dTest: Ubytování na českých horách – co je dobré vědět předem?

06.11.2018 19:24

Máte-li v plánu strávit letošní zimní dovolenou na tuzemských horách, pravděpodobně si ubytování i dopravu zařizujete sami, bez využití služeb cestovní kanceláře. Na co si dávat pozor a jaká jsou vaše práva? Co dělat, když je kvalita ubytování podstatně horší, než jakou slibovaly fotografie? A co když potřebujete rezervaci ubytování na poslední chvíli zrušit?

dTest: Ubytování na českých horách – co je dobré vědět předem?
Foto: dtest.cz
Popisek: dTest - logo
reklama

Málokdo listuje katalogy cestovních kanceláří, aby si vybral kompletní zájezd do Krkonoš, na Šumavu nebo do Krušných hor i s dopravou, ubytováním a dalšími službami. Tuzemskou dovolenou si obvykle „sestavujeme“ sami, čímž můžeme ušetřit nemalé peníze. Nevýhodou je fakt, že případné potíže musíme řešit vlastními silami.

Prvním úkolem většinou bývá sehnat ubytování. Smlouvu o ubytování lze uzavřít jednoduše a bez velkých formalit – třeba po telefonu nebo e-mailovou rezervací. Ovšem pozor, oproti jiným službám uzavíraným takzvaně na dálku nemůžete odstoupit od smlouvy do 14 dnů bez udání důvodu, aniž by vám hrozila sankce.

„Smlouva o ubytování má z této možnosti zákonnou výjimku,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest. A vysvětluje: „Podle zákona můžete smlouvu vypovědět, než uplyne doba ubytování, tedy kdykoliv před jeho začátkem i v průběhu pobytu. Nespoléhejte ale na to, že to bude zadarmo. Pokud místo vás nestačí najít nového zájemce, pak musíte uhradit vzniklou škodu.“

Pokud rezervaci rušíte s velkým předstihem, nejspíš se to obejde bez problémů a ubytovatel nabídne pokoje jiným hostům. Když se ale rozhodnete nepřijet den předem, musíte počítat s tím, že ubytování s největší pravděpodobností zaplatíte celé. Je proto důležité přečíst si předem podmínky smlouvy, ve kterých může být uveden požadavek odstupného či storna.

Může se stát, že po příjezdu na místo budete rozladění z toho, že stav objektu či pokojů příliš neodpovídá inzerovaným slibům. Ubytovatel má povinnost předat vám prostory v takovém stavu, aby bylo možné je normálně a nerušeně užívat. Horská chalupa či pokoj musí odpovídat kvalitou předchozí domluvě. „Pokud vás nalákaly fotografie krásných pokojíčků s vlastní koupelnou a výhledem na sjezdovku, je taková informace pro provozovatele závazná. Jestliže ubytování neodpovídá domluvě nebo běžným standardům, žádejte nápravu. Pokud k ní nedojde, máte právo na slevu,“ radí Lukáš Zelený.

Co s cennostmi, když jste celý den na sjezdovce? Lidé často nevědí, že ubytovatel musí na žádost cenné věci a peníze převzít a uschovat. Za uschované věci pak odpovídá, takže není třeba mít strach ze všetečného personálu nebo nevítaných hostů.

A ještě jednu věc je dobré mít na paměti. Řada lidí řeší zimní dovolenou tak, že ubytování vybírá z nabídky cestovních kanceláří a agentur, na místo však cestuje vlastním autem. „V takovém případě zpravidla neuzavíráte s cestovkou smlouvu o zájezdu. Aby byl zájezd zájezdem v právním slova smyslu, musí obsahovat nejméně dvě služby cestovního ruchu. Tedy například dopravu a ubytování, dopravu a zajištění skipasů a podobně,“ upozorňuje Zelený. Zákon vás tudíž nechrání tak dobře jako v případě zájezdu, který je pojištěný, a případné škody řeší jeho poskytovatel.

dTest, o.p.s. je největší českou spotřebitelskou organizací, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat. dTest je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.

Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od spuštění v roce 2010 této možnosti využily již desetitisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: Tisková zpráva
reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Zoo Liberec začala s chovem osináků afrických

12:39 Zoo Liberec začala s chovem osináků afrických

V Tropickém pavilonu vznikla další kombinovaná expozice. Po arech hyacintových s pásovcem dostali no…