Mgr. Radko Martínek

  • Pardubický kraj
  • krajský zastupitel
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 1,23. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

19.07.2017 18:24:02

Jestliže se ekonomice nedaří, tak se nedaří všem

Jestliže se ekonomice nedaří, tak se nedaří všem

Projev na 8. schůzi Senátu dne 19. června 2017 k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní

Děkuji, pane místopředsedo. Vážený pane hejtmane, vážené kolegyně, kolegové.

Zpravodajská zpráva z obou výborů je vlastně totožná. Oba dva, jak výbor pro regionální rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí, tak stálá komise pro rozvoj venkova projednala tento návrh a doporučuje vám schválit, ve znění přijatém Poslaneckou sněmovnou. Já bych si dovolil k této věci říct pár slov, které myslím jsou důležité k tomu. Jednak bych chtěl zdůraznit to, že zhruba před rokem, kdy jsme to tady probírali – tak, jak to tady pan hejtman zdůraznil, když jsme probírali vratku těch stejných peněz, které byly odebrány krajům a obcím jako příjem státního rozpočtu – a v té době, což byla doba krize a bylo to docela složité, tak se dostaly jak obce, tak kraje do docela složité situace. A naopak vylepšily bilanci státního rozpočtu. Tak já bych tento zákon dneska bral jako jakýsi akt spravedlnosti. To znamená, nemůžeme tady o tom hovořit, že to znamená vlastně navýšení prostředků obcí, já bych spíš použil vrácení prostředků do rozpočtu obcí.

Jedná se – tak, jak už tady bylo řečeno – zhruba o 8,5 miliardy na úkor státního rozpočtu. Prvními, kteří zvedli tuhle problematiku, byl pan kolega Linhart. A potom nyní nepřítomný předseda poslaneckého..., ne – senátorského klubu ODS. Nicméně v té době to dopadlo tak, jak to dopadlo – o jeden hlas, tak ten rozdíl mezi tím dnešním stavem a stavem před rokem byl v tom, že v té době to nebylo projednáno prakticky s nikým. A byla vážná obava, že vrátí-li se to do Poslanecké sněmovny, tak nakonec nedostane nikdo nic. To znamená jak kraje, tak obce. Takže nakonec to bylo přijato tak, jak bylo. Nicméně potom zvedl tuhle věc jak Liberecký, tak Pardubický kraj, jak tady bylo řečeno.

A já bych chtěl zdůraznit jednu věc, které si nesmírně vážím v této věci. Zaprvé tady došlo k jednoznačné shodě krajů, i když oba hejtmani jsou z jiného politického uskupení, tak nedocházelo tady k jakýmsi politickým třenicím nebo snaha získat z toho nějaký politický kapitál. Stejně tak je velmi příhodné, že všechny organizace, které zastupují obce, tedy všechny tři, tak se shodly na tom návrhu. A co bylo podstatné a co bylo bohužel složité, ale dneska se jeví jako podstatné, probíhala zhruba tři čtvrtě roku velmi intenzivní jednání, abychom dosáhli shody.

A aby také představitelé vlády, ať už premiér nebo ministr financí, s tímhle návrhem zákona nakonec souhlasili.

A to je ten základní rozdíl mezi tím, co jsme tady projednávali asi před rokem a teď. Takže ten souhlas tady je všeobecný. A díky tomu nakonec to jednání v Poslanecké sněmovně proběhlo zdánlivě hladce. Ale ona ta jednání tak úplně hladká nebyla, to nakonec může pan hejtman potvrdit. Protože původní stanovisko vlády k jeho návrhu je zamítavé. Ale nicméně dobrá věc se podařilo. Já, stejně jako pan hejtman, se domnívám, že ty peníze budou použity velmi účelně. Není obce v republice, která by na tento zákon tratila, všichni na něm vydělávají a bezesporu je to pozitivní.

Když už můžu tady, tak bych jenom zdůraznil jednu věc, která se tehdy před tím rokem probírala, a to bylo snížení té takzvané motivační složky v té oblasti daní fyzických osob ze samostatné výdělečné činnosti a povýšení podílu na DPH pro obce. Musím říct, že Ministerstvo financí tuhle záležitost neustále sleduje. A přestože došlo k jistému navýšení příjmů tady z těchto samostatně výdělečných lidí, nebo fyzických osob, tak na druhé straně ten poměr zůstává pořád stejný. A sice 4500 obcí ze všech obcí České republiky, kdyby to zůstalo tak, jak to zůstalo, tak by na tom tratily. A to tak, že by nedostaly nic. A ještě 450 z nich by dokonce nedostaly nic a ještě by platily z jiných daní.

Zatímco na druhé straně ti, pro které to bylo výhodnější, tak se to pohybuje prakticky ve stálé stejné dimenzi, je to zhruba 350 obcí, pro které ten předchozí systém byl výhodnější. Ale myslím si, že i ty poměry hovoří docela jednoznačně. A navíc navýšení DPH, které v téhle době významně roste, tak je v zásadě pro všechny výhodné.

Dovolil bych si říct ještě snad poslední věc. Jako člověk, který byl kdysi u tvoření tohoto systému, vlastně spolužití mezi státem, kraji a obcemi a vytvoření v podstatě v Evropě unikátního systému, jak zajistit samostatné příjmy obcím, ten systém je založen na tom, že všechny tři subjekty v podstatě dýchají stejným dechem. To znamená, jestliže se ekonomice daří, tak se daří také všem třem rozpočtům. Jestliže se ekonomice nedaří, tak se nedaří všem. A myslím si, že to je velmi prospěšné pro všechny, protože pak mohou nalézat společná řešení v tom, jak vyjít z této situace. Ten náš systém je také zajímavý v tom, že u těch regionů, které jsou na tom ekonomicky špatně, tak ten systém umožňuje, aby obec jako taková na tom špatně nebyla. To znamená, aby obec byla schopná i v případě, že se ekonomice místy nedaří, tak byla schopná nezabývat se jenom sama sebou, ale také pomoci tomu, aby se ta situace změnila.

Celý tento proces ovšem stojí na jedné věci. A sice, že všechny tři tyto subjekty to budou brát. A v okamžiku, když se budou měnit daňové systémy, tak se na tom budou spolupodílet všichni tři. A já bohužel musím konstatovat, že ten nejsilnější hráč takto ne vždycky hraje. A v mnoha případech dělá z různých ušlechtilých důvodů různé změny, nebo odpustky daní, nebo snížení daní, ale neprojedná to s těmi ostatními dvěma partnery. Natož aby jim to nějakým způsobem kompenzovalo. Ale největší zásah, jak je evidentní, tak byl od pana ministra Kalouska pod záminkou důchodové reformy.

Já pevně doufám, že tenhle zásah už se nebude opakovat. Protože pokud by samozřejmě ten nejsilnější hráč do toho systému zasahoval, zasahoval dlouhodobě a měnil ho, tak samozřejmě ten systém fungovat nebude. V současné době si myslím, že funguje velmi dobře. Myslím si, že jak stát, tak kraj i obce mají příjmy velmi vyrovnané. Nakonec bilance obcí je vynikající, protože těch obcí, které jsou ve finančních problémech je opravdu minimum. A každoročně ve statistikách, které vede Ministerstvo financí u veřejných rozpočtů, tak vyplývá, že obce pracují se ziskem. To znamená, ukládají si peníze na horší časy. Kéž by tomu tak bylo i u veřejných rozpočtů spravovaných státem.

Děkuji za pozornost.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama