doc. PhDr. Miroslav Grebeníček, CSc.

  • KSČM
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 3,84. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

17.09.2013 15:52:30

Vysoké školy - Nelze si dělat iluze

Vysoké školy - Nelze si dělat iluze

Blíží se doba, kdy se budou muset vysoké školy vyrovnat s příchodem početně oslabených populačních ročníků. Jsou-li dnes veřejné vysoké školy závislé na přílivu prostředků podle počtu studentů, jak zareagují? Sníží ještě více své nároky?

V posledních dvou desetiletích stály české vysoké školy před zdánlivě velmi jednoduchým rozhodnutím. To rozhodnutí s trochou nadsázky formulovali zasvěcení následovně: Buďto si vysoká škola udrží úroveň, kvalitu výuky a vědeckého bádání, nebo přijme ke studiu „každou nohu“ a nechá vystudovat i „cvičeného ledního medvěda“.
 Stát, který nedokázal a nechtěl stanovit kritéria kvality, nabízel školám za každého přijatého studenta takzvaný „normativ na hlavu“. A to vyžadovalo od rektorů a děkanů velkou odvahu a poctivost nepřijmout ke studiu nezpůsobilé uchazeče a ty peníze vnucované státem odmítnout. Rektoři a akademická obec vysokých škol, jak se dnes ukazuje, odvahu otevřeně pojmenovat existující rizika a odmítnout korupční systém financování v podstatě nenašli. Státem nabízené peníze za hlavu každého přijatého studenta bez ohledu na to, zda má či nemá na to, aby vysokou školu zvládl, neodmítli.
 Bylo by ovšem nyní laciné vyčítat celé akademické obci veřejných vysokých škol, že se příliš nesnažila udržet dobrou pověst a kvalitu svých univerzit a že ostudně selhala. Na paty jim totiž ve stejné době začaly dýchat soukromé vysoké školy. Právě ty byly motivovány vidinou školného ke snižování laťky nároků a přijímání „každé hlavy“ ještě více než školy veřejné.
 Jaký je výsledek? Na vysoké školy nyní nastupuje více než polovina populačních ročníků. Vysokoškolských pedagogů odpovídající kvality ale zas tak rychle nepřibylo. Možnosti individuální práce pedagogů se studenty se prudce snížily. A málokdo z přijatých uchazečů je také ochoten se spokojit s „pouhým“ bakalářským stupněm studia.
 Akreditační komise, která má posuzovat personální a obsahové zajištění odborné kvality výuky, dlouhodobě zjišťuje zcela zásadní prohřešky vysokých škol. Aféra porušování zákona o vysokých školách, klientelismu a protekce, či případně vážného podezření na korupci na „plzeňských právech“ spolu s odpovědností Ústavu státu a práva za tento skandál je jen špičkou ledovce.
 Kdo se začte do zjištění Akreditační komise o podmínkách studia v nejrůznějších obskurních pobočkách vysokých škol ve „Zlámané Lhotě“, nemůže si dělat iluze o úrovni studia řady oborů. Kdo se seznámil s výhradami předsedkyně Akreditační komise k praxi nenasytných a finančně neukojených „létajících profesorů“, kteří obsluhují několik vysokých škol v úvazku převyšujícím fyzické možnosti odpovědného pedagoga, musí si nutně klást otázku. Kdo nese odpovědnost za to, že Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, zcela rezignovalo na své povinnosti k rozvoji a udržení kvality vysokoškolského vzdělávání? Kdo odpovídá za to, že kvalita vzdělávání na mnoha vysokých školách upadá? A kdo na příslušném ministerstvu po léta ignoruje ostudnou situaci?
 Blíží se doba, kdy se budou muset vysoké školy vyrovnat s příchodem početně oslabených populačních ročníků. Jsou-li dnes veřejné vysoké školy závislé na přílivu prostředků podle počtu studentů, jak zareagují? Sníží ještě více své nároky? Stanou se vysoké školy ke škodě české společnosti zcela zjevně Potěmkinovskými vesnicemi české vzdělávací soustavy? Vážná a otevřená diskuse o nejbližší budoucnosti českého vysokého školství, o zajištění kvality vzdělávání a výzkumu na těchto školách ještě nezačala. Alespoň ne v podobě, která by vedla k jednoznačným realizovatelným závěrům. Ale je nejvyšší čas.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 1 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama