Ing. Zbyněk Stanjura

  • ODS
  • ministr financí
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,82. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

30.09.2022 20:45:00

Doba je tak turbulentní, že se nedá všechno připravit do jednoho návrhu zákona

Doba je tak turbulentní, že se nedá všechno připravit do jednoho návrhu zákona

Projev na 35. schůzi Poslanecké sněmovny 30. září 2022 ke zvýšení státního rozpočtu i deficitu.

 Hezké dopoledne, vážené kolegyně, vážení kolegové. Já jsem z pracovních důvodů tady nemohl být dnešních prvních třicet minut schůze, když jsem měl nějakou videokonferenci s našimi zahraničními partnery. Ale v rámci přestávky jsem využil možnosti domluvit se s paní předsedkyní Schillerovou a slíbil jsem, že po skončení toho bodu řeknu pár slov k novele rozpočtu, státního rozpočtu 2022.

Já jsem v pondělí v jednom z televizních pořadů oznámil, že finanční prostředky, které se vláda rozhodla uvolnit v rámci dočasného krizového rámce především pro velké firmy, ale pak i pro střední firmy nebo malé firmy, které mají energeticky náročný provoz, že budou v rozpočtu ještě letošního roku. K tomuto směřoval pozměňující návrh pana předsedy hospodářského výboru pana poslance Ivana Adamce. A současně v tom návrhu je navýšení výdajů na úsporný tarif sedm miliard.

Nejprve vysvětlím, proč to nebylo v návrhu zákona o novele, ten doputoval do Poslanecké sněmovny 17. srpna. Logicky teď jsme, včera jsme ukončili druhé čtení. Finální rozhodnutí o úsporném tarifu vláda udělala 1. září, pokud mě paměť neplete, v prvním týdnu po prázdninách. Tak doufám, že ta středa byla 1. září. A ten původní návrh počítal s tím, že ten úsporný tarif bude rozdělen rovnoměrně na 12 měsíců, to znamená 25 % v roce 2022 a 75 % v roce 2023. Protože, jak všichni víme, bylo to stanoveno, bylo to rozhodnuto, že to bude na období od 1. října letošního roku do 30. září příštího roku.

V té době, když jsme připravovali ten materiál, tak v tom veřejném prostoru zaznívaly požadavky, aby ta pomoc letos byla vyšší. Vláda těmto požadavkům vyšla vstříc a to konečné rozhodnutí vlády bylo 40 %. To znamená ne lineárně, ale 40 % v roce 2022 a 60 % tím pádem v roce 2023. Ale protože již existoval odeslaný návrh novely státního rozpočtu, tak zhruba těch 8 miliard, které jsou ve prospěch našich domácností, se samozřejmě muselo do této novely zapracovat. Nebyl v tom žádný úmysl, prostě z časového hlediska to sladit úplně nešlo.

Stejně tak vláda rozhodla v okamžiku, kdy rozhodla o zastropování cen elektrické energie pro maloodběratele, to znamená všechny domácnosti, pro ty, kteří poskytují veřejné služby a pro malé a střední podnikatele, kteří jsou na nízkém napětí. Obdobně u plynu, to znamená pro všechny spotřebitele, jejichž roční spotřeba je nižší než 630 megawatthodin, tak jsou - v rámci tohoto balíku vláda rozhodla, že plně využije možnosti dočasného krizového rámce a tam ty náklady jsou odhadovány na 30 miliard korun. Opět to bylo zhruba o dva týdny později, než jsme odeslali návrh novely do státního rozpočtu. Mohli jsme tyto peníze rozpočtovat v roce 2022 i 2023. Po dohodě a po jednání s podnikatelskými svazy, se Svazem průmyslu a dopravy a Hospodářskou komorou, tak jsme se po vzájemné dohodě dohodli, že to dáme už do letošní novely, do novely letošního rozpočtu, aby bylo jisté, že ty peníze jsou schválené a abychom případně mohli část těchto peněz vyplatit podle těch pravidel, které stanovuje česká vláda, ale které jsou v rámci evropských pravidel použity už v roce 2002. To je vlastně důvod té druhé části, té fiskálně vyšší části.

U obou těch částek, pokud to někdo považoval za něco nekorektního, tak se omlouvám, pokusil jsem se vysvětlit, že v tom nebyl žádný úmysl. Prostě ta doba je tak turbulentní, že se nedá vždycky všechno připravit do jednoho návrhu zákona. Někdy reagujete se zpožděním a přidáváte tam další a další věci. Ta debata bude samozřejmě v třetím čtení, ale já zkusím jenom vyjádřit přesvědčení a můj odhad, že obě tato opatření získají širší podporu v Poslanecké sněmovně než pouze vládních poslanců. Protože těch 8 miliard je ve prospěch těch maloodběratelů. To znamená, že ten úsporný tarif bude 40 % v letošním roce a na základě toho vlastně už v těchto dnech a týdnech jsou snižovány zálohy domácnostem.

My jsme ty prostředky už uvolnili jiným rozpočtovým opatřením, pak je vrátíme. A stejně tak si myslím, že Poslanecká sněmovna, větší většinou než jsou vládní poslanci, schválí uvolnění prostředků v rámci toho dočasného krizového rámce pro velké firmy a energeticky náročné firmy v tom objemu 30 miliard. Pokud to někdo považuje za něco nekorektního, tak ještě jednou se omlouvám, nebyl v tom žádný úmysl. Věřím, že ty výdaje státního rozpočtu jsou oprávněné, a že až o tom budeme hlasovat ve třetím čtení, to získá širokou podporu v Poslanecké sněmově. Děkuji za pozornost.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama