Poslanec Antonín Seďa hodnotí na serveru Parlamentní listy v článcích „Branné zákony měly být od počátku projednávány společně“ (22.1.2014) a „Resort obrany potřebuje personální stabilizaci vojáků z povolání“
 (24.1.2014) situaci v resortu obrany a mé působení v jeho čele. Některé
 jeho závěry jsou velmi překvapující. Jakoby je psal někdo, kdo není 
dlouhá léta členem sněmovního Výboru pro obranu, nebo někdo, kdo nezná 
parlamentní procedury.
Antonín Seďa se věnuje zejména 
předkládanému balíčku branných zákonů, který je Ministerstvem obrany 
připravován již několik let, a to nejen pod mým vedením, ale z velké 
části již pod vedením mého předchůdce Alexandra Vondry. Pan poslanec 
vyjadřuje pochybnost, zda předkládané legislativní návrhy jsou 
dostatečně provázané a vedou k personální stabilizaci, zpružnění 
struktury velení a řízení či k optimalizaci majetku resortu.
Pane
 poslanče, žádná z předkládaných norem nevznikla jen tak, od stolu, bez 
předchozího hlubšího zkoumání skutečných potřeb resortu obrany a armády.
 V průběhu jejich přípravy byly všechny faktory a souvislosti zvažovány a
 podrobně zkoumány, nejedná se tedy o nahodilý soubor změn, jež by byl 
vnitřně nelogický či neprovázaný. Naopak, příprava těchto návrhů 
probíhala přesně podle postupu, který v článku navrhujete. Od detailních
 analýz, přes tvorbu koncepčních materiálů, z nichž nejzásadnějším 
dokumentem byla Bílá kniha o obraně, až po výsledné paragrafové znění, 
které se nyní nachází v Poslanecké sněmovně.
Není vinou vedení 
Ministerstva obrany, že tyto zákony již nebyly schváleny, ač byly mnohé z
 nich vládou projednány již na jaře loňského roku. Ještě předtím o nich 
bylo věcně diskutováno na mnoha úrovních, včetně té parlamentní. Na 
všech těchto jednáních jsme vždy zdůrazňovali provázanost balíčku 
zákonů, kterou zkoumali a potvrdili nejen resortní právníci. A 
předpokládám, že pan Seďa jakožto dlouholetý poslanec dobře ví, že 
pořadí projednávání jednotlivých norem ve Sněmovně nestanovuje 
ministerstvo obrany.
Plně respektuji právo nové vládní koalice 
navrhované legislativní změny revidovat, zvážit jejich důsledky a 
komplexnost, nicméně nejsem si jist, zda právě v této oblasti nepůjde o 
objevování již objeveného, což by zejména u novely zákona o vojácích z 
povolání, jež měla původně vstoupit v platnost již počátkem letošního 
roku, mohlo znamenat prodlužování nejistoty a ztrátu drahocenného času.
Tolik
 vysvětlení, jak je to s balíčkem branných zákonů. K dalším výrokům 
Antonína Sedi se nechci nijak zdlouhavě vyjadřovat, proto jen dvě krátké
 poznámky. Pokud panu poslanci v návrhu dodatku na prodloužení pronájmu 
gripenů chybí offsety, měl by se blíže seznámit s legislativou EU. Ta 
totiž podobnou podporu domácího průmyslu nedovoluje. A pokud panu 
poslanci chybí vize resortu a neustále se odvolává na již překonanou 
reformu z roku 2002, měl by si přečíst Bílou knihu o obraně (2011), 
Bezpečnostní strategii ČR (2011) nebo Obrannou strategii ČR (2012). 
Možná by tam našel odpovědi na většinu svých otázek.





