Nadace ČEZ: Unikátní parní lokomotiva jezdí v Mladějově i díky Nadaci

17.06.2022 22:33 | Komerční článek

Historická úzkorozchodná parní železnice vedoucí z Mladějova k dolům na Hřebči se dočkala renovace a zprovoznění parní lokomotivy č. 5 z lokomotivky Krauss-Linz, která je největší a nejtěžší parní lokomotivou na rozchodu 600 mm ve střední Evropě. Trať, po které jezdí, je situovaná v romantickém terénu a měří 11 kilometrů. Nadace ČEZ renovaci podpořila částkou 117 tisíc korun.

Nadace ČEZ: Unikátní parní lokomotiva jezdí v Mladějově i díky Nadaci
Foto: Nadace ČEZ
Popisek: Nadace ČEZ

Lokomotiva je jediným exemplářem svého typu na světě a je také unikátní nepříliš obvyklým konstrukčním řešením s jednonápravovým podpůrným tendrem. Lokomotiva se v dílnách Mladějovské dráhy pod rukami dobrovolníků podrobila tříleté náročné generální opravě. Podařilo se opravit hlavní celky jako kotel a hlavní rám a vyměnit nebo opravit opotřebované součásti. Slavnostní jízdou se dnes lokomotiva stala provozuschopnou a bude provozována jako jedna z výletních vlaků pro širokou veřejnost na trati Mladějovské průmyslové dráhy.

„Bohužel po více než 90 letech od vyrobení byly vybrané části lokomotivy v nevyhovujícím stavu, především prorezivělý tendr s budkou obsluhy a opotřebením zničený sklopný rošt topeniště. Tyto části jsme museli vyrobit zcela znovu, rošt jsme odlili ze speciální žáruvzdorné oceli, kabinu a tendr lokomotivy jsme zrekonstruovali dle předlohy,“ vysvětluje s nadšením Vít Opočenský.

„Díky podpoře Nadace ČEZ jsme mohli dokončit generální opravu lokomotivy. Naši dobrovolníci si poradili i s výrobou a renovací spousty dílů a povedlo se jim lokomotivu kompletně zrenovovat a zprovoznit do této podoby,“ pochvaluje si Martin Janata. Krásná příroda a unikátní lokomotiva láká k výletům nejen tuzemské, ale i zahraniční návštěvníky. Mladějovská dráha je atraktivním cílem výletů již 25 let. Technická památka je 11 km dlouhá průmyslová úzkokolejka, která spojuje bývalý důlní areál Hřebeč a šamotový závod v Mladějově. Spolek Mladějovská průmyslová dráha je dobrovolným sdružením zájemců o železniční provoz, techniku i historii, kteří se ve svém volném čase a bez nároků na odměnu podílejí na opravách trati a vozidel. Mimo parní lokomotivy č. 5 provozují ještě dvě parní lokomotivy - č. 1 z roku 1920 a BS80 z roku 1951, které byly v dílnách Mladějovské dráhy úspěšně podrobeny generálním opravám již v minulosti.

Trať je unikátní technická památka a každoročně přiláká několik tisíc návštěvníků. Postavena byla na sklonku první světové války, kdy sloužila k přepravě lupku, šamotu a místního uhlí. Jde o jeden z nejatraktivnějších turistických cílů regionu.

Nadaci ČEZ založila energetická společnost ČEZ v roce 2002, aby zastřešila svou dárcovskou činnost. Nadace ČEZ podporuje několika grantovými programy sociální, kulturní a sportovní projekty a aktivně spolupracuje s regiony. Výší rozdělených příspěvků se řadí ke špičce nadací v České republice. Více informací ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: komerční tisková zpráva

Ing. Petr Beitl byl položen dotaz

Ukrajina

Dobrý den, co si myslíte o novém mobilizačním zákonu na Ukrajině? A měli bychom ,,vyhostit" Ukrajince, kterých se to týká? Mně to přijde nehumánní, Češi v minulosti (např. za okupace) taky ve velkém emigrovali a podle všeho se ani teď nehrnou do armády, a to nejsme ve válce. Ani já bych do války své...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Letiště Praha podepsalo smlouvu na projekční práce pro rozšíření terminálových kapacit

19:20 Letiště Praha podepsalo smlouvu na projekční práce pro rozšíření terminálových kapacit

Letiště Praha podepsalo smlouvu, která přibližuje realizační plány dalšího rozvoje. Dokument se týká…