prof. MUDr. Vlastimil Válek , CSc., MBA, EBIR

  • TOP 09
  • místopředseda vlády
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -2,25. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

05.03.2019 21:35:00

Pokud nevíme, jak budeme takovéto omezení vymáhat, nemá smysl se o něm bavit

Pokud nevíme, jak budeme takovéto omezení vymáhat, nemá smysl se o něm bavit

Projev na 27. schůzi Poslanecké sněmovny 5. března 2019 ke změně návrhu o provozu na pozemních komunikacích a silničním provozu.

Dobré pozdní odpoledne nebo časný večer, dámy a pánové. Já jsem v Americe nikdy auto neřídil. Jenom omluva na začátek. A na druhé straně jsem dneska ráno vyrazil z Brna po D1. U Jihlavy jsem si byl jistý, že tento zákon podpořím. Zhruba padesát kilometrů za Jihlavou, když mně udělal třetí kamion myšku, tak jsem si říkal na sto procent v devadesátce. A těsně před Prahou jsem uvažoval o zpřísněních, které bych navrhl jako pozměňovák. (Pobavení v sále, smích.)

Mezitím jsem se uklidnil. A vědec a lékař u mě převážil. A prostě rychlá řešení, jednoduchá řešení, jsou špatná řešení. Já si myslím, že každý z nás, kdo jezdí po dálnici, zažíváme stejné emoce. V podstatě všichni kromě nás jsou úhlavní nepřátelé, kteří nám brání v plynulé jízdě. Na druhé straně. V neděli jsem jel z Vídně do Brna. Nastavil jsem si 130 na tachometru. Tempomat to tam držel. Nikdo mě nepředjížděl, nikdo na mě neblikal, nikdo mě nepředháněl. Tak nějak v tom levém pruhu těch 130 všichni jeli. Dneska, když jsem udělal totéž z Brna na Prahu, tak po desíti kilometrech jsem byl úhlavní nepřítel všech osobáků, kteří jeli tu 140, tu 150, tu 160. Nebyl pro mě pruh! Vpravo to bylo moc pomalé, vlevo to bylo moc rychlé. Mých 130 se na dálnici prostě nehodí. Jsem špatný řidič, jsem si toho vědom.

Tak abych se vrátil k tomu, s čím jsem chtěl původně vystoupit. Já si myslím, že je potřeba prostřednictvím pana předsedající podpořit to, co řekl můj předřečník. Nám chybí data, nám chybí informace. Mě by strašně zajímala analýza od ministra dopravy, jaká je tedy struktura těch kamionů, co jezdí po dálnici, jak se mění. Já jsem si dělal analýzu spolu se studenty. Snažil jsem se zjistit, jak se vůbec mění struktura kamionů. Jestli přibylo kamionů z některých zemí, co jsou ty typy kamionů, jestli jsme tranzitní nebo jaká jsme země. A tyto data bych chtěl. A tím pádem bych o ně tímto chtěl požádat.

Druhá věc, která mi chybí. Jaká je struktura dopravních přestupků na dálnici D1? Předpokládám, že dálniční policie nějakým způsobem nějaké pokuty někomu dává, tak by mě velmi zajímalo, jaké přestupky se za toho posledního půl roku nejčastěji udály. Na které ty přestupky se ta dálniční policie nejvíce zaměřuje. Co je to, co považuje za největší problém současné situace na D1 - předpokládám, že tím pádem se na to zaměřuje. Závěrem bych chtěl říct, co všichni moji předřečníci, nebo drtivá většina z nich řekla, že dálniční policie z různých důvodů, protože to nejde technicky, nebo protože pro to nemá kompetence, nebo z jiných důvodů, v podstatě nevymáhá ani jaksi stávající legislativu a není schopna jaksi trvat na jejím dodržování a není možné, aby jaksi aplikovala pokuty, tak jak v některých zemí západní Evropy je to relativně běžné. Z toho pohledu si myslím, že zavést další omezení, které by mělo být sankcionované, aniž tedy si tady říkáme by šlo kontrolovat, aby šlo nějakým způsobem hlídat, je čili alibismus. Pokud nevíme, jak budeme tady takovéto omezení vymáhat, tak nemá smysl se asi o něm bavit.

Já bych se velmi přimlouval o intenzivní a odbornou diskusi na toto téma, protože málo platné je prostě žádné rychlé řešení, kterým by se dostavily dálnice a rozšířily o jeden pruh asi nenajdeme. Žádné rychlé řešení, kde by se během roku postavily nové nějaké speciální brány nebo nějaký systém, který by varoval řidiče asi nezavedeme. Přesto bychom měli se snažit to prostředí na dálnicích kultivovat tak, aby ta jízda byla co nejméně stresující, a aby byla co nejvíce plynulá. A to slovo plynulá si dovolím ještě jednou zopakovat. Protože obrovský problém podle mě té jízdy na dálnici D1 a na všech ostatních dálnicích je neplynulost té jízdy v těch dvou pruzích nebo ve třech pruzích, které tam jsou.
To, že se člověku stává, že kamiony jedou ve všech třech pruzích, to, že se stává, že i v levém pruhu, když jsou tři pruhy, jede někdo osmdesátkou, sedmdesátkou - to všechno se může stát, nechť. Ale systematická snaha o plynulost, která by opravdu vycházela z podrobné analýzy dat týkající se struktury kamionů, nějakých odhadů toho, co nás třeba čeká v příštím půl roce, roce, dvou, pěti letech, co se týká kamionové dopravy v České republice, a analýza přestupků, těch, které jsou nejzásadnější, které brání plynulosti, a informace Ministerstva vnitra, jak se tedy na tyto přestupky zaměří, aby k nim nedocházelo, to je to, co bych chtěl slyšet a co by mi velmi pomohlo v rozhodování, jak k těmto jednotlivým návrhům, tomuto nebo podobným, přistupovat a jak se k nim chovat bez emocí, aby to bylo ku prospěchu všech řidičů, kteří využívají nejenom dálnice. Děkuji.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama