Mgr. Jiří Růžička

  • BPP
  • Praha 6
  • 1. místopředseda Senátu
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,65. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

14.12.2016 14:32:00

ČR patří k zemím s nejnižším podílem všeobecného vzdělání

ČR patří k zemím s nejnižším podílem všeobecného vzdělání

Projev na 3. schůzi Senátu dne 14. 12. 2016

 Vážený pane předsedo, dámy a pánové, paní ministryně. Přeji dobré ráno.

Dovolím si jen pár drobných poznámek. Nechci zpochybňovat usnesení, které tady přednesl pan senátor Hampl. Jenom bych rád spíš řekl pár slov především paní ministryni, protože ten tisk nebo ta nová agenda pro dovednosti pro Evropu zdůrazňuje věci, které jsou velmi podstatné.

Možná si ani dostatečně neuvědomujeme to, že teď ve školách máme lidi, kteří budou v tom nejproduktivnějším věku za 20, 25 let a je potřeba samozřejmě je vzdělávat především v tom duchu, tak jak se tady o tom mluví, že tedy je důležité vyučovat všeobecné základní dovednosti v oblasti matematiky, kritického myšlení, cizích jazyků, digitálních technologií, atd., atd. Jenom bych si dovolil poznámku k tomu, jak to probíhá u nás a tam musím vyjádřit velkou nespokojenost. Pokud znáte nějaké přehledy, tak víte, že naše země mezi všemi zeměmi OECD patří k zemím s nejnižším podílem všeobecného vzdělání. Není vůbec nejhorší, je druhá od konce, podíl škol odborného zaměření a podíl škol všeobecného vzdělávání je jeden z nejhorších mezi zeměmi OECD, to je velice důležitá věc. Pokud se chceme hlásit k tomu, že chceme vzdělávat děti, které budou konkurenceschopné, zaměstnatelné, dobře vzdělané i za těch 25 let, tak i v tomto směru bychom měli něco udělat. Je to samozřejmě otázka sítě škol, zaměření škol, o té převaze odborných škol už jsem mluvil, i jejich podpory také nakonec, ale je to i otázka kurikula školních vzdělávacích programů na odborných školách. Protože tam jsou všeobecně vzdělávací předměty nesmírně podceňované včetně matematiky. Tady bych si dovolil připomenout i to, že navrhovaná povinná zkouška z matematiky a návrh, aby se odložily pro odborné školy, je přesně proti tomuto duchu. Ta matematická gramotnost je nesmírně důležitá a možná právě pro ty školy odborné ještě víc než pro gymnázia. A nemluvím o takových předmětech, jako je základy společenských věd atd., atd., to se na odborných školách podceňuje. Takže pokud se hlásíme k té agendě, tak bychom měli i v naší zemi udělat co nejvíc pro to, abychom tu myšlenku naplnili, a líbí se mi, že je tam řečeno, že jednotlivé členské státy mají rozhodování plně v jejich kompetenci. Tak buďme dostatečně kompetentní, protože jsme tím trošku povinováni budoucnosti naší země i našich dětí.

Děkuji za pozornost.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama