Mgr. Renáta Zajíčková

  • ODS
  • Hlavní město Praha
  • poslankyně
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,92. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

23.02.2023 17:36:00

Pozice sociálního pedagoga je velmi důležitá a přínosná role v každé škole

Pozice sociálního pedagoga je velmi důležitá a přínosná role v každé škole

Projev na 53. schůzi Poslanecké sněmovny 23. února 2023 k návrhu změny zákona o pedagogických pracovnících a o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání.

Děkuji. Já jenom zareaguji na pár témat, která tady zazněla. Chtěla bych se malinko vyjádřit k sociálnímu pedagogovi, který tedy není nakonec součástí - tato pozice není součástí novely zákona o pedagogických pracovnících. Nicméně bych chtěla říct, že si všichni uvědomujeme, že je to velmi důležitá a velmi přínosná role v každé škole. V souvislosti s covidem a vůbec v souvislosti s dobou, ve které žijeme tato pozice je velmi významná a školám může pomoci. Akorát pokud jsem já měla možnost mluvit s lidmi z terénu, s řediteli z terénu, tak jsem vlastně zavnímala, že mnozí ředitelé vlastně ještě tuto pozici nevnímají tak významně a vlastně se ani nedokážou zatím představit, co tato pozice může obnášet a jak jim může pomoci. Čili já se domnívám, že to, že dneska má každý ředitel možnost se v rámci Operačního programu Jan Ámos Komenský přihlásit k této pozici, zažádat si o ni v rámci výzvy, která právě probíhá, a může vlastně si vyzkoušet, co tato pozice sociálního pedagoga může obsahovat, tak to je ten správný krok. Protože až si to ten školský terén osahá, bude vědět, co sociální pedagog může, co už nesmí, kde je ta jeho role, kde tedy je ten jeho přínos, tak pak bude čas na to, abychom tuto pozici zakotvili do novely zákona o pedagogických pracovnících. Čili jenom bych chtěla, aby tady zaznělo, že je to velmi užitečná, přínosná role, je to další vlastně podpůrná profese, která v těch školách je důležitá, ale není v současné době ještě vydefinovaná. Navíc, jak už tady zaznělo, je to na pomezí té sociální oblasti, pedagogické oblasti, nepochybně by tady zase vznikla debata o tom, jestli název sociální pedagog je v pořádku. Takže myslím si, dejme této pozici čas, určitě na ni myslíme a určitě ji v nejbližší době, pokud bude možnost, do novely zahrneme.

Pak bych se chtěla vyjádřit jenom krátce k provázejícímu učiteli, už to tady také zaznělo, na půdě Poslanecké sněmovny proběhl kulatý stůl na téma provázejícího učitele. Já sama vlastně přináším pozměňovací návrh se svými kolegy z koalice, který vlastně zkvalitňuje práci ve školách a především zkvalitňuje přípravu učitelů, nebo lidí na učitelské povolání. Protože právě provázející učitel byl původně namířen pouze pro studenty vysokých škol, kteří se připravují na učitelské povolání, a tento pozměňovací návrh tuto pozici rozšiřuje i právě pro tu alternativní cestu pro získání kvalifikace učitele, tedy pro to doplňkové pedagogické studium. Čili "provázející učitel" budou mít nejenom studenti vysokých škol, ale i ti, kteří si třeba v průběhu zaměstnání nebo například v průběhu studia, můžou to být studenti přírodovědeckých fakult, filozofických fakult, kteří si v době studia chtějí udělat tuto kvalifikaci, tak vlastně budou mít možnost toho provázejícího učitele.

A poslední, to je ten školský logoped. Já samozřejmě rozumím i argumentům klinických logopedů, já myslím, že tady toho už hodně zaznělo, nicméně pokud se ukáže, že tady je to opravdu dohoda obou dvou těch asociací, jak těch zástupců klinických logopedů, tak Asociace školských - nebo speciálních pedagogů, abych byla přesnější, a školských logopedů, pokud se ukáže, že to je jejich dohoda, tak já osobně té změně názvu bránit nebudu. Pokud ale se ukáže, že ta dohoda tu není, tak já tam ten smysl v terminologii školského logopeda vidím, a proč, to už jsem zdůvodnila v minulém příspěvku. Děkuji.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama