prof. RNDr. František Vácha, Ph.D.

  • BPP
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 1,12. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

22.01.2020 12:18:00

Myslím, že v tuto chvíli zákon už pozbývá smyslu

Myslím, že v tuto chvíli zákon už pozbývá smyslu

Projev na 40. schůzi Poslanecké sněmovny 22. ledna 2020 k zákonu o silničním provozu

 Dámy a pánové,

nějakým způsobem jsem vypadl z toho seznamu. Minule jsem byl přihlášen po kolegovi Adamcovi, tak jsem se musel přihlásit znovu. Omlouvám se, jestli neřeknu úplně všechno, co jsem chtěl říct a měl připraveno minule.

Když tady posloucháme ty komentáře, tak to má několik rovin - rovinu odbornou, rovinu legislativní, a potom rovinu lidskou. V odborné rovině jsme slyšeli stanovisko Ministerstva dopravy, že zákon - jak to říct slušně - není úplně vhodný k tomu, aby byl podpořen, protože jeho důsledky, a to tam ti úředníci ministerstva nějakým způsobem vyčetli. Ministerstvo dopravy připravuje na zimu 2019/2020 zvýšit počet zákazů předjíždění na dálnicích z nějakých 29 km na 145. Takže už nějak ten problém operativně řeší, takže ten zákon v tuto chvíli si myslím, že už pozbývá smyslu.

V legislativní rovině ten zákon pozbývá smyslu ještě víc, protože si musíme uvědomit, že v § 36 odst. 4 už dneska je definovaný zákaz předjíždění kamionů na dálnicích v případě, že kamion nemá dostatečnou rychlost a nemůže předjet jiné vozidlo, pokud neohrozí a ani neomezí jiná vozidla. Neomezí znamená to, že když jedete, tak musíte pustit nohu z plynu. Když sundáte nohu z plynu, nebo musíte mírně ťuknout na brzdu, v tu chvíli jste omezen. To znamená ve chvíli, kdy kamion jede takovou rychlostí, že nemůže předjet ten jiný kamion, aniž by ostatní účastníci silničního provozu nesundali nohu z plynu, porušuje zákon.

Už to tu bylo řečeno několikrát, že můžeme připravovat zákony, můžeme zakázat všem kamionům jezdit po dálnicích. Ale pokud ty zákony a ty paragrafy nebudou vyžadovány nebo vynucovány, tak si tady můžeme vymyslet zákony, jaké chceme, ale k ničemu to nepovede. A já si myslím, že důsledek bude ten samý. My už dneska máme zákaz předjíždění na dálnici, tak tam dáme nový paragraf a situace na dálnicích bude úplně stejná, protože ti řidiči kamionů jsou v práci, potřebují někam odvézt materiál.

My všichni - a teď se dostávám do roviny osobní - my všichni, nebo většina řidičů nadává na to, jak ten kamioňák jede a předjíždí a brání. A nadává, jací jsou ti kamioňáci, zase použiji nějaké slušné, neslušní nebo nevhodní řidiči. Ale uvědomte si, že procento idiotů mezi kamioňáky je stejné jako procento mezi normálními řidiči. To znamená, i ti normální řidiči v těch autech občas jezdí jako neslušně. To znamená, my teď budeme penalizovat jednu skupinu řidičů, kteří jsou v práci a potřebují nám někam dovézt to zboží. A samozřejmě mezi nimi se občas najde někdo, kdo neřídí tak skvěle, ale to se najde i mezi normálními řidiči. Máte případy vybržďování a závodí mezi sebou ti lidé na dálnici a podobně. To znamená, to je ta lidská rovina.

Nevím, jestli jste si to někdy zkusili, já ve chvíli, kdy se objevil ten návrh zákona ve Sněmovně, tak si to teď zkouším, když jedu po dálnici, dojedu nějaký kamion, který předjíždí, tak si počítám vteřinami, jak dlouho to trvá. Když je to menší nákladní vozidlo, tak je to 30 vteřin, kolem 30 vteřin. Když je to kamion, tak je to 60, někdy 90 vteřin. Takže my teď v tuhle chvíli přijmeme zákon proto, aby ten poslanec, kterému se nelíbilo, že přijel domů o 90 vteřin později, možná že po té cestě potkal tři kamiony, takže se dostal domů možná o pět minut později, tak přijmeme zákon, který nám zablokuje dálnice a pak se domů dostaneme později ne o pět minut, ale o půl hodiny. Tak já bych plédoval za to, abychom trochu vzali rozum do hrsti. Těch 60 vteřin při 100kilometrové rychlosti nebo 120kilometrové rychlosti jsou nějaké dva kilometry, tak je nechme občas ty kamiony předjet tam, kde je to třeba. Nechme Ministerstvo dopravy, aby určilo úseky dálnic, kde se nesmí předjíždět, případně to značení, vy víte, jaké značení, přenosné, operativní značení tak, aby řídilo dálnici podle potřeby situace v dopravě a ne podle potřeby několika poslanců, kteří se potřebují dostat domů dřív.

Z toho důvodu se přikloním k zamítnutí zákona ve třetím čtení.

Děkuji.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama