Ing. Zbyněk Stanjura

  • ODS
  • ministr financí
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,9. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

12.06.2025 15:11:00

Modernizace, zjednodušení, zefektivnění řízení veřejných financí

Modernizace, zjednodušení, zefektivnění řízení veřejných financí

Projev na 11. schůzi Senátu ČR 12. června 2025 k návrhu zákona o řízení a kontrole veřejných financí.

 Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dostáváme se k senátnímu tisku č. 105. Chtěl bych vám představit návrh zákona o řízení a kontrole veřejných financí. Tento návrh Poslanecká sněmovna schválila ve 3. čtení 25. dubna letošního roku a 13. května byl postoupen Senátu ČR.

Musím říct, že tento návrh zákona provázela dlouhá legislativní debata a dlouhá příprava, protože kromě samotného textu zákona vláda schválila i věcný záměr zákona. Poté se připravovalo dlouze paragrafované znění a poté se to poměrně důkladně projednávalo v Poslanecké sněmovně.

Dovolte mi, abych ve stručnosti shrnul hlavní body návrhu, který tento senátní tisk č. 105, možná se i zmíním o senátním tisku č. 106, protože to je vlastně doprovodný zákon a zdůvodnění se prolíná oběma zákony, oběma tisky. Tisk 106 navazuje na senátní tisk 105.

Návrh zákona upravuje kontrolu nakládání s veřejnými prostředky probíhající uvnitř orgánů veřejné správy, upravuje vlastní vnitřní kontrolu příjmů, výdajů a nakládání s majetkem. To je řídicí kontrola. A upravuje také interní audit. Upravuje kompetenci územní samosprávy ke kontrole hospodaření jí zřizovaných příspěvkových organizací. Dále upravuje kompetenci ministerstva financí k auditu státních organizací. To je stávající veřejnosprávní kontrola ministerstva financí. Je to stejný okruh dotčených organizací, pouze změna procesního postupu z kontroly na audit. A dále návrh zákona upravuje kompetenci poskytovatele dotací a orgánů stanovených pravidly EU ke kontrole žadatelů a příjemců o dotace. Zejména řídicí orgány a auditní orgán.

Cílem návrhu tohoto zákona je modernizace, zjednodušení, zefektivnění řízení a kontroly veřejných financí, zvýšení kvality interního auditu, přičemž jasně definujeme práva, povinnosti a procesní postupy.

Dalším cílem návrhu zákona je prosazení přístupu založeného na posouzení rizik od plošných kontrol ke vzorkování. Posílení důrazu na prevenci, hledání a odstraňování systémových příčin nedostatků. Posílení spolupráce mezi kontrolními a auditními orgány. Koordinované plánování kontrol. Systematické omezování duplicity kontrol. Sdílení kontrolních závěrů, jejich využívání při analýze rizik a plánování dalších kontrol. Přebírání kontrolních závěrů tam, kde je to legislativně možné.

Dalším cílem návrhu zákona je snížení administrativní zátěže na straně kontrolovaných osob, ale i státu a územní samosprávy. A zvýšení míry ochrany veřejných prostředků při zachování či snížení stávajících nákladů na systém.

Stejně jako v předchozím tisku, pokud bude zájem o podrobnější komentář či vysvětlení některých částí zákona, tak jsem určitě připraven. Děkuji za možnost mít úvodní slovo k senátnímu tisku č. 105.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama