Mgr. Marta Semelová

  • KSČM
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 3,62. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

12.12.2010 18:34:42

Interpelace Marty Semelové na ministra školství Josefa Dobeše

Interpelace Marty Semelové na ministra školství Josefa Dobeše

Interpelace se týká výsledků světového průzkumu PISA, z něhož vyplývá výrazný dlouhodobý pokles úrovně českého školství. Poslankyně navrhuje zahájit k těmto i dalším tématům co nejdříve odbornou diskusi. Ministr odpoví písemně.

Obracím se na pana ministra školství Dobeše ohledně výsledků světového průzkumu PISA, z něhož vyplývá výrazný dlouhodobý pokles úrovně českého školství.

Žáci zcela propadli ve čtení, podprůměrné jsou v matematice a průměrné v přírodních vědách. Rozdělení škol na výběrové a ty ostatní zhoršuje výsledky u většiny žáků i gymnazistů samotných. V České republice je nerovnost v přístupu ke vzdělání, na což jsme byli upozorněni už v posledních třech průzkumech. Ve vyhodnocení je také uvedeno, že výstupy jednotlivých škol se od sebe příliš liší. Myslím, že není čemu se divit, když každá škola učí různé učivo v různých ročnících podle rozličných učebnic na základě vlastními silami vytvořených školních vzdělávacích programů.

Vím, že osobně ministr školství Dobeš je ve funkci několik měsíců a výchovně vzdělávací proces je procesem dlouhodobým. Nicméně, nebylo by načase přehodnotit některé změny, ke kterým došlo za posledních dvacet let a které se - podle mého názoru - na bídném stavu našeho školství podepsaly?

Konkrétně uvedu. Rozbití jednotného školství a nahrazení osnov školními vzdělávacími programy bez ročníkových výstupů. Zavedení různých alternativních vzdělávacích programů, které příliš zdůrazňují takzvaný svobodný vývoj dítěte a potlačují výchovu k zodpovědnosti a plnění si svých povinností. Značný rozmach soukromého školství. Existence domácího vzdělávání a víceletých gymnázií. Snižování nároků na žáky a studenty, a to v souvislosti nejen s demografickým vývojem, ale také s financováním škol. Nadměrná podpora gymnázií, kam se dostanou běžně žáci s trojkami a čtyřkami na vysvědčení, a na druhou stranu degradace učňovského školství.

To jsou alespoň některé z okruhů, nad kterými bychom se v zájmu zkvalitnění vzdělávání v České republice měli vážně zamyslet. (Paní předsedkyně upozorňuje na čas.) Proto navrhuji zahájit k těmto i dalším tématům co nejdříve odbornou diskusi. Zároveň se ptám, jaké kroky podnikne Ministerstvo školství.

Děkuji

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama