Osm podnětů pro nové poslance z našeho kraje
1. Změna rozpočtového určení daní pro kraje
Náš kraj doplácí na nespravedlivé dělení našich daní mezi jednotlivé
kraje. Už více než dvacet let Pardubický kraj ročně přichází o 1 až 1,5
miliardy korun proti srovnatelně velkým krajům. Je tedy nezbytná změna.
Občané v našem kraji nesmí být nadále diskriminováni stávajícím
systémem. S novými poslanci zahájíme jednání bezprostředně po volbách.
2. Peníze na dopravní infrastrukturu, zehména dokončení D 35
Je nezbytné dokončit celou plánovanou dálniční síť, především D35 v
celé trase až do Mohelnice. Zatím je ve výstavbě přibližně 35 km napříč
krajem. Pokračování je základním předpokladem pro to, aby plnila svoji
funkci jako druhá páteřní trasa republikou z východu na západ. Uleví se
také na průtazích měst Vysoké Mýto, Litomyšl, Moravská Třebová. Peníze
na dokončení D35 musí být prioritou.
3. Uznávání obcí a krajů jako důležitých partnerů bez omezování jejich kompetencí
Rozsah decentralizace kompetencí je ukázkou vyspělosti demokratické
společnosti. Obce a kraje nejsou potížisté, ale důležití partneři pro
jakoukoliv vládu. Omezování či odebírání jejich kompetencí by byl krok
zpět. Rozhodování co nejblíže občanům by mělo být naopak rozšiřováno ve
věcech, kde to dává smysl.
4. Zachování příspěvku pro kraje na opravy silnic ze SFDI
Deset let kraje využívají prostředků ze Státního fondu dopravní
Infrastruktury na opravy krajských silnic 2. a 3. tříd. V posledních
třech letech příspěvek klesá z původních 6 miliard pro kraje až na
letošní 2 miliardy korun, což je pro náš kraj pokles ze 450 milionů na
150 milionů korun. Pokud nedojde k reformě rozpočtového určení daní, pak
by tento příspěvek měl být zachován. V opačném případě bude hrozit, že v
dalších letech zvolní tempo oprav krajských komunikací. Proto budeme
žádat novou vládu i poslance, aby byl příspěvek pro kraje zachován
alespoň ve výši 4 miliardy korun (pro Pardubický kraj 256 milionů
korun).
5. Pomoc se zajištěním primární zdravotní péče a udržením rozsahu akutní péče
V celé republice se prohlubuje problém při zajištění primární
přednemocniční péče. Nedostatek praktických lékařů, zubařů, dětských
lékařů, gynekologů a dalších profesí způsobuje vzdálení této péče
pacientům už nejen v okrajových částech země, ale i ve středně velkých
městech. V této oblasti bychom měli požadovat systémové řešení. Systém
vzdělávání, pobídek, podpor, apod. Akutní péče v Pardubickém kraji je na
velmi dobré úrovni i podle statistik prof. Duška z Ústavu
zdravotnických informací. V tomto případě ovšem budeme požadovat o pomoc
státu při udržení rozsahu a kvality péče na úrovni urgentní i plánované
medicíny v krajských nemocnicích.
6. Posílení provozu škol
Výpadek prostředků na nepedagogické provozní zaměstnance škol je
dostatečně známý. Převod zodpovědnosti na zřizovatele města, obce a
kraje je novou výzvou ke zvládnutí situace. Otázkou ale zůstávají další
neinvestiční výdaje. Stát by mohl územním samosprávám s těmito
prostředky pomoci. Téma pro jednání s novým ministrem.
7. Funkční digitalizace
Za důležité považuji také dokončení digitalizace stavebního řízení a
rozšiřování na další agendy. Podmínkou je ovšem zodpovědný odborný
přístup, který zohledňuje komplexnost problematiky a nepovede k
experimentování. Prioritou musí být fungující digitalizace stavebního
řízení.
8. Vyjednávání o nových fondech EU pro obce a kraje
Blíží se další finanční perspektiva Evropské unie. Bude potřeba
vyjednat dobré podmínky pro Českou republiku i naše regiony. Peněz bude
málo, přesto je třeba vyjednat dobrou pozici, abychom mohli čerpat
prostředky pro rozvoj nemocnic, sinic, sociální péče, školství, ale také
pro venkov a hospodářsky ohrožená území.
Sláva vítězům, čest poraženým. Těším se na spolupráci s nově zvolenými poslanci. Pevně věřím, že se řadu výše popsaných záležitostí podaří společně vyřešit, nebo alespoň posunout v zájmu měst, obcí a kraje, kde žijeme.