Dr. Rostislav Kotrč

spravedlnost.info
  • BPP
  • mimo zastupitelskou funkci
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,69. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

20.10.2025 11:30:44

Když státní zástupci nahrazují rozhodnutí „vyjádřenm“. Právo ustupuje pohodlnosi

Když státní zástupci nahrazují rozhodnutí „vyjádřenm“. Právo ustupuje pohodlnosi

Na některých okresních státních zastupitelstvích se šíří praxe, kdy místo formálních rozhodnutí vznikají pouze „vyjádření“. Tento zdánlivě drobný posun však obchází zákon a oslabuje jednu ze základních záruk spravedlivého procesu – možnost přezkumu.

V českém systému trestní justice se nenápadně rozmáhá praxe, která podrývá princip právního státu. Někteří státní zástupci – zejména na okresní úrovni – začali nahrazovat formální rozhodnutí pouhými „vyjádřeními“ či „vyrozuměními“, jež nejsou právně přezkoumatelná.

Na první pohled jde o formální detail. Ve skutečnosti však takový postup znamená, že občan se nemůže domoci přezkumu postupu státního zástupce. Bez formálního rozhodnutí totiž neexistuje opravný prostředek a mizí jedna z hlavních záruk spravedlivého procesu.

Zákon mluví jasně

Trestní řád (§ 30–31) stanoví, že o námitce podjatosti musí být vydáno rozhodnutí, které obsahuje výrok, odůvodnění i poučení o opravném prostředku. Zákon o státním zastupitelství pak říká, že vzniknou-li pochybnosti o nestrannosti, musí být věc předložena nadřízenému orgánu.

Přesto se v praxi objevují dokumenty označené jako „vyjádření“, které tyto základní náležitosti postrádají. Nejde tak o rozhodnutí v právním smyslu, ale o interní sdělení bez právní váhy. Adresát se ocitá mimo systém – nemůže se odvolat, nemůže žádat přezkum, nemá se čeho domoci.

Obcházení přezkumu

Podle právních analýz, které mají Hospodářské noviny k dispozici, se podobný přístup opakuje u více okresních státních zastupitelství. V případech, kdy občan vznesl námitku podjatosti, ji státní zástupce často odmítl právě formou vyjádření, nikoli rozhodnutím.

Tento postup odporuje nejen trestnímu řádu, ale i Listině základních práv a svobod, která zaručuje právo na soudní a správní přezkum. Podle odborníků jde o projev institucionální pohodlnosti – vydat „vyjádření“ je snazší než rozhodnutí, které by mohlo být napadeno a zkontrolováno nadřízeným orgánem.

„Pokud se rozhodovací činnost mění v pouhé sdělování názorů, ztrácí právní stát svůj korekční mechanismus,“ říká jeden z právníků, kteří se na praxi státních zastupitelství dlouhodobě zaměřují.

Kruh zaujatosti

Když se předmětem trestního oznámení stane například soudce působící v témže okrese, měl by být případ z důvodu nestrannosti přikázán jinému státnímu zastupitelství. V některých případech se však věc ponechává „v obvodu“, což vyvolává pochybnosti o objektivitě.

Evropský soud pro lidská práva opakovaně konstatoval, že nestačí být nestranný – orgán musí i působit nestranně (např. Piersack v. Belgie). Pokud tedy státní zástupce rozhoduje o své vlastní podjatosti a zároveň odmítá přezkum, ohrožuje tím legitimitu celého řízení.

Eroze důvěry

Podobné případy se objevují napříč republikou. Nejde o mediální skandály, ale o drobná porušení pravidel, která se začínají jevit jako běžná. Právní stát se přitom nerozpadá ze dne na den – rozkládá se zevnitř, když orgány činné v trestním řízení přestanou dbát na procesní detaily.

Pokud se z rozhodnutí stane pouhé vyjádření a z nestrannosti rutina, mizí důvěra veřejnosti v justici. A bez důvěry není ani spravedlnost, ani zákonnost.

Co může systém zachránit

Řešení je přitom jednoduché. Trvat na dodržování procesních pravidel: každá námitka podjatosti musí být vyřízena formálním rozhodnutím s odůvodněním, a pokud existuje riziko střetu zájmů, má být věc přikázána jinému státnímu zastupitelství.

Státní zástupce má být garantem zákonnosti, nikoli jeho volným interpretem. Jakmile začne místo rozhodování vysvětlovat, ocitá se na hraně, kde se spravedlnost mění v úřední pohodlnost.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama