Musím říct, že tento návrh zákona provázela dlouhá legislativní debata a dlouhá příprava, protože kromě samotného textu zákona vláda schválila i věcný záměr zákona. Poté se připravovalo dlouze paragrafované znění a poté se to poměrně důkladně projednávalo v Poslanecké sněmovně.
Dovolte mi, abych ve stručnosti shrnul hlavní body návrhu, který tento senátní tisk č. 105, možná se i zmíním o senátním tisku č. 106, protože to je vlastně doprovodný zákon a zdůvodnění se prolíná oběma zákony, oběma tisky. Tisk 106 navazuje na senátní tisk 105.
Návrh zákona upravuje kontrolu nakládání s veřejnými prostředky probíhající uvnitř orgánů veřejné správy, upravuje vlastní vnitřní kontrolu příjmů, výdajů a nakládání s majetkem. To je řídicí kontrola. A upravuje také interní audit. Upravuje kompetenci územní samosprávy ke kontrole hospodaření jí zřizovaných příspěvkových organizací. Dále upravuje kompetenci ministerstva financí k auditu státních organizací. To je stávající veřejnosprávní kontrola ministerstva financí. Je to stejný okruh dotčených organizací, pouze změna procesního postupu z kontroly na audit. A dále návrh zákona upravuje kompetenci poskytovatele dotací a orgánů stanovených pravidly EU ke kontrole žadatelů a příjemců o dotace. Zejména řídicí orgány a auditní orgán.
Cílem návrhu tohoto zákona je modernizace, zjednodušení, zefektivnění řízení a kontroly veřejných financí, zvýšení kvality interního auditu, přičemž jasně definujeme práva, povinnosti a procesní postupy.
Dalším cílem návrhu zákona je prosazení přístupu založeného na posouzení rizik od plošných kontrol ke vzorkování. Posílení důrazu na prevenci, hledání a odstraňování systémových příčin nedostatků. Posílení spolupráce mezi kontrolními a auditními orgány. Koordinované plánování kontrol. Systematické omezování duplicity kontrol. Sdílení kontrolních závěrů, jejich využívání při analýze rizik a plánování dalších kontrol. Přebírání kontrolních závěrů tam, kde je to legislativně možné.
Dalším cílem návrhu zákona je snížení administrativní zátěže na straně kontrolovaných osob, ale i státu a územní samosprávy. A zvýšení míry ochrany veřejných prostředků při zachování či snížení stávajících nákladů na systém.
Stejně jako v předchozím tisku, pokud bude zájem o podrobnější komentář či vysvětlení některých částí zákona, tak jsem určitě připraven. Děkuji za možnost mít úvodní slovo k senátnímu tisku č. 105.