prof. Dr. Ing. Miroslav Plevný, CSc.

  • BPP
  • Cheb
  • senátor
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 3,34. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

08.11.2023 16:21:00

Zatím se nepodařilo vyvrátit všechny obavy, které návrh budí

Zatím se nepodařilo vyvrátit všechny obavy, které návrh budí

Projev na 18. schůzi Senátu 8. listopadu 2023 k návrhu zákona o konsolidaci veřejných rozpočtů

 Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, vážené kolegyni, vážení kolegové,

dovolte mi, abych vás seznámil s průběhem projednání tohoto senátního tisku na výboru pro hospodářství, zemědělství a dopravu. Projednávání tisku bylo věcné a rozsáhlé. Musím konstatovat, že se přesto zatím nepodařilo vyvrátit všechny obavy, které návrh budí. Výbor pro hospodářství, zemědělství a dopravu nepřijal k návrhu žádné stanovisko. A ty body, které jsme vyhodnotili jako problematické, jsme definovali v doprovodném usnesení. Každý si uvědomuje politickou a fiskální realitu současné České republiky, ale není možné nekritickou přijmout navržené znění bez toho, abychom jej prodiskutovali.

Doprovodná usnesení jsou tak cestou, jak nezapomenout na věci, na které dnes asi není čas je opravit, protože veřejné finance ČR potřebují zachránit tak, aby stát mohl plnit i nadále své základní funkce.

Jedním z hlavních témat, které jsme projednávali na výboru, byly úpravy dohod o provedení práce. Dle záměru návrhu zákona dochází k zastropování úlev z odvodů pojistného ve vztahu k dohodám o provedení práce. Tato změna v nastavení spočívá v tom, že se v § 7a zákona o nemocenském pojištění, část 42., stanovují dva limity pro vznik účasti na pojištění zaměstnance, který pracuje na základě dohody o provedení práce. První limit je stanoven pro DPP u jednoho zaměstnavatele. A to ve výši 25 % průměrné mzdy, čímž dojde k nahrazení současného limitu 10 000 Kč na pohyblivou hranici. Druhý limit je stanoven pro vznik účasti na pojištění při souběhu více dohod o provedení práce u více zaměstnavatelů. A to ve výši 40 % průměrné mzdy. Pokud zaměstnanec překročí jeden či druhý limit, musí být odvedeno také pojistné na sociální a zdravotní pojištění. A kvůli kontrole uvedených limitů se počítá se zavedením nové evidence všech dohod o provedení práce a příjmů z těchto dohod.

Pan ministr nás na výboru ubezpečil, že povinnost hradit vyměřenou daň vznikne zaměstnavateli až od okamžiku jejího výměru, a tedy nedojde k absurdní platbě penále za nezjištěnou částku, jak se mohlo zdát hrozit ze striktní interpretace původního textu. A za to děkuji.

Další téma, které dokonce jeden člen výboru, pan senátor Aschenbrenner, předložil jako pozměňovací návrh, který tedy nebyl přijat, byla otázka zákona o hazardních hrách. Zde návrh, dá se říci, posloužil jako nosič velké novely zákona o hazardních hrách. V oblasti daně z hazardních her se mění sazby a změny v přerozdělování výnosů této daně, jak zde již v úvodním slově pan ministr naznačil. Poměrně velká výhrada na výboru byla proti hráčské povinnosti vést si tzv. deníček. Nicméně pan ministr nám na výboru vysvětlil mechanismus hráčské evidence, kdy registry jsou již tak propojeny, že si hráč svou evidenci může nechat vystavit až tři roky zpět. A ujistil nás tak, že toto opatření je technicky a prakticky proveditelné.

Velká diskuse byla ohledně přístupu k zaměstnaneckým benefitům. Napříč celým zaměstnavatelským spektrem jsem se setkal s nepochopením a odmítnutím toho, co vláda pro oblast benefitů navrhuje. Jejich faktické omezení a restriktivní nastavení včetně již zmiňovaného zastropování benefitů. Mnozí senátoři zde i v diskusi před plénem vyjádřili přesvědčení, že právě oblast zaměstnaneckých benefitů, péče o zdraví a přístup k prevenci, který si využívání benefitů sami zaměstnanci vytvářejí, je právě tou oblastí, které by měla být věnována mimořádná pozornost a náš hospodářský výbor k tomuto bodu přijal doprovodné usnesení.

V oblasti DPH se navrhuje reforma sazeb DPH spočívající v redukci jejich počtu sloučením dvou současných snížených sazeb na jednu ve výši 12 % s tím, že základní sazba bude 21 %. O tom zde pan ministr také poměrně obšírně hovořil. V rámci těchto sazeb se navrhuje přesunutí vybraného zboží a služeb ze snížené do základní sazby DPH, kam by měly být přesunuty položky, které jsou podle důvodové zprávy bez prokazatelného sociálního či zdravotního významu. Konkrétně se jedná například o kadeřnické a holičské služby, čepované pivo, služby autorů a umělců, sběr, přeprava a skládkování komunálního odpadu, opravy obuvi, kožených výrobků, kol, úklidové práce, palivové dřevo a další. Otázkou je, proč se při této úpravě propadly balené a kojenecké a minerální vody ze snížené základní sazby. Je to poměrně těžko pochopitelná otázka. A já osobně budu v obecné rozpravě navrhovat doprovodné usnesení k budoucí možné nápravě.

V oblasti energetických daní poměrně velkou vlnu nevole vyvolal návrh zrušit osvobození metalurgických a mineralogických procesů od daně ze zemního plynu a některých dalších paliv, daně z pevných paliv a daně z elektřiny a tedy zrušit daňové výjimky. Změna dopadá na subjekty, které při svém provozu spotřebovávají velké množství energií, například železárny, sklárny, slévárny a další zpracovatelé včetně třeba zpracovatelů stavebního materiálu. Napříč politickým spektrem vystoupili na výboru na obranu tradičního českého průmyslu senátoři Vosecký, Nytra a Adámek a další. A sám pan ministr uznal, že vzhledem k zanedbatelnému daňovému výnosu stojí toto téma za diskusi. Nicméně zřejmě ne formou daňových úlev. I k tomu tedy hospodářský výbor přijal doprovodné usnesení.

Závěrem mohu konstatovat, že aspoň za mě osobně platí věta z mé zpravodajské zprávy, že s podmínkou vyjasnění některých sporných řešení a zejména příslibu jejich budoucího vyřešení ze strany předkladatele doporučuji návrh zákona schválit ve znění postoupeném Poslaneckou sněmovnou.

Děkuji vám za pozornost.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama