Ing. Martin Kolovratník

  • ANO 2011
  • Pardubický kraj
  • poslanec
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,97. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

Dotaz

11.08.2025 10:13:53 - radek nýl

Dálniční známka

Podle vás její zdražování není na místě a já s vámi úplně souhlasím. Zajímá mě tak jedno. Když budete ve vládě, zastavíte zdražování? A neuvažujete třeba i zlevnění, protože tato vláda ji zvedla dost, i když jak sám tvrdíte to neodpovídá stavu, v jakém u nás dálnice jsou. A ještě proč není nic jako půl roční dálniční známka? Neuvažujete o ní? Určitě by to ocenilo víc z nás. Radek

Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.

RS89, mamcaRBK, giačomentos, velinak, Gabriela Šťastná, Kapr 1, Žena.BP, Kritická, Pamětník2, hicotea, oldcrock, Me2d, eva41, Jirk@, petrbohy, jednicka12, Rebel Dandy, Muller, Smotlacha, JirkaK, outrata, paul axe-hawk, lidasol1

Odpověď

17.09.2025 12:09:42 - Ing. Martin Kolovratník
Dobrý den, Radku,

děkuji Vám za věcný dotaz. Cena dálniční známky se skutečně dotýká každodenní reality milionů řidičů a je správné, že se k jejímu zdražování vede kritická diskuse. Osobně jsem opakovaně vystupoval proti tomu, aby vláda zvyšovala cenu v době, kdy dálniční síť neodpovídala kvalitě ani rozsahu, který by takové ceně odpovídal. Teprve v posledních letech se díky projektům připraveným v minulém období začínají otevírat nové úseky – a v tomto kontextu je vyšší cena pochopitelnější, i když stále platí, že musí být přiměřená.

Zásadní ale je, aby stát přistupoval ke stanovování cen zodpovědně a transparentně. Pokud bychom byli po volbách součástí vlády, neplánujeme snižovat cenu dálniční známky – v dnešní rozpočtové situaci by to nebylo udržitelné. Zároveň ale nevidíme prostor pro další neodůvodněné zdražování, kvůli inflační doložce, kterou nyní vláda nenápadně propašovala do zákona. Tu bychom zrušili. Zvažujeme tedy „zlatou střední cestu“, cenu známky po určité období zachovat podle ekonomického vývoje naší země.

Co se týče půlroční dálniční známky, v tuto chvíli její zavedení neplánujeme. Důvod je prostý – tento typ známky není harmonizovaný s EU a byla by to zbytečná výjimka. Navíc podle propočtů by to ani nepomohlo výběru financí Ukazuje se, že současná struktura známek (roční, měsíční, desetidenní, jednodenní) umožňuje dostatečnou flexibilitu, aniž by ohrozila rozpočtovou stabilitu fondu dopravní infrastruktury. Velký zájem (a to je pozitivní zpráva) je právě o jednodenní známky.

Zároveň musím upozornit na další vážný problém: rozpočet ministerstva dopravy má být podle návrhu na rok 2026 o 33 miliard korun nižší než letos. Přitom podle schváleného střednědobého výhledu by měl být naopak navýšen o 60 miliard, aby bylo možné udržet tempo výstavby. Pokud se tak nestane, hrozí reálné přerušení některých klíčových projektů – a to je scénář, který nesmíme připustit.

Ještě jednou děkuji za otázku. Věci jako dálniční známky nejsou jen o číslech, ale o důvěře lidí ve stát, že peníze vybírá férově a používá je tam, kde je to opravdu potřeba.