Jsme rekordmany v podílu usmrcených řidičů nákladních vozidel

09.03.2015 17:31

V Evropě umírá každá čtrnáctá oběť dopravní nehody na dálnici. V České republice každá třiatřicátá.

Jsme rekordmany v podílu usmrcených řidičů nákladních vozidel
Foto: Hans Štembera
Popisek: Silnice, ilustrační foto

Jsme rekordmany v podílu usmrcených řidičů těžkých nákladních vozidel na celkovém počtu obětí nehod na dálnicích.
Česká republika nadprůměrně rychle snižuje počet usmrcených, přesto však její dálnice jsou ve srovnání s těmi v západní Evropě významně nebezpečnější.

Podle zprávy vydané v březnu tohoto roku Evropskou radou pro bezpečnost silničního provozu (ETSC) zemřelo v roce 2013 na dálnicích ve státech EU 1 900 osob, což činí 7 % všech obětí dopravních nehod. Navíc počet zemřelých na dálnicích klesal v letech 2004-2013 rychleji než na ostatních pozemních komunikacích (49 vs. 44 procent). Celková délka dálnic se přitom během daného období zvětšila o čtvrtinu.

Za hlavní příčiny uvedeného pozitivního trendu jsou považovány zlepšování kvality infrastruktury, zvýšená míra dodržování předepsaných rychlostních limitů a používání bezpečnostních pásů. Roli sehrává rovněž zvyšující se úroveň bezpečnosti motorových vozidel.

V rámci EU zemřelo v období let 2011-2013 sedm procent všech obětí dopravních nehod na dálnicích. Mezi jednotlivými státy však panují značné rozdíly. Největší podíl usmrcených na dálnicích vykazují Španělsko (16 procent), Lucembursko (15 procent) a Slovinsko s Belgií (shodně po 14 procentech), nejméně naopak Rumunsko s Polskem (1 procento) a Česká republika (3 procenta). Dále pak v rámci EU v daném období zemřelo 57 procent osob na silnicích mimo obec a zbývajících 36 procent v obci (v ČR zemřelo mimo obec 61 procent, na silnicích v intravilánu pak 36 procent).

Hlavní příčiny smrtelných nehod

Dálnice jsou výrazně bezpečnější než ostatní pozemní komunikace. Nicméně na nich neustále umírají lidé. Nejvýznamnějšími příčinami smrtelných nehod jsou nepřiměřená rychlost jízdy, nepoužívání bezpečnostních pásů, alkohol a únava řidičů:

• Jak uvádí ETSC, průměrné snížení rychlosti jízdy o jedno procento s sebou nese dvouprocentní snížení rizika vzniku nehody s lehkým zraněním, tříprocentní snížení výskytu nehod se zraněním těžkým a dokonce čtyřprocentní redukci výskytu nehod spojených s usmrcením osoby. Uvedené potvrzuje i německá Rada pro bezpečnost silničního provozu (DVR). V úsecích s omezenou rychlostí jízdy bylo v roce 2013 o 30 procent méně usmrcených na jeden kilometr dálnice. „Myslím, že uvedená fakta dostatečně vypovídají proti občasným snahám zvýšit rychlostní limit na našich dálnicích,“ dodává Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

• Celoevropsky se průměrně alkohol podepíše na výskytu celé čtvrtiny smrtelných dopravních nehod. Nejinak je tomu na dálnicích – ve Francii jde na vrub alkoholu 21 procent usmrcených, ve Finsku 22 a v Dánsku rovných 25 procent obětí nehod na dálnicích. Uvedené údaje nepřekvapí – řízení vozidla s hladinou alkoholu v krvi ve výši 0,5 promile s sebou nese pětinásobně vyšší riziko účasti na smrtelné nehodě.

• Unavený řidič – opilý řidič. Nebezpečí únavy je neustále podceňováno. Přitom je zjištěno, že člověk, který po sedmnácti hodinách bdělosti usedne za volant, je stejně rizikový jako ten, který řídí s hladinou alkoholu ve výši 0,5 promile. Jak dodává Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti: „v Rakousku se únavě přičítá 16 procent vzniku smrtelných dopravních nehod, ve Francii dokonce celých 29 procent. Přitom v řadě států není podíl únavy na vzniku nehody sledován. Únava za volantem je smrtelně nebezpečná!“

• Bezpečnostní pásy jsou bez jakýchkoliv diskuzí považovány za významný prvek pasivní bezpečnosti vozidel. To ostatně potvrzují i statistiky smrtelných dopravních nehod na dálnicích. Ve Francii používá při jízdě na dálnici bezpečnostní pás 98 % pasažérů na předních sedadlech a 87 procent na zadních. Ovšem 23 procent usmrcených jelo nepřipoutáno. Podobně pak v Rakousku používá pás 95 procent cestujících na předních a 84 procent cestujících na zadních sedadlech. Ti, kteří zemřeli na dálnici, byli až v polovině případů nepřipoutaní!

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Lesy ČR postavily nádrž na úpatí nejvyššího vrcholu Jizerských hor

22:03 Lesy ČR postavily nádrž na úpatí nejvyššího vrcholu Jizerských hor

Stavbu retenční nádrže Perlík za 7,8 milionu korun dokončily Lesy České republiky na úpatí Smrku, ne…