Jana Vaňhová

  • SOCDEM
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 1,24. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

15.11.2010 16:49:00

Banana

Banana

Je za touhou ekologických aktivistů zabránit dostavbě D8 starost o životní prostředí, anebo jenom dospělý ekvivalent dětského „když mám možnost kopnout vám do hraček, tak si tedy kopnu¨?

Banana není pouze anglický výraz pro banán, ale též stejnojazyčný akronym tvořený z počátečních písmen slov věty Build Absolutely Nothing Anywhere Near Anything, což znamená ¨Nestavte nic blízko čehokoli¨. V praxi to znamená odmítání veškerých staveb jako nepotřebných,  škodících přírodě a prosazování myšlenky, že negativních efektů spojených se stavbou bude mnohem více než těch pozitivních.

Teď v listopadu je to právě 20 let od otevření prvního úseku dálnice D8, která měla spojit Prahu s Drážďany a zároveň významně odlehčit silnicím nižších tří v Ústeckém kraji. Jaký je současný stav víme asi všichni – dálnice dokončená není a dostavění posledních zhruba 17 kilometrů se stalo pro občany Ústeckého kraje noční můrou. Děje se tak kvůli, pro mě osobně nepochopitelné, snaze ekologických aktivistů jejímu dostavění za každou cenu zabránit. Činí tak kvůli svému přesvědčení, že přírodu je třeba chránit všemi dostupnými prostředky. V případě D8 je nástrojem, který aktivistům umožňuje dostavbu blokovat, mezera v naší legislativě. 

Možná by bylo zajímavé dozvědět se, zdali za touhou zabránit dostavbě D8 je skutečná starost o životní prostředí, anebo jenom dospělý ekvivalent dětského ¨když mám možnost kopnout vám do hraček, tak si tedy kopnu¨. Nebudu však nyní sahat ekologickým aktivistům do svědomí a budu pro účely tohoto příspěvku předpokládat, že jim jde skutečně jen a jen o životní prostředí.

 Je mi jasné, že stavba dálnice je velkým zásahem do krajiny a nutně s sebou přináší nějaké ty ekologické škody. Otázka však zní, zdali její nedostavění nepůsobí škody ještě větší. Nevím zdali si toho aktivisté všimli, ale na sporném území přes které má dálnice vést žijí i lidé. Pokud se tam někdy zajedete podívat, zkuste se zamyslet nad tím, jestli by se jim propojením již hotových dálničních úseků výrazně neulevilo.

Souhlasím s názorem, že o životní prostředí je třeba pečovat. Nemyslím si ale, že uplatňování přístupu BANANA je tím pravým. Člověk má vrozeno v souvislosti s pokrokem civilizace krajinu přetvářet a odmítání jakéhokoliv zásahu do ní  je jednoznačně krokem zpět.  Pokud by se BANANA uplatňovala i v minulosti, naši předci by nikdy neopustili koruny stromů a jeskyně, protože už jenom takové vymýcení kousku pralesa a následná stavba chýší byla také zásahem do krajiny.

Koneckonců každý den, kdy valící se kamiony dusí obyvatele obcí na objízdných trasách D8 a vznikají pravidelné dopravní zácpy v Ústí, Lovosicích a dalších městech jsou jasným důkazem toho, že BANANA je cesta do pekel.
 

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama