00

Alarmisté jsou nejhlasitější a nejagresivnější

Alarmisté jsou nejhlasitější a nejagresivnější

Projev na 17. schůzi Senátu 5. listopadu 2021 k balíčeku Fit for 55 - pravidla pro sektor automobilové dopravy a infrastrukturu pro alternativní paliva.

 Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, vážené kolegyně a kolegové. Projednáváme sérii tisků balíčku Fit for 55, což jsou v podstatě zelené prováděcí dokumenty pro Evropu v poněkud nestandardní situaci. Je to jednak to, že dneškem končí u některých tisků lhůta pro uplatnění případného odůvodněného stanoviska. A pak také to, že média spíše sledují dění v Glasgow, než by upírala zrak k českému Senátu. Výborem pro záležitosti EU mi bylo svěřeno být zpravodajem šesti tisků z tohoto balíčků, tak si dovolím mít několik obecnějších poznámek na úvod k těmto tiskům.

Stovky potentátů a tisícovky jejich doprovodů plus nespočet zástupců různých médií, aktivistů různého zaměření, plus jedna Gerta udělali na pár dní z britského Glasgow jedno z nejsledovanějších míst planety. Od většiny vystupujících slyšíme buď apokalyptické vize naší nejbližší budoucnosti nebo přísliby růžové budoucnosti, ovšem jen za předpokladu, že se budeme řídit jejich radami a doporučeními. Zajímavé je, že začínají sledovat, že naším největším nepřítelem není oxid uhličitý, ale metan, tak si asi zakážeme i kravské pšouky.

Téma klimatické změny, nebo spíše příčin této změny přírodních podmínek na Zemi rozdělil světovou lidskou populaci na tři tábory. Tím prvním táborem jsou takzvaní anarchisté. To je většina těch, kdo je v těchto dnech v Glasgow – nepočítám do nich samozřejmě místní obyvatele. Tím druhým táborem jsou takzvaní skeptici, kteří nepopírají fakt klimatické změny, ale poukazují na antropogenní příčiny též na přírodní vlivy, které jsou příčinou těchto periodických výkyvů klimatu. A tou třetí skupinou jsou všichni ti, kterým je to jaksi jedno, protože mají zcela jiné starosti.

První skupina – alarmisté – je nejhlasitější a nejagresivnější. Třetí skupina je zase nejpočetnější. A ti skeptici jsou tak nějak uprostřed. A já osobně se počítám za jednoho z nich. To ale neznamená, že bych byl nějakým ortodoxním popíračem klimatické změny nebo toho, že by naše existence a aktivity neovlivňovaly životní prostředí a procesy na Zemi. Jsem důsledným zastáncem rozumného udržitelného nakládání se všemi zdroji, ohleduplného chování a přístupu ke všem rodinným a živočišným ekosystémům. Jsem zapřísáhlým odpůrcem plýtvání a spotřebního stylu života, ale jsem také nepřítelem manipulací, šíření nepravd, ať již vědomě, nebo nevědomě, a těch, kdo tyto klimatické změny přehnaně skutečně přehání.

Takže tedy k těm jednotlivým balíčkům.

Tisk N 64/13, to jsou alternativní... (ZNĚLKA) Mně opravdu stačilo to upozornění. (SMÍCH)

Evropská komise došla po sedmi letech ke zjištění, že současná směrnice o alternativních palivech a jejich infrastruktuře již nevyhovuje a hodlá ji novým nařízením zrušit a nahradit. Nové nařízení bude pákou pro členské země a v masivním měřítku prováděny investice pro alternativní paliva všeho druhu, aniž by byla jasná preference konkrétních alternativních paliv. Jejich kompatibilita včetně příslušné infrastruktury s aktuálním vozovým parkem a především ekonomickými možnostmi občanů Evropské unie a evropských firem.

Ještě nedávno Komise tvrdě prosazovala budování infrastruktury pro různé formy plynu, zkapalněný zemní plyn, stlačený zemní plyn, nyní k tomu přidává dobíjecí stanice pro elektromobily a plnící stanice pro vodíková paliva. Zelená dohoda v dopravě prosazovaná Komisí má čtyři hlavní slabiky. Jsou jimi vlastní nestabilní obnovitelné zdroje energie, nedostatek a vysoká cena potřebných specifických surovin a obdobně nedostatek a vysoká cena permanentních magnetů pro problematické nákladní recyklace a likvidace těchto pseudozelených technologií.

Na úskalí a rizika toho jednostranné posuzování elektromobility a vodíku v dopravě upozorňuje komisi např. otevřený dopis 171 světových vědeckých kapacit. Mezi ně patří i profesor Jan Marek ze Strojní fakulty ČVUT.

Pokud jde o druhý tisk, který je součástí toho balíčku, pak je to tisk N 065/13. A k němu mi dovolte říct, že Komise odůvodňuje svůj návrh na zpřísnění emisních povolenek tím, že doprava je jedním ze sektorů, ve kterém emise neustále rostou. Nezamýšlí se ale vůbec nad tím, jaké jsou všechny příčiny tohoto nárůstu intenzity dopravy. Zcela již opomíjí vývoj a využití uhlíkových neutrálních syntetických paliv pro spalovací motory, ale rovnou je po úspěšné 145leté historii zatracuje.

Rád bych ale zmínil opakovaně profesora Marka, kde ocitoval nepatrnou část rozhovoru s ním, který byl uveřejněn v letošním říjnovém čísle časopisu National Geographic. S ohledem na velký podíl exportu pro nás byl zákaz výroby vozidel se spalovacími motory dokonalou sebevraždou. Navrhovaným zákazem prodeje spalovacích motorů v Evropě od roku 1935 jde pouze o pokus o sebevraždu. V každém případě při extrémně pojaté formě EURO 7 velmi zaráží cena vozidel se spalovacími motory a nebude z čeho podporovat ztrátovou výrobu elektromobilů. Navíc dvoukolejnost výroby vozidel pro export se spalovacími motory a vnitroevropský trh s elektrickým nemůže vést k poklesu ceny ani jednoho z obou řešení kvůli nižší sériovosti a komplikované logistice. Žádná jiná země na světě neprosazuje tak revoluční změnu, jakou je návrh Evropské komise, která v personálním složení několika nejvyšších úrovních své hierarchie nemá jediného technika, inženýra zabývajícího se realitou, tam nemá šanci uspět.

Tisky 64 a 65/13 se zabýval na žádost Evropské unie i výbor hospodářský a jeho podvýbor pro dopravu. Jejich stanoviska byla základem pro návrh doporučení výboru pro EU. A já bych vám poděkoval, i kolegům, všem těmto orgánům Senátu za špičkově odvedenou práci, kterou bych byl rád, abychom podpořili i hlasováním.

Já bych ale tady i poděkoval panu ministrovi za to, že zpracoval perfektní odpovědi na moje otázky, které jsem mu zaslal a o které jsem požádal. Nyní nebudu zpravodajskou zprávu už nadále zmiňovat, číst, jen bych vaši pozornost obrátil k návrhu usnesení výboru pro evropské záležitosti. Výbor pro záležitosti EU, 141. usnesení z 22. schůze, konané 3. listopadu 2021, k návrhu Nařízení EP a Rady o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva a o zrušení směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/94/EU, senátní tisk č. N 64/13.

K návrhu Nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se mění nařízení EU 219/613, pokud jde o zpřísnění výkonnostních norem pro emise CO2 pro nové osobní automobily a nová lehká užitková vozidla, v souladu s ambicióznějšími cíli Unie v oblasti klimatu. Senátní tisk č. N 062/13, po úvodní informaci Lenky Hlubučkové, náměstkyně ministra dopravy, Eduarda Muřického, náměstka ministra průmyslu a obchodu, s přihlédnutím ke stanovisku výboru pro hospodářství, zemědělství a dopravu, výboru pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí, po zpravodajské zprávě Jaroslava Doubravy a po rozpravě výbor 1. přijímá k návrhu usnesení Evropského parlamentu a Rady zavádění infrastruktury pro alternativní paliva a o zrušení směrnice Evropského parlamentu a Rady 214/94/EU. K návrhu Nařízení EP a Rady, kterým se mění Nařízení EU 2019/631, pokud jde o zpřísnění vnitrostátních norem pro emise CO2, pro nové osobní automobily a nová lehká užitková vozidla v souladu s ambicióznějšími cíli Unie v oblasti klimatu doporučení, které je přílohou tohoto usnesení.

Doporučuje Senátu PČR, aby se k návrhu Nařízení Evropského parlamentu a Rady o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva, o zrušení směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/94/EU, k návrhu Nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se mění Nařízení EU 2019/631, pokud jde o zpřísnění výkonnostních norem pro emise CO2 pro nové osobní automobily a nová užitková vozidla v oblasti s ambicióznějšími cíli Unie vyjádřil ve smyslu doporučení přijatého výborem. Určuje zpravodajem pro jednání schůze senátorů Jaroslava Doubravu a 4. pověřuje předsedu výboru Mikuláše Beka, aby předložil toto usnesení předsedovi Senátu PČR.

Ten návrh usnesení máte všichni u sebe, takže dovolte, abych to doporučení nečetl. Určitě ho znáte. Já vás jenom poprosím o jeho podporu a o jeho schválení. A za to vám děkuji.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama