doc. JUDr. Pavel Svoboda, Ph.D., D.E.A.

  • KDU-ČSL
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,15. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

06.04.2016 10:44:00

Odstraňovat atraktivitu bohatých států je sporné

Odstraňovat atraktivitu bohatých států je sporné

Komentář europoslance ke změnám "Dublinu" (k plánu Komise na změnu Dublinského nařízení):

Odpovědi Pavla Svobody na tři základní otázky ke změnám unijního práva:

Proč se rozhodla EK změnit tzv. Dublinský systém? 

  • EK již dříve upozorňovala, že v případě migrační krize nebude dublinský system fungovat, tedy to, že všechna azylová řízení provádějí státy první linie.
  • Odstraňovat tímto "pull factor" , tedy atraktivitu bohatých států, je sporné: pokud je azyl udělen, potom je volný pohyb po Schengenu samozřejmostí. Samotná revize Dublinu nemíří primárně na redukci pull-faktorů, ale spíš reaguje na nutnost vyřešit otázku, jestli skutečně všechny žádosti o azyl má řešit ta země v první linii, která mimochodem argumentuje tak jako ČR. Proč to máme dělat, když u nás migranti/žadatelé o azyl nechtějí zůstávat.
  • Pull-faktor lze redukovat spíš jednotným azylovým řízením, což souvisí s revizí principu "první" země, ale nezaložíme jej přímo a jen revizí Dublinu.

Jaké návrhy dnes Evropská komise představí ?

  • Komise asi bude publikovat jen určité sdělení, jehož obsahem bude spíše popis toho, čeho by Komise chtěla dosáhnout, ale nebude to legislativní návrh. To je běžný postup.
  • Revize Dublinu byla již loni zařazena mezi dlouhodobá řešení (kvóty, hotspoty atd. byly krátkodobá řešení situace teď a tady) a byla zařazena mezi pilíře budoucí revidované azylové politiky (zlepšení návratů, efektivní legální migrace). Měnit se nejdříve bude především atmosféra. Budeme skutečně jednat o tom, jak si představujeme budoucí azylovou politiku, což možná může vést aktuálně k větší vstřícnosti států jako Itálie, které mají pocit, že se jejich "problémy" neřeší. 

Počítá se tam opět s přerozdělováním uprchlíků?

  • Musíme počkat na to, co konkrétně Komise navrhne. Variant mezi současným stavem a jednotným unijním azylovým řízením je ještě příliš mnoho. 
  • Reforma současného dublinského systému = hlavně opuštění současného principu, že země první linie vyřizují prakticky všechny žádosti
  • Přerozdělení žadatelů IMPLIKUJE potřebu  jednotných pravidel pro proces posuzování žádostí, protože jinak jsme zase u "pull-faktorů"
  • Rozhodnutí o azylech vydávaná v Bruselu...  Souvisí s bezpečnostní prověrkou a ta souvisí i se zpravodajskými informacemi. V této oblasti není unijní spolupráce rozvinuta.
  • Prověrka může být realizována teoreticky tak, že unijní azylový úřad bude posuzovat splnění podmínek podle společného azylového předpisu + bezpečnostní část bude dělat úřad členského státu, který dodá podklady tomu budoucímu EASO. Jako když víza dělají MZV a bezpečnostní prověrku zajišťuje MV.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama