Mgr. Tomáš Chalupa

Praha 6; volby do PS: č. 9
  • ODS
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,63. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

Dotaz

13.11.2011 18:51:16 - Betinka

Odpověď na dotaz

Pane ministře, jak hodláte řešit stále se zhoršují ovzduší v některých městech? Například V Ostravě, Praze, Kladně... Děkuji za odpověď

Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.

Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)

Odpověď

14.11.2011 12:54:07 - Mgr. Tomáš Chalupa
Například v případě Moravskoslezského kraje ČR (resp. Ministerstvo životního prostředí) navázala mezinárodní spolupráci s Polskou republikou. Cílem je především spolupráce při přípravě programů ke zlepšení kvality ovzduší, výměna informací v oblasti kvality ovzduší a emisí a rovněž vytvoření společných postupů při stanovení podmínek provozu zdrojů v příhraničních regionech na české a polské straně. V rámci této spolupráce došlo k výměně programů ke zlepšení kvality ovzduší MSK a Slezského vojvodství. Mimo jiné byly vytipovány nejvýznamnější zdroje z hlediska jejich emisí a analyzují se podmínky provozu zdrojů na obou stranách hranice.
MŽP také schválilo v dubnu tohoto roku Akční plán pro Moravskoslezský kraj. Tento akční plán představuje soubor opatření, která jsou určena ke zlepšení kvality ovzduší v nejvíce postiženém regionu - Moravskoslezském kraji. Opatření jsou zaměřena na hlavní zdroje znečišťování ovzduší, které lze obecně shrnout do čtyř následně uvedených skupin – průmysl, lokální topeniště, doprava a přeshraniční znečištění.

Dále je v současné době je připravován nový zákon o ochraně ovzduší který přinese nové nástroje, které přispějí ke zlepšení kvality ovzduší v ČR. Příklady nových nástrojů:
- Zpřísňování podmínek pro provoz zdrojů na základě překročení imisních limitů v území.
- Uplatňování kompenzačních opatření u nových zdrojů, jejichž realizací by v území došlo k dalšímu navýšení úrovně znečištění, případně nepovolení nového zdroje.
- Možnost vytváření tzv. nízkoemisních zón (dopravní opatření, které může být využito v centru sídel k omezení vjezdu automobilů zařazených do určitých emisních tříd).

K novému zákonu o ochraně ovzduší MŽP v současné době připravuje pozměňovací návrh, který také umožní kontrolu malých zdrojů znečišťování ovzduší umístěných v domácnostech. MŽP si nechalo vyhotovit analýzy na prolomení práva nedotknutelnosti obydlí garantovaného Listinou základních práv a svobod od dvou renomovaných právních kanceláří zabývajících se ústavním právem. Koncem října proběhlo jednání za účasti zástupců MŽP, pověřených zástupců pracovní skupiny k řešení nevhodné situace z hlediska kvality ovzduší v Moravskoslezském kraji a advokátních kanceláří, na kterém bylo dohodnuto rámcové znění pozměňovacího návrhu k návrhu zákona o ochraně ovzduší, jež umožní účinnou kontrolu domácností. Tento pozměňovací návrh byl předložen vedení MŽP a po jeho schválení vedením MŽP bude pozměňovací návrh předložen zpravodajce zákona o ochraně ovzduší do Výboru pro životní prostředí Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky. Pozměňovací návrh zatím ještě nebyl vedením MŽP projednán.

Dalšími body, kterými se MŽP snaží aktivně reagovat na problém s kvalitou ovzduší, je například:
- Posílení finančních nástrojů na zlepšení kvality ovzduší v MSK z prioritní osy 2 (Zlepšování kvality ovzduší a snižování emisí) Operačního programu Životní prostředí (dále jen „OPŽP“).
- Podpis tzv. Dobrovolných dohod nad rámec zákona, jejichž cílem je zejména dokončení současných a přijetí nových opatření k omezení emisí prachu (např. sekundární odprášení, výměny odlučovacích zařízení, případně hermetizace extrémně prašných provozů, pravidelné údržby zařízení, používání nízkosirných paliv, údržba komunikací uvnitř výrobních areálů, zakrývání deponií sypkých materiálů a další).
- Financování pilotních projektů alternativní dopravy - projekty týkající se elektromobility či zavádění CNG do veřejné dopravy a veřejných služeb.
- Jednání s ministerstvem dopravy ve věci možností osvobození dálnice D1 od poplatků, a to konkrétně na úseku D1, který v současné době plní funkci obchvatu města Ostravy a který má potenciál odvést dopravní proud z centra města.

MŽP se také snaží najít finanční prostředky na podporu obměny spalovacích zdrojů v domácnostech a organizace cílené informační kampaně.
S pozdravem Tomáš Chalupa