Tereza Lišková, Dis.

  • KSČM
  • Libina
  • zastupitelka obce
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 2,76. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

11.10.2017 18:47:40

Školství a uplatnění na trhu práce

Školství a uplatnění na trhu práce

Umístění absolventů škol do praxe je důležitým životním mezníkem každého člověka. Úspěšnost či neúspěšnost jeho uplatnění závisí na mnoha faktorech a škola je jedním z nejdůležitějších.

            Počet a zaměření absolventů v Olomouckém kraji neodpovídá potřebám v praxi. Poslední dobou cítíme nedostatek kvalifikovaných pracovníků dělnických, řemeslných a potravinářských profesí. Studenti se těmto oborům vyhýbají a tyto práce následně vykonávají nekvalifikovaní pracovníci nebo lidé za zahraničí. Řemesla nejsou v současné době popularizována a mají podhodnocenou prestiž. Dnes ještě více než dříve platí, že řemeslo má zlaté dno. Musíme reagovat na momentální a budoucí potřeby trhu práce. V našem regionu se ředitelé středních odborných škol snaží otevírat obory v reakci na potřebu firem a zaměstnavatelů. Bohužel se stává, že některé obory nebývají naplněny a tudíž se ani neotevřou. Je nezbytné motivovat žáky jako budoucí odborníky při výběru povolání. Příkladem může být medializace oboru kuchař-číšník v televizních pořadech. Současně je potřeba myslet na to, že motivováni mají být i jejich rodiče, jelikož právě oni zastávají významnou roli při rozhodování o budoucím povolání.

Současným trendem je přijímat žáky ze základních škol na gymnázia bez studijních předpokladů. Viditelně jsme snížili nároky na přijímání těchto žáků, jen pro naplnění kapacity škol.  Nemůžeme se divit, že roste počet žáků, kteří nejsou schopni splnit maturitní zkoušku a následně končí bez vzdělání nebo znovu nastupují do prvních ročníků učebních oborů. Toto jsou zbytečně vynaložené prostředky státu na vzdělání. Limity přijímacích zkoušek na gymnáziích musí být nastaveny tak, aby byli přijímáni žáci s předpokladem dalšího studia na vysokých školách.

Spousta mladých lidí míří na vysoké školy, které přijímají studenty bez potřebných kvalit, čímž se snižuje kvalita vzdělání. Tito vysokoškoláci, kteří v domnění, že budou mít větší šanci na získání práce, potom mnohdy končí na neodpovídajících pracovních pozicích.

Za nezbytnou považuji spolupráci základních a středních škol s firmami – možnosti praxe, exkurze, pomoc při technickém vybavování škol, zřizování dílen, besedy o možnostech a zkušenostech. Oblast, které je potřeba věnovat zvýšenou pozornost, je podpora technického a praktického vzdělávání. Jako východisko vidím vynaložení dostatečných peněžních prostředků na předměty a kroužky s tímto zaměřením na základních školách. Prvním krokem je finanční podpora těchto aktivit – materiální vybavení, technické zázemí a odpovídající ohodnocení vyučujících. Jsem pro znovuzavedení povinného vyučovacího předmětu dílny a pěstitelské práce na základních školách.

V našem regionu je mnoho firem, kterým chybí kvalifikovaní pracovníci. Zapojením zaměstnavatelů do praktické přípravy si firmy zajistí kvalitní zaměstnance a současně absolventi škol získají ihned pracovní uplatnění. 

Tereza Lišková, Dis., kandidátka KSČM pro volby do Poslanecké sněmovny PČR

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama