Když jsem Zdeňkovi v roce 2023 předával svou pozici, novopečený náměstek Hřib držel směr, který jsme v předchozím volebním období nastavili. Rozvíjel všechny druhy dopravy. To je důležité ocenit. Jenže důležitější je, co se NESTALO.
Já jsem po předchůdcích zdědil v podstatě prázdné šanony a žádnou rozjetou velkou dopravní stavbu. Svému nástupci jsem předal desítky projektů, mnoho z nich doslova “v mašličkách”, se všemi razítky, což je nejdelší a nejmíň vděčná fáze každé stavby. Akorát v těch deskách mnohdy zůstaly.
Dobře to je vidět u drobných, ale pro pohodlný život Pražanů důležitých detailů, jako je třeba rozšíření tramvajového ostrůvku na Staroměstské, to naprosto zbytečně spalo přes dva roky. Ale budu spravedlivý. Podobnou úpravu v Biskupcově naopak Zdeněk realizoval, i když jsme ji původně neplánovali.
V právní a finanční slepé uličce ovšem skončily i projekty nesrovnatelně zásadnější. Rekonstrukci Libeňského mostu kvůli nesmyslně svévolné změně, která prospěla jen a jen zhotoviteli, zastavil ÚOHS, naprosto pochopitelně a předvídatelně. Cesta z téhle pasti bude pro Hřibovy nástupce velmi komplikovaná.
A pak je tu obrovský průšvih – metro D. Za tři roky působení Zdeňka Hřiba se jeho dokončení prodloužilo o takových šest let. To je ostudný nevýsledek nezájmu o prakticky největší současnou českou stavbu. To nemá omluvu.
Na Městském okruhu jsem se svým týmem zařídil klíčové dohody s městskými částmi a projekt jsme dotáhli k žádosti o územní rozhodnutí. Za poslední tři roky se však neposunul ani o metr a hrozí propadnutí razítka EIA, což by znamenalo odsunutí prací o dalších deset let.
Příprava okružního metra O od mého odchodu z vedení města stojí. Lanovka z Podbaby do Bohnic se už mohla stavět, stačilo chtít a vypořádat námitky úředníků. Tramvajová trať, která ji prý měla nahradit, zůstane v rovině slibů nejmíň patnáct let, nemáme ještě ani studii proveditelnosti. A další a další projekty nedopadly kvůli tomu, že koalice Pirátů s ODS nebyla výsledkem shody nad programem, ale kupecké dohody o rozdělení postů.
Klíčové pražské stavby dnes reálně řídí radní pro finance Kovářík (ODS), a ne člověk, který má zodpovědnost za rozvoj infrastruktury. Když se na hlavu Zdeňka Hřiba snášejí výtky za současné dopravní komplikace v Praze, bývalý náměstek se brání, že mnoho věcí nemohl ovlivnit. Ale proč tedy nestál v čele dozorčí rady TSK jako já? Městské projekty by měly jasné vedení a kontrolu.
Nyní na pozici náměstka přichází Jaromír Beránek. Dovolím si soudit, že změna nepřinese žádný zásadní obrat. Koalice založená na nespolupráci, hádkách a politikaření totiž zůstává stejná. Nový náměstek pro dopravu je pracovitý a chytrý člověk, kterému upřímně přeji, aby uspěl. Ale bude mít málo času i prostoru, protože překážky neleží na jeho stole.
Když Zdeněk četl z toho svého dlouhého seznamu, musel jsem se smát. Většinu těch položek jsem odpracoval já se svým týmem a lidmi z městských organizací, se kterými jsem hledal nejlepší řešení. Z posledních tří let tam nebylo skoro nic, to už Zdeněk hlavně pózoval u projektů, které jsem mu předal.
Jasně, taková je politika. Nástupce navazuje na svého předchůdce. Ale co předá dál svým nástupcům Zdeněk Hřib? Obávám se, že zase prázdné šanony. A tohle mu mám za zlé. Protože pro město to bude znamenat další stagnaci na léta dopředu.
Praha potřebuje silné a kompetentní vedení. Už jsme ukázali, že ty šanony dokážeme zaplnit, město rozhýbat a Pražanům ukázat cestu ze zmaru, který zažívají teď. Že umíme dodat výsledky, a ne jen fotky v helmě (i když i ty samozřejmě máme).
Prosím, vzpomeňte si na to u voleb. Děkuji!
_profil_top.jpg)




