ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,78. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

23.09.2011 12:24:00

Nedostatečná splavnost Labe ohrožuje konkurenceschopnost exportérů

Nedostatečná splavnost Labe ohrožuje konkurenceschopnost exportérů

Kvůli špatným plavebním podmínkám na Labi hrozí zánik české vnitrozemské vodní dopravy. Situací se zabývají odborníci z komise ODS pro konkurenceschopnost.

„Česká republika je jedinou zemí v EU, která nemá kvůli dlouhodobě neuspokojivé situaci ve splavnosti Dolního Labe spolehlivý přístup k moři po vodních cestách," upozornil garant Odborné komise ODS pro konkurenceschopnost a místopředseda strany Pavel Drobil.

 Úsek od státní hranice s Německem do Ústí nad Labem je po větší část roku buď neefektivně splavný, nebo nesplavný vůbec. „Proto je tento úsek mimo jiné v oficiálních dokumentech Evropské komise označován jako „bottleneck" - úzké hrdlo," vysvětluje náměstek ministra dopravy za ODS a člen Odborné komise ODS pro konkurenceschopnost Ivo Toman.

 Zástupce ředitele Ředitelství vodních cest ČR Jan Skalický doplňuje, že cena dopravy zboží převáženého na trase Šanghaj - ČR se z 20 % skládá z ceny lodní dopravy mezi Šanghají a Hamburkem a z neuvěřitelných 80 % ji tvoří doprava jen z Hamburku do ČR. O ceně přepravy zboží při obchodech se zámořím a konkurenceschopnosti zboží tak rozhoduje hlavně pozemní přeprava Hamburk - ČR. „To má samozřejmě velký vliv na konečnou cenu zboží pro domácí spotřebitele a obdobně se projeví i při exportu našich výrobků do zahraničí," vysvětluje Jan Skalický jeden z důvodů, proč je zapotřebí splavnost na Labi urychleně řešit.

 Lodní doprava je z pohledu labského dopravního koridoru ve směru na přístav Hamburk jediným dopravním módem, který má i v dlouhodobém výhledu dostatečně volnou kapacitu pro přepravu nákladů na evropské a zámořské trhy. Je také nejekologičtější a nejlevnější. Odborníci upozorňují, že pokud bude nadále pokračovat devastace labské flotily plavidel a odliv kvalifikovaných pracovníků, dojde k zániku české vnitrozemské vodní dopravy.

 Odborná komise ODS pro konkurenceschopnost pod vedením místopředsedy ODS Pavla Drobila už v minulosti doporučovala zabývat se splavností Labe a kvůli zvyšující se poptávce po dopravní infrastruktuře hledat alternativní a ekologické způsoby dopravy i s ohledem na posílení energetické bezpečnosti ČR. Vodní cesty dokáží například v případě výpadku plynovodu nebo ropovodu nahradit přepravu stlačeného plynu či ropy.

 Komise proto vyslovila podporu Tomanem předloženému materiálu „Podpora vnitrozemské vodní dopravy v České republice", revitalizaci vodní dopravy a rozvoj potřebné infrastruktury na vodních cestách v ČR a žádá ministry za ODS ve vládě o odsouhlasení tohoto materiálu na jednání vlády v zájmu zachování energetické a surovinové bezpečnosti ČR.

 Komise pro konkurenceschopnost je poradním orgánem ODS v oblasti průmyslu, obchodu, dopravy a životního prostředí. Jejím cílem je identifikovat problémy uvedených rezortů a navrhovat doporučení a opatření, která mají vliv na zlepšení stavu konkurenceschopnosti české ekonomiky. Členové komise se aktivně zabývají odbornými tématy a věcně přispívají ke spoluvytváření názorových stanovisek ODS.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama