Systémem školního hodnocení by Češi uspěli v průměru na trojku. Dobrá informovanost a správné porozumění termínům jsou přitom důležité jak při uzavírání pojištění, tak při jeho správě nebo při řešení pojistné události. V případě škody pak pojištění splňuje svůj účel a pojistné plnění nepřináší zklamání, ale její kompenzaci.
ČAP testovala ve svém průzkumu zaměřenému na živelní pojištění jak teoretickou, tak praktickou znalost obyvatel. Teoretická znalost termínů pojištění je u nás dlouhodobě podprůměrná. Známku tři a níže by v testu dostalo 59 % respondentů. Jedničku pouze každý desátý. Praktická část testu dopadla o trochu lépe, poukázala však na to, že Češi tápou v postupech spojených se správou pojištění i se samotnou škodou v praxi.
V celkovém vyhodnocení prokázalo znalosti na jedničku a dvojku 43 % z nás. Nejvíce vědomostí měli lidé starší 40 let, s příjmem na domácnost nad 40 tis. Kč, nejhůře se umístili mladí lidé do 30 let s nižšími příjmy. Rozdílné výsledky přineslo i zkoumání jednotlivých krajů. Nejlépe obstáli respondenti z Prahy, Středočeského a Libereckého kraje, kde jedničku nebo dvojku obhájila rovná polovina. Nejmenší přehled měli naopak respondenti z Jihočeského, Královohradeckého a Karlovarského kraje, kde na jedničku nebo dvojku uspěla pouhá třetina dotazovaných.
Pojištění a praxe
S hlášením škody pojišťovně si věděl rady skoro každý. A ačkoli podle výsledků testu víme, jaké doklady k jejímu nahlášení potřebujeme, standardně by na některé z nich při hlášení škody zapomněla více než polovina respondentů. Doklady si také mnohdy pleteme. Často se například lidé domnívají, že je při nahlašování škody na nemovitosti potřeba doložit kupní nebo nájemní smlouvu, což nutné není. Naopak při nahlašování škody na vozidle většina lidí zapomíná doložit technický průkaz. „Ze zkušeností pojišťoven vyplývá, že největší problém mají klienti s dodáním dokladů důležitých pro vyřízení pojistné události, jako jsou faktury, pořizovací doklady k poškozeným věcem nebo dostatečná fotodokumentace. Výjimkou nejsou ani ty případy, kdy je špatně vyplněno hlášení o škodě, uvedeno chybné číslo smlouvy nebo bankovní spojení. Velmi často klienti dělají chyby v osobních údajích. To vše jsou příčiny, které komplikují a zbytečně prodlužují vyřízení škody,“ vysvětluje Marcela Kotyrová z ČAP.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva