Bc. Lucie Šafránková

poslankyně, místopředsedkyně Výboru pro sociální politiku
  • SPD
  • Jihomoravský kraj
  • poslankyně
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 3,2. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

14.06.2022 19:09:00

Omezení nároku na příspěvek osmnácti lety věku dítěte je nesystémové

Omezení nároku na příspěvek osmnácti lety věku dítěte je nesystémové

Projev na 25. schůzi Poslanecké sněmovny 14. června 2022 k návrhu zákona o jednorázovém příspěvku na dítě.

Děkuji vám za slovo, paní místopředsedkyně. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi za SPD se také vyjádřit k návrhu o jednorázovém příspěvku na dítě ve výši 5 000 korun, který je nám dnes po téměř dvou měsících slibů konečně předkládán. Hned na začátku říkám, že naši poslanci SPD tento návrh podpoří, ale zároveň upozorňuji však na to, že návrh pana ministra práce a sociálních věcí Mariana Jurečky je velmi nekvalitně připraven. Je nesystémový, nespravedlivý a přichází pozdě. Ostatně jeho původní návrh Legislativní rada vlády a další připomínková místa doslova roztrhaly na kusy kvůli jeho nekvalitě. Agenda podávání žádostí o tento příspěvek je navíc pro občany administrativně náročná a ještě více zahltí již tak velmi přetížené úřady práce. I kvůli nesmyslnému rozdělení dětí a rodičů do dvou skupin, z nichž jedna o příspěvek žádat nemusí a druhá ano. Načasování výplaty příspěvku na srpen pak považujeme jednoznačně za pokus o líbivé politické gesto před zářijovými komunálními a senátními volbami.

Za hnutí SPD podávám k tomuto návrhu zákona tři pozměňovací návrhy, které v kombinaci nebo samostatně zahrnují dvě změny, které by odstranily jeho nejzávažnější vady. Za prvé chceme, aby nárok na tento příspěvek měly nezaopatřené děti do 26 let věku, jako je tomu u všech ostatních prorodinných sociálních dávek a podpor, tedy všechny děti v této věkové kategorii, které studují, včetně vysokoškoláků, anebo děti, které nemohou studovat ani pracovat z důvodů vážného zdravotního postižení, a nikoli pouze děti do 18 let, jak navrhuje vláda, čímž tvrdě postihuje tisíce pracujících rodičů samoživitelů a rodin, zejména pak těch nízkopříjmových. Dále navrhujeme, aby nárok na tento příspěvek nebyl podmíněn výší příjmů rodičů v roce 2021, když má být vyplacen až v srpnu 2022, kdy může být aktuální příjmová situace mnoha rodin diametrálně odlišná a horší než v loňském roce.

Obě námi navrhované změny přinášejí do vládní předlohy spravedlnost, logiku a řád a rovněž usnadní a zlevní administraci a správu tohoto příspěvku včetně procesu žádostí o něj, jejich posuzování a vyřizování. Co se týče podmínky věku, kdy podle vlády nárok žádat o příspěvek mají pouze děti do 18 let věku k 31. 7. 2022, tak v zákoně č. 117/1995 Sb., což je zákon o státní sociální podpoře, je ve vztahu k sociálním dávkám jasně definován pojem "nezaopatřené dítě". Jde o osoby děti mladší 26 let, které se buď účastní povinné školní docházky, anebo se poté dalším studiem soustavně připravují na budoucí povolání, anebo o ty osoby do 26 let věku, které se nemohou připravovat na budoucí povolání ani vykonávat výdělečnou činnost pro nemoc nebo úraz. Proto je naprosto logické a jediné správné, aby nárok na tento jednorázový příspěvek na dítě měly právě všechny děti odpovídající tomuto zákonnému vymezení, resp. jejich rodiny, rodiče a zákonní zástupci, pokud splní další podmínky návrhu zákona, například ohledně trvalého bydliště s příslušnými výjimkami.

Omezení nároku na příspěvek osmnácti lety věku dítěte je naprosto nesystémové, nespravedlivé a diskriminační vůči rodinám s nezaopatřenými dětmi do 26 let a navíc k němu není žádný objektivní důvod. Toto omezení by totiž postihlo mnoho zejména nízkopříjmových rodin a rodičů samoživitelů se studujícími dětmi, včetně středoškolských studentů třetích a čtvrtých ročníků středních škol, jejichž o pár dní starší spolužáci by naopak tento příspěvek obdrželi. Mimochodem drtivá většina studentů čtvrtých ročníků středních škol a jejich rodin by tento příspěvek nedostala vůbec, protože osmnácti let věku dosáhnou vzhledem k pravidlům a délce školní docházky již ve třetím ročníku střední školy. I na tomto příkladě je vidět nelogičnost a nesmyslnost vládního návrhu.

Druhou pochybnou bariérou v přístupu k tomuto příspěvku je jeho omezení výší příjmu jeho rodičů na jeden milion korun za rok 2021. Toto omezení jednak přináší do celého procesu velkou míru složitosti a zatížení žadatelů i příslušných orgánů, hlavně opět úřadů práce. Navíc sám pan ministr práce a sociálních věcí Jurečka konstatoval, že rozdíl v rozpočtovém dopadu jím navrhovaného opatření a situace, kdy by nárok na příspěvek měly všechny děti bez ohledu na výši příjmu rodičů, je jen přes jednu miliardu korun.

Za další je toto omezení velmi nesmyslně nastaveno v podobě posuzování příjmů za loňský rok, kdy příjmová a sociálně ekonomická situace mnoha rodin a rodičů mohla být naprosto odlišná od té dnešní, jak už jsem ostatně zmínila. Jejich aktuální příjmy mohou být tudíž výrazně nižší. Tito rodiče se mohou nacházet v situaci dlouhodobé pracovní neschopnosti, mohou být momentálně zcela bez příjmů. Navíc příjem rodiny je značně relativní pojem, zejména ve vztahu k rozdílným nákladům rodin. Zcela odlišné jsou náklady rodin s jedním dítětem žijící ve vlastním nebo družstevním bytě a náklady rodin s více dětmi, z nichž některé jsou zdravotně postižené a vyžadují nákladnou péči, splácející vysokou hypotéku, nebo platící vysoké nájemné ve velkých městech, nehledě na astronomicky rostoucí ceny všech základních životních potřeb a inflaci. Proto navrhuji kritérium výši příjmu rodičů z návrhu zákona zcela vypustit.

Obě naše navrhované změny budou rovněž znamenat velmi výrazné snížení administrativní agendy spojené s podáváním žádostí o příspěvek a s jejich vyřizováním, což mimo jiné uleví přetíženým zaměstnancům úřadů práce, kterým tato vláda tento příspěvek opět doslova hodila na hlavu. Přitom se zde úplně jasně nabízelo, aby tyto dávky u zaměstnanců vyřizovala Česká správa sociálního zabezpečení a u osob samostatně výdělečně činných potom finanční úřady, stejně tak jako to vyřizovali u kompenzačního bonusu v době covidové. Ovšem naprosto nejvhodnějším řešením je to, aby nárok na tento příspěvek měly všechny nezaopatřené děti do 26 let věku bez ohledu na příjmy jejich rodičů a bez jakýchkoli složitých a nákladných žádostí.

Toto je hlavní podstata našich pozměňovacích návrhů, které k vládnímu návrhu za hnutí SPD předkládám, a prosím vás o jejich podporu. Děkuju.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama